شناسایی ۱۲۰۰ خون نادر در کشور

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون ایران به عنوان اولین کشور مسلمان که به انجمن بین‌المللی خون‌های نادر پیوسته است، تاکنون ۱۲۰۰ اهداکننده از گروه‌های مختلف خون نادر شناسایی و در بانک اطلاعاتی ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان انتقال خون، عبادالله سالک مقدم به مناسبت بیست‌ویکم دی روز ملی خون‌های نادر اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۳۵۴ واحد خون نادر به صورت منجمد در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد جهت تزریق به بیماران در مواقع لزوم ذخیره شده است که طبق نیاز و اعلام بیمارستان‌ها تحت شرایط ویژه در اختیار بیمارانی که دارای این گروه‌های خونی هستند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: تا به حال ۴۵ سیستم گروه خون و بیش از ۳۶۰ آنتی‌ژن مربوط به دارندگان گروه‌های خونی نادر کشف شده و هر سال تعداد بیشتری در حال شناسایی است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: اگر مشابه گروه خونی یک فرد در هر هزار تا ۵ هزار نفر وجود داشته باشد، گروه خونی آن فرد، نادر است و اگر در جمعیت ۵ هزار نفر یا بیشتر مشابه نداشته باشد، به عنوان گروه خونی بسیار نادر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه شناسایی خون‌های نادر در دنیا و ایران گفت: در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی کارگروه بین‌المللی در این خصوص تشکیل شد و هدف این بود که اگر برای بیماری با گروه خون بسیار نادر در هر کشوری، اهداکننده با گروه خونی مشابه آن بیمار پیدا نشود، امکان پیدا کردن خون سازگار در بین اهداکنندگان دیگر کشورهای دنیا مهیا شود.

سالک مقدم افزود: تا امروز تنها ۲۷ کشور، تکنولوژی و دانش تفکیک گروه‌های خونی نادر را داشته‌اند و توانسته‌اند در این کارگروه عضو شوند که ایران شانزدهمین کشور عضو این کارگروه است.

وی در مورد روز ملی خون‌های نادر تصریح کرد: بیست‌ویکم دی به مناسبت شناسایی و تأمین خون یک کودک با گروه خون بمبئی به نام روز ملی خون نادر نام‌گذاری شد و عمل جراحی این کودک ۱۸ ماهه با تأمین خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال ۱۳۹۰ با موفقیت انجام شد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در مورد خطر تزریق خون ناسازگار به دارندگان خون نادر گفت: لازم است خون سازگار به فرد تزریق شود چون در صورت تزریق خون ناسازگار، بدن گیرنده علیه آنتی‌ژن‌هایی که بدن او فاقد آن است، آنتی‌بادی می‌سازد و فرد گیرنده ممکن است دچار عوارض شود و برای او خطر جانی در بر داشته باشد.

وی افزود: روی سطح گلبول قرمز، مواد و ترکیبات پروتئینی وجود دارد که آنتی‌ژن نامیده می‌شود که ژن‌های تولید کننده آن‌ها به صورت موروثی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود که وجود برخی از آنها می‌تواند گروه خون ما را تعیین کند که برای مثال اگر گروه خون شما A باشد، روی سطح گلبول قرمز خون شما آنتی‌ژن A وجود دارد.

سالک مقدم افزود: در واقع سیستم گروه خون ABO که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند، سیستم اصلی گروه‌های خونی است و سایر سیستم‌ها مانند Kell، Duffy، Kidd جزو سایر گروه‌های خونی و گروه‌های خونی فرعی هستند.

وی در مورد فرایند تأمین و نگهداری خون نادر، گفت: بعد از شناسایی افراد با خون نادر، خون اهدایی فرد طی روش‌های خاص آماده‌سازی شده و پس از افزودن مواد محافظت کننده به آن، در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد ذخیره می‌شود تا در زمان نیاز بیماران در کمترین زمان ممکن در اختیار آنان قرار گیرد و تاکنون ۱۰۰ واحد خون بسیار نادر در بانک خون‌های نادر سازمان ذخیره‌سازی شده است و ۱۷۰ اهداکننده از این گروه نیز شناسایی شده‌اند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون افزود: تاکنون با بررسی و آزمایش حدود ۴۰ هزار نفر از اهداکنندگان خون سراسر کشور در سازمان انتقال خون، ۱۲۰۰ نفر به عنوان اهداکننده خون نادر در بانک اطلاعاتی قرار گرفته‌اند که شامل ۹۵ درصد اهداکننده مرد و ۵ درصد اهداکننده زن هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ بیش از ۲۸۰ واحد خون نادر برای مصرف بیماران نیازمند به این خون‌ها به مراکز درمانی ارسال شده که ۱۴ واحد از این خون‌های ارسالی مربوط به سال جاری بوده است.

کد خبر 718981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.