برگزاری سومین کنگره نهج‌البلاغه هم‌زمان با عید غدیر/ ۴ پیش‌همایش در سطح جهان برقرار می‌شود

نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار و ابعاد مختلف برگزاری این همایش برای اصحاب رسانه تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام احمد سالک صبح امروز _چهارشنبه بیستم دی_ در نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اظهار کرد: خدا را شاکریم که در مسیر عترت قرآن و نهج‌البلاغه توفیق ارائه خدماتی را در حد امکان و قدرت پیدا کردیم و امید است در این مسیر با هدف بردن نهج‌البلاغه به خانه‌های مردم امور را پیش ببریم.

وی افزود: مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در سال ۱۳۹۲ تأسیس و با همت شخصیت‌های نهج‌البلاغه‌شناس این حرکت پیش رفت، در ادامه اساسنامه این مؤسسه به تصویب رسید و بر اساس آن هیئت‌امنا و هیئت مدیره شکل گرفت.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان عنوان کرد: در ارتباط با توسعه نهج‌البلاغه حرکتی چندمنظوره ایجاد شد و در این مسیر دستگاه‌های اجرایی استان از جمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی و حتی نیروهای مسلح جلساتی گذاشته شد.

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: نکته دوم تربیت مربی و کادر برای تدریس در محافل مختلف از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها مدنظر گرفت، همچنین دو کنگره در دانشگاه آزاد اسلامی و اسلامی برگزار شد.

وی با اعلام اینکه کنگره زیست شرافتمندانه با کارگروه‌های مختلف را پیش‌رو داریم، عنوان کرد: نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های اخیر بسترهای فراوانی برای ترویج نهج‌البلاغه در دستورکار قرار گرفته و در این راستا دنبالیم با مجموعه‌های مختلف از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت، حوزه علمیه و دانشگاه صحبت کنیم و در این راستا پیش‌نشست‌هایی طراحی شد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان با بیان اینکه قرار بر این است در شش استان مباحث را پیش ببریم گفت: وبگاهی طراحی شده و در آن تمام فعالیت‌های مجموعه در آن بارگذاری می‌شود و امید است در این فرصت گامی برای ارائه بهتر نهج‌البلاغه برداریم.

حجت‌الاسلام سالک عنوان کرد: کنگره بین‌المللی زیست شرافتمندانه بر اساس بیانیه گام دوم رهبر انقلاب است که در این راستا کمیته‌ها بر اساس محورهای این بیانیه پیش رفته است.

کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در ایام عید غدیر برگزار می‌شود

در ادامه حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی عنوان کرد: بنا بر فرامایش‌های حضرت امام (ره) نهج‌البلاغه راه نجات است و بر همین اساس سلسله نشست‌های مجموعه را با عنوان «راه نجات» پیش می‌بریم.

وی گفت: اصل کنگره در تیرماه و مصادف با عید غدیر برگزار می‌شود و در کنار آن پیش همایش‌هایی در نظر گرفته شده تا نهج‌البلاغه به گروه‌های مختلف مردم ورود پیدا کند، همچنین چهار پیش همایش در ونزوئلا، مالزی، روسیه و عراق پیش‌بینی شده است و در این راستا دنبال انس با نهج‌البلاغه هستیم.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان مطرح کرد: عقب‌افتادگی‌های فراوانی در علوم انسانی داریم که باید با نهج‌البلاغه ترمیم شود تا این علوم مبتنی بر نهج‌البلاغه که تفسیر واقعی قرآن است، شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام بیگی اظهار کرد: تا امروز ۱۹٠ چکیده علمی به همایش واصل شده همچنین حدود ۸٠٠ اثر رسانه‌ای یعنی ویدئو پادکست، موشن و اینفوگرافی نیز به همایش ارسال شده است.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان با بیان اینکه ترجمه، تبلیغ و آموزش مفاهیم نهج‌البلاغه در مرکز تحقیقاتی که برای اولین بار در کشور شکل گرفت، در حال انجام است، عنوان کرد: حدود ۸٠ دستگاه رابطین نهج‌البلاغه خود را معرفی کردند اما نیاز است مدیران دغدغه نهج‌البلاغه را پیدا کنند.

اجرا شدن طرح روزی با نهج‌البلاغه در مدارس

پس از آن سید احمد امامیه اظهار کرد: آموزش و پرورش در راستای نشر و ترویج مباحث ناب نهج‌البلاغه، برای اولین بار در سطوح همکاران فرهنگی، دانشجومعلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمیته‌ای شکل داد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های علمی و تولید محتوا ذیل قرارگاه شکل گرفت که وظیفه آن بررسی و متناسب‌سازی مفاهیم نهج‌البلاغه با اقشار مذکور بود، افزود: تاکنون اقدامات خوبی از جمله تشکیل جلسات متعدد برای همکاران، برقراری طرح «روزی با نهج‌البلاغه» برای دانش‌آموزان، برگزاری دوره‌های تربیت مدرس در قالب دوره‌های ضمن خدمت، برگزاری گردهمایی زیست شرافتمندانه در روز سوم بهمن برای همکاران و گردهمایی دانش‌آموزی به مناسبت روز جوان انجام شده است.

دبیر قرارگاه استانی نهج‌البلاغه آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در این مسیر استفاده از ظرفیت معلمان است، عنوان کرد: در آغاز این مسیر قرار داریم و امید است با همکاری نهادهای متولی، آموزش و پرورش بتواند به، عنوان بزرگ‌ترین بستر برای ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه گام بردارد.

امامیه بیان کرد: امید است در ادامه این مسیر دانش‌آموزان، همکاران و خانواده‌های بابصیرت داشته باشیم.

لزوم ایجاد تحول در علوم انسانی بر مبنای نهج‌البلاغه

پس از آن نیز حجت‌الاسلام راعی دبیر علمی همایش با بیان اینکه برای کنگره‌های بین‌المللی هدف‌گذاری مشخصی انجام شده است، اظهار کرد: تدوین سند چشم‌انداز پنج‌ساله مؤسسه نهج‌البلاغه، مدنظر قرار دادن ادبیات تبلیغ و ترویج نهج‌البلاغه برای تولید محتوا از اهداف مدنظر است و در این راستا دانشگاه آزاد کنگره‌هایی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: اولین نگاه و کنگره با توجه به مرجعیت و منبع بودن نهج‌البلاغه به‌عنوان پایگاه و مرجع علمی به‌عنوان مرجع در تحول علوم انسانی تشکیل و عنوان انسان در تراز نهج‌البلاغه مدنظر قرار گرفت.

دبیر علمی همایش عنوان کرد: در این راستا انسان مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنگره قبلی مدنظر قرار گرفت اما باید به این نکته توجه کرد که زیست اجتماعی انسان مدنظر قرار دارد و در این راستا در کنگره بعدی زیست شرافتمندانه مورد توجه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام راعی با بیان اینکه با توجه به حوادث غزه و محور مقاومت، محور ویژه جهاد و مقاومت در نهج‌البلاغه مدنظر قرار گرفت، اظهار کرد: نگاه بعدی که در دستور کار است آن است که به مدل حکمرانی علوی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته‌های مختلف، تعریف پیش همایش، تعیین سرفصل‌ها و عناوین، دعوت از سخنرانان در حوزه تخصصی از جمله اقدامات مدنظر است، ادامه داد: در ادامه وبگاه همایش تعریف و تیم داوری تشکیل شد و در حال فعالیت هستند و در این مسیر فرصتی یک ماهه در نظر گرفتیم تا افراد متقاضی برای غنای بیشتر همایش اقدام کنند.

دبیر علمی همایش خاطرنشان کرد: باید دو نوع پیش همایش داخلی و بین‌المللی را در دستور کار قرار می‌دادیم که مقدمات آن انجام شده و در پیش‌همایش‌های داخلی نیز برنامه‌ریزی به‌طور کامل مشخص شده است.

تربیت مربیان تخصصی نهج‌البلاغه در دستورکار

در بخشی دیگر از این نشست نیز لیلا شمس مدرس حوزه علمیه و مسئول واحد خواهران مؤسسه نهج‌البلاغه عنوان کرد: از جمله فعالیت‌های خواهران در این مؤسسه برگزاری دوره‌های تربیت مربی به دو شکل حضوری و مجازی است و در این راستا حدود ۱٠٠ نفر را در این دوره‌ها تربیت کردیم و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اعزام به نهادها و محافل مختلف داریم.

وی ادامه داد: دوره مجازی میان هفت استان قم، تهران، سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و اصفهان برگزار و در این راستا به شرط تدوین مقاله به افراد گواهی داده شد.

در پایان نیز علی‌اکبر یحیایی، عضو هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه با بیان اینکه یکی از اهداف مؤسسه نهج‌البلاغه ترویج نهج‌البلاغه میان دانش‌آموزان بود و در این راستا طرح گنجینه علوی به‌صورت آزمایشی در حال اجرای آزمایشی است، اظهار کرد: اینفوگرافی، جعبه میراث پدری، رشد منش اخلاقی و طرح گنج پدری از جمله طرح‌های مدنظر در این دوره است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: جشنواره ملی سرود نهج‌البلاغه، ساخت فیلم کوتاه و طراحی بازی از جمله اقدامات مدنظر در طرح‌های مذکور است.

کد خبر 718886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.