توده مردم همه‌کاره‌اند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیستم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توده مردم همه کاره‌اند» به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با هزاران نفر از مردم قم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار هزاران نفر از مردم این شهر، با اشاره به قدرت بی‌نظیر نقش‌آفرینی مردم، حضور و پرچم‌داری ملت در هر عرصه و میدان را، راهبرد مؤثر و راهگشای امام‌خمینی و نظام اسلامی و بی‌انگیزه کردن و بیرون کشیدن مردم از صحنه را، راهبرد دشمنان سرزمین پاک ایران بویژه آمریکا و صهیونیسم خواندند و تأکید کردند: هرکسی در هر جایی زبان گویا، اثرگذار و مخاطب دارد، باید با معرفت‌افزایی، مردم را به حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر عرصه‌ها فراخواند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قم را شهر قیام و معرفت و جهاد نامیدند و با اشاره به درس‌های ماندگار قیام خودجوش مردم مؤمن این شهر در ۱۹ دی ۱۳۵۶، گفتند: این حادثه عظیم که در اعتراض به اقدام رژیم وابسته در انتشار مقاله‌ای موهن نسبت به امام خمینی صورت گرفت، اثبات قدرت نقش‌آفرینی مردم در حوادث بزرگ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تکیه بر توده‌های مردم را انتخاب راهبردی امام در قبال روش‌های رایج سیاسی از جمله نشست‌وبرخاست با احزاب و چهره‌های سیاسی دانستند و افزودند: امام در ۱۲ خرداد ۴۲ در فیضیه به میدان آمد، مردم را هم به میدان آورد و پرچم را به‌دست آنها داد که قیام مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ در تهران، قم و ورامین و شهرهای دیگر، پاسخ ملت به این دعوت بود. ایشان قیام خودجوش ۱۹ دی مردم قم را هم پاسخی به درس امام برای حضور همیشگی در میدان برشمردند و گفتند: تکیه بر مردم البته درس امیرمومنان است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید توده‌های مردم تکیه‌گاه دین، بدنه اصلی جامعه و ذخیره روز رویایی با دشمن هستند.

توده مردم همه کاره‌اند

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به قلم حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان با تیتر «معجزه نیست؟! البته که هست» نوشت: جان ساورز، رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6‌) که مدتی نیز عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور با ایران بود می‌گوید؛ «انقلاب در ایران برگرفته از آموزه‌های اسلامی است و مردم ایران به اسلام اعتقاد عمیق دارند و به همین علت، مخالفت با جمهوری اسلامی را مخالفت با اسلام می‌دانند.» این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیس با طرح این نکته نتیجه می‌گرفت که «‌در ایران نمی‌توان به موفقیت گروه‌های اپوزیسیون امیدی داشت چرا که مردم گروه‌های مخالف نظام را مخالف با اسلام می‌دانند و آنها را طرد و نفی می‌کنند» (نقل به مضمون‌).

دیروز حضرت آقا در دیدار پرشور مردم قم با ایشان از این گزاره منطقی و تجربه‌شده رونمایی کرده و تاکید فرمودند که «‌حضور مردم در صحنه معجزه‌آفرین است‌» نگاه حکیمانه‌ای که مروری هرچند گذرا بر رخدادهای ۴۵ سال گذشته و عبور پیروزمندانه از توطئه‌های پی‌درپی دشمنان، کمترین تردیدی در واقع‌بینانه و عالمانه بودن آن باقی نمی‌گذارد. این همه اگر معجزه نیست، پس چیست؟!

دشمن به دلایل یاد شده، توان به میدان کشیدن مردم علیه نظام اسلامی را ندارد و اما، تازه‌ترین برگی که این روزها و در آستانه انتخابات پیش‌روی به میدان آورده است، القای این توهم است که حضور در انتخابات تأثیر چندانی در سرنوشت کشور و حل مشکلات ندارد! به بیان دیگر، به جای توصیه به مخالفت با نظام که ناکارآمدی آن را صدها بار آزموده است، توان خود را برای پیشگیری از حضور آنان به میدان آورده است و باز هم به قول حکیمانه و هوشمندانه دیروز رهبر معظم انقلاب: «‌دشمن سیاست بیرون کشیدن مردم از صحنه را پیگیری می‌کند.»

توده مردم همه کاره‌اند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرمایه اجتماعی نظام در حال افزایش است» نوشت: با وجود گذشت چهار سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی، شاهد حضور جمعیتی چشمگیر در مراسم سالگرد شهادت ایشان هستیم، جمعیتی که اتفاقاً بعد از وقوع حادثه تروریستی در نزدیکی گلزار شهدای کرمان که با نزدیک به صد شهید همراه است، دوباره و چندباره برای تشییع جنازه شهدای این حادثه تروریستی، اعلام انزجار از این حادثه و تجدید بیعت با انقلاب دوباره حضور پیدا می‌کنند. دلیل این حضور مردمی از نظر جامعه‌شناسی و پیامدهای اجتماعی که اتفاقات چند وقت گذشته در پی دارد، موضوعاتی بود که در گفت‌وگوی «جوان» با محسن ردادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مورد بررسی قرار گرفت.

وی در قسمتی از این مصاحبه اظهار کرد: برخی مدعی هستند که مردم نسبت به اول انقلاب سرد شده‌اند، اعتماد کم شده، به همان نسبت که انتقادها و نارضایتی‌ها بالا رفته مخالفت مردم به همان اندازه بیشتر شده و مشروعیت قبلی ندارد و حضور مردم در انتخابات دارد کمتر می‌شود، این بحث‌ها گفته می‌شود و چیزی که از آن برداشت می‌شود، این است که سرمایه اجتماعی نظام در حال کاهش است، البته از بعضی از جنبه‌ها نیز حرف درستی است یعنی از بعضی از جنبه‌ها متأسفانه سرمایه اجتماعی ما کم شده است، اما در یک لایه و بخش‌هایی سرمایه اجتماعی ما نه‌تن‌ها حفظ‌شده بلکه بازتولید شده و در حال رشد و تکثیر است و حتی اینگونه هم نیست که متوقف شده‌باشد، بلکه در حال افزایش است.

توده مردم همه کاره‌اند

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میدان‌داری حماس» نوشت: ۹ نظامی اسرائیل طی ۲۴ ساعت در نبرد غزه به هلاکت رسیدند. این خبر در حالی دیروز منتشر شد که هاآرتص گزارشی درباره ورود نیروهای اسرائیلی به تونل‌های غزه منتشر کرد که برای صهیونیست‌ها مملو از خوف و ترس است. بیش از سه ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از ۲۳ هزار غیرنظامی فلسطینی، مفقود شدن ۷ هزار تن و مجروح شدن بیش از ۵۷ هزار نفر دیگر شده است. بر اساس آمارهای ارائه شده در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ چیزی حدود ۷۰ درصد ساختمان‌ها و تأسیسات غیرنظامی شمال نوار غزه در نتیجه حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم اشغالگر قدس یا کاملاً نابود شده یا دچار آسیب‌ها و خسارات جدی شده است. با این حال، یک نکته قابل تأمل درباره جنگ غزه این است که با گذشت بیش از سه ماه از جنگ مذکور، نشانه‌های عینی و عدیده‌ای از قریب‌الوقوع بودن پیروزی مقاومت و ملت فلسطین بر اشغالگران صهیونیست در حال آشکار شدن است؛ نشانه‌هایی که اشاره به آن‌ها و تحلیلشان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

توده مردم همه کاره‌اند

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وزیر بهداشت در سراشیبی استیضاح؟» نوشت: مجلس شورای اسلامی در سه‌شنبه‌های نظارتی خود، این هفته میزبان وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود تا مشکلات کمبود ارز تخصیص دارو و افزایش قیمت داروهای خاص و مشکلات حوزه سلامت را بررسی کند. قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس، در جمع‌بندی جلسه علنی روز گذشته، با بیان اینکه دیوان محاسبات باید گزارش دقیقی از نحوه هزینه‌های اعتبارات و تخصیص‌ها و محل‌های هزینه‌شده در حوزه سلامت به مجلس ارائه دهد، اظهار کرد دارو نسبت به سال قبل ۱۰۷ درصد یعنی بیش از تورم کشور افزایش قیمت داشته است و هم‌اکنون در حدود ۱۵۰ قلم دارو دچار محدودیت و در ۶۰ قلم دارو دچار کمبود جدی هستیم. از این‌رو به وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه دو ماه فرصت داد تا به سمت اصلاح مشکل رفته و جامعه آثار آن را ملاحظه کنند، در غیر این صورت مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده می‌کند؛ به عبارتی وزیر بهداشت را احتمالاً به استیضاح می‌کشاند.

توده مردم همه کاره‌اند

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی تبعات افزایش نرخ‌های مالیات بدون حمایت اجتماعی پرداخت و با تیتر «چرخه تهدید ریال» نوشت: یکی از راه‌های تأمین منابع غیرتورمی بودجه، استفاده از درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی یا استقراض از بانک مرکزی است. به‌طور طبیعی پیش فرض این است که مردم نیز با افزایش نرخ‌های مالیاتی همراه شوند و سیاست‌گذار می‌تواند با پوشش کسری بودجه از منابع مالیاتی، نرخ تورم را کاهش دهد. اما اگر این افزایش نرخ مالیات باعث کاهش انگیزه فعالیت در بخش رسمی باشد، چرخه‌ای تشکیل می‌شود که خود باعث کاهش اعتماد به ریال، افت درآمدهای مالیاتی و به تبع آن کاهش منابع دولت خواهد شد. در این شرایط به سه روش می‌توان جلوی تشکیل این حلقه را گرفت. نخست حذف هزینه‌های غیرضروری بودجه با سیاست‌هایی نظیر اصلاح ناترازی انرژی و کاهش هزینه‌های نهادهای غیرکارا. دوم، کاهش موانع و چالش‌های ورود به بخش رسمی با تسهیل مجوزها و در نهایت اجرای سیاست‌های مناسب برای همراهی اجتماعی با دولت. در بخش سوم شفاف‌سازی درباره هزینه‌کرد منابع مالیاتی برای مردم می‌تواند یک روش مؤثر باشد.

توده مردم همه کاره‌اند

کد خبر 718841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.