قصه ناتمام سگ‌های ولگرد در زنجان

حضور سگ‌های بدون صاحب و ولگرد یکی از معضلات زیست‌محیطی است که با وجود نگرانی شهروندان زنجانی از احتمال حمله سگ‌ها، شهرداری عقیم‌سازی و کنترل جمعیت را وظیفه خود نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، خرداد سال‌جاری بود که دختر بچه ۱۰ ساله‌ای در یکی از شهرک‌های اقماری زنجان قربانی سگ‌های ولگرد در زنجان شد و راهی بیمارستان شد موضوعی که هنوز هم شهرداری زنجان درگیر پرونده قضائی آن است.

با این حال هنوز هم احتمال حمله سگ‌ها به کودکان به قوت خود باقی است، حتی در برخی از روزها سروکله سگ‌ها در وسط شهر هم پیدا می‌شود، موضوع جمع‌آوری، عقیم‌سازی و کنترل جمعیت این حیوان همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری است، اما اعتراض شهروندان از دیده شدن این حیوان که معمولاً صفت باوفا بودن آن برخی مردم را به غذا دادن به این حیوان ترغیب می‌کند، حضور سگ‌ها و احتمال خطر حمله آن‌ها به انسان‌ها را تقویت می‌کند.

عقیم‌سازی سگ‌ها زمانی درست است که قصد رهاسازی آنها را داشته باشید

سحر حدیدیان، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۰ قلاده و بیش از یک هزار و۷۶۰ سگ طی شش‌ماهه نخست سال جاری جمع‌آوری شده است، اظهار می‌کند: دستورالعمل عقیم‌سازی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب بر اساس دستورالعمل شورای عالی وزارت کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل جمعیت سگ‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، می‌گوید: بر طبق قانون عقیم‌سازی بر عهده شهرداری‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اذعان به اینکه شهرداری‌ها وظیفه کلی جمع‌آوری کنترل و ساماندهی سگ‌ها را بر عهده دارند، می‌افزاید: شهرداری‌ها وظیفه دارند این سگ‌ها را توسط بخش خصوصی به مراکز نگهداری سگ‌ها منتقل کنند.

حدیدیان با اشاره به اینکه شهرداری یک پناهگاه موقت در قره‌داغ برای نگهداری سگ‌ها دارد، اضافه می‌کند: شهرداری در سال‌های اخیر به کمک بخش خصوصی فرآیند جمع‌آوری را انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اشاره به غربالگری سگ‌ها می‌افزاید: واکسیناسیون سگ‌های هاری توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

حدیدیان با اذعان به اینکه عقیم‌سازی زمانی درست است که شما قصد رهاسازی سگ‌ها را داشته باشید، می‌افزاید: طبق دستورالعمل، سازمان حفاظت محیط زیست باید مکانی خارج از محدوده سطح شهر و خارج از محدوده حیات وحش برای رهاسازی به شهرداری معرفی کند تا امکان بازگشت به شهر وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در عمل این موضوع در هیچ‌یک از شهرهای ایران انجام نمی‌شود، می‌گوید: در قزوین سگ‌ها در منطقه الموت که صعب‌العبور است، رهاسازی می‌شوند و البته احتمال هجوم گله‌ای سگ‌ها در این شرایط هم وجود دارد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان اضافه می‌کند: طبق پروتکل، شهرداری زنجان موظف است ۳۰ روز سگ‌ها را نگهداری کند یا معرفی آن به صاحب یا مرگ با ترحم را انتخاب کند؛ چرا که ظرفیت مکان فعلی شهرداری پاسخگوی تراکم جمعیت نیست.

حدیدیان اظهارمی کند: طبق پروتکل قانونی وزارت کشور و تصویب در کارگروه استان، نگهداری سگ‌ها در مدت زمان محدود بر عهده شهرداری‌ها است و فضای قره‌داغ مکان ایده‌الی برای نگهداری سگ‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها پناهگاه خصوصی نگهداری سگ‌ها بدون مجوز و بدون نظارت متولی رها شده است و شهرداری متولی اعطای مجوز به بخش خصوصی نیست، ادامه می‌دهد؛ شهرداری تنها یک پناهگاه برای نگهداری سگ‌ها دارد و افرادی که متقاضی نگهداری سگ‌های بلا صاحب هستند، باید از دامپزشکی مجوز دریافت کنند.

عقیم‌سازی به صورت خیلی محدود انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اذعان به اینکه شهرداری در تلاش است تا با کنترل مبادی ورودی شهر از ورود سگ‌ها به داخل شهر جلوگیری کند، اضافه می‌کند: جمع‌آوری و زنده‌گیری سگ‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و عقیم‌سازی در صورتی انجام می‌شود که مرکز نگهداری دائم داشته باشیم و در حال حاضر شهرداری تنها یک مرکز نگهداری موقت دارد.

وی با بیان اینکه عقیم‌سازی به صورت خیلی محدود انجام می‌شود، می‌گوید: عقیم‌سازی در صورتی معنا دارد که شما رهاسازی کنید، اما وقتی محیط زیست استان چنین کاری را نکرده است من نمی‌توانم این کار را بکنم و چرخه زنجیره این حیوان قطع نمی‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد دامپزشکی و محیط زیست در بحث پروسه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب می‌افزاید: صفر تا صد عملیات زنده‌گیری، غذارسانی و از این موارد بر عهده شهرداری‌هاست و تأمین امنیت جان مردم اولویت اصلی مدیریت شهری است.

حدیدیان ادامه می‌دهد: غذادهی بی‌مورد و جفت‌گیری چرخه سگ‌های پرسه‌زن سال‌هاست که مدیریت شهری را دچار چالش کرده است، زنجان ظرفیت شرایط بحرانی را ندارد، در حالی که برخی شهرها با توجه به آداب و رسومی که دارند پذیرای سگ‌ها هستند.

شهرداری متولی امر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است

اظهارات مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان در حالی مطرح می‌شود که رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در اظهار نظری با بیان اینکه وجود گرگاس یا همان سگ و گرگ نیز در روزهای سرد سال مورد توجه است، اضافه می‌کند: این حیوان به لحاظ ژن، سگ محسوب می‌شود و به همین علت نیز سگ‌ها حساسیت زیادی به این گونه جانوری ندارند.

رستمی می‌افزاید: فقدان مدیریت پسماندهای غذایی و رها کردن لاشه حیوانات در حریم روستاها و شهرها موجب تجمع و نزدیکی سگ‌های ولگرد و گرگ‌ها شده است که در صورت جفت‌گیری سگ ماده با گرگ، گرگاس متولد می‌شود.

وی اظهار می‌کند: متولی امر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شهرداری است، بنابراین شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری به‌موقع زباله‌های شهری اقدام کند تا در دسترس این حیوانات قرار نگیرد.

رستمی می‌افزاید: به‌طور معمول سگ‌های زنده‌گیری شده پس از انتقال به محل تعیین شده، انگل‌زدایی و عقیم‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر سگ ماده طی سال می‌تواند تا دو بار زادوولد کند، خاطرنشان می‌کند: سگ‌ها در هر زادوولد به‌طور میانگین هفت تا هشت توله به دنیا می‌آورند و توله‌ها نیز از شش ماهگی به سن بلوغ می‌رسند و توان جفت‌گیری و زادوولد پیدا می‌کنند.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه می‌دهد: در صورت وجود غذا و دسترسی راحت آن و از طرفی نبود مدیریت لازم، رشد تصاعدی جمعیت آن‌ها به وقوع می‌پیوندد که می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

وی یکی از مشکلات وجود سگ‌های ولگرد را طعمه شدن بره آهوها ذکر می‌کند و می‌گوید: به دلیل شم بالایی که این حیوانات دارند، آهوها را طعمه خود می‌کنند.

کد خبر 718834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.