نبض تند زلزله در خراسان جنوبی / بلداجی و سرخه لرزه‌خیزترین مناطق کشور

بر اساس گزارش هفتگی مرکز لرزه‌نگاری کشور، بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری و سرخه در استان سمنان با رخداد هشت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین مناطق کشور طی هفته گذشته ثبت شدند و بیشترین تعداد زمین‌لرزه مربوط به استان خراسان جنوبی با ۱۶ مورد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور از تاریخ نهم تا پانزدهم دی‌، در این بازه زمانی ۱۴۷ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۲۹ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۶ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور، بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری و سرخه در استان سمنان با رخداد هشت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین مناطق کشور به‌شمار می‌روند.

در مدت زمان مذکور، شش مورد زمین‌لرزه در استان آذربایجان شرقی، هفت مورد در آذربایجان غربی، ۱۱ مورد در اصفهان، یک مورد در بوشهر، سه مورد در تهران، ۱۱ مورد در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ مورد در خراسان رضوی، سه مورد در خراسان شمالی، ۱۶ مورد در خراسان جنوبی، سه مورد در خوزستان و ۱۲ مورد زمین‌لرزه در استان سمنان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، پنج زمین‌لرزه در استان فارس، یک زمین‌لرزه در کرستان، ۱۵ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، پنج زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، دو زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، سه زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و پنج زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های اردبیل، البرز، ایلام، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به استان خراسان جنوبی با ۱۶ مورد و کمترین تعداد مربوط به استان‌های بوشهر، کرستان، کرمانشاه، گیلان و لرستان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته گذشته، در روز یکشنبه، دهم دی ساعت ۲۰:۰۷:۵۳ با بزرگی ۴.۵ ریشتر در یوکسکوا در کشور ترکیه و روز شنبه، نهم دی ساعت ۲۱:۱۵:۵۷ با بزرگی ۳.۷ ریشتر در گلباف استان کرمان بوده است.

کد خبر 718811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.