۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
مزار امیرکبیر کجاست؟

شاید عده‌ای از افراد تصور کنند که پیکر امیرکبیر در محل قتل او یعنی باغ فین کاشان دفن شده باشد، اما باید گفت که همسر امیرکبیر برای عمل به وصیت او مبنی بر تدفین در کربلا، تلاش‌های بسیار کرد تا جنازه او را به کربلا ببرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، دهم ژانویه ۱۸۵۲ میلادی، مصادف با روز جمعه هفدهم ربیع‌الاول سال ۱۲۶۸ هجری قمری و بیستم دی ۱۲۳۰ در حمام قصر فین کاشان توسط حاج علی‌خان نایب فراشخانه و میرغضب مخصوص و میرزا احمد نوکر حاج علی خان به قتل رسید.

پیرامون چگونگی به قتل رسیدن امیرکبیر، نقل‌های مختلفی وجود دارد. نوشته شده است: امیرکبیر به عادت هر روز صبح با محافظان خود بیرون آمد. همین که قدری از اندرون دور شد، نوری حاج علیخان دستور داد اطراف او را محاصره کنند، سپس جلوی دهان امیر را گرفتند کشان‌کشان او را به حیاط مجاور آوردند و در آنجا دست و پاهایش را بستند و شریان‌های هر دو دست و پای او را قطع کردند و چندساعتی او را به همان حال گذاشتند تا در میان درد و الم شدیدی جان بسپارد.

پس از مرگ امیرکبیر، ابتدا جنازه وی در قبرستانی واقع در منطقه پشت مشهد کاشان به خاک سپرده شد که طبق نوشته میرزا جعفرخان حقایق‌نگار خورموجی از مورخان راستگوی دوران ناصرالدین‌شاه، امیرکبیر در این گورستان کنار قبر حاج سیدمحمدتقی نامی که از بزرگان کاشان بود، دفن شد، اما چندین ماه پس از خاک‌سپاری، همسر امیرکبیر برای عمل کردن به وصیت او مبنی بر تدفین در کربلا، تلاش‌های بسیار کرد تا بالاخره موفق شد و جنازه او را به کربلا ببرد.

پس از آوردن جنازه امیرکبیر از کاشان به عراق، حجره‌ای در یکی از صحن‌های مرقد مطهر امام حسین (ع) به عنوان محل دفن و مقبره او انتخاب شد که محل دقیق آن در جنوب شرقی صحن یا حیاط مسقف فعلی حرم سیدالشهدا (ع) قرار دارد؛ این اتاق یا حجره به‌گونه‌ای است که درِ آن به سمت ضریح امام حسین (ع) است و نمازگزارانی که در این صحن در صف اول نماز جماعت می‌ایستند، می‌توانند در سمت چپ خود محل دفن امیرکبیر را ببینند.

مزار امیرکبیر کجاست؟

کد خبر 718744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.