آژیر بنفش آلودگی در شهر کرمانشاه به صدا درآمد/ ثبت هوای پاک تنها در ۷ کلان‌شهر

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز تنها هفت کلان‌شهر پاک ثبت شده و کرمانشاه آلوده‌ترین شهر در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه نوزدهم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شهر کرمانشاه با شاخص ۲۱۳ بسیار ناسالم (بنفش) است، اما روز گذشته وضعیت این استان با شاخص ۶۵ سالم (زرد) بود.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۷۱، اهواز با شاخص ۱۶۸ و کرمان با شاخص ۱۵۴، در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته، هجدهم دی هیچ‌کدام از شهرها در موقعیت ناسالم (قرمز) نبودند.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۱۰۵، ایلام با شاخص ۱۳۲، تهران با شاخص ۱۱۶، سمنان با شاخص ۱۰۶، قم با شاخص ۱۳۵ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای اصفهان، کرج، تهران، بجنورد، اهواز، در موقعیت ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۴، بوشهر با شاخص ۴۶، شهرکرد با شاخص ۹۵، مشهد با شاخص ۷۰، بجنورد با شاخص ۹۶، شیراز با شاخص ۵۸، قزوین با شاخص ۹۶، سنندج با شاخص ۶۰، خرم‌آباد با شاخص ۵۷، اراک با شاخص ۷۵، یزد با شاخص ۵۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم است بدانیم که روز گذشته دستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای تبریز، شهرکرد، مشهد، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، شیراز، کرمانشاه، اراک، همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس امروز ایستگاه‌های کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۲، اردبیل با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۴۴، زاهدان با شاخص ۴۱، یاسوج با شاخص ۴۳، رشت با شاخص ۲۷ و همدان با شاخص ۱۳ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هجدهم دی شهرهای ارومیه، ایلام، بوشهر، بیرجند، سنندج، یاسوج، رشت و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای زنجان، گرگان، ساری، بندرعباس ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای اردبیل، زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس بدون داده درج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، سه کلان‌شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ کلان‌شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و چهار کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 718627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.