کمبود دارویی سال جاری کمتر از سال گذشته بود

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه سال جاری میزان کمبود دارویی کمتر از سال گذشته بود، گفت: سال جاری شیوع بیماری‌های تنفسی، عفونت و آنفلوانزا زیاد بود، اما کمبود دارو نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه نوزدهم دی_ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: موضوع تأمین دارو و تجهیزات مسئله‌ای بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد.

وی افزود: در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی سازمان‌هایی مانند بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها باید همکاری لازم را به صورت پیوسته با هم داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: برای تأمین دارو ابتدا باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، در نظر گرفته شود. ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو هم موضوع مهم بعدی است که باید لحاظ شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد واردات دارو توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر ارز پس از ثبت سفارش به‌موقع تأمین شود و به بانک مورد نظر خارجی واریز شود، دارو وارد خواهد شد، اما گاهی همه کارها انجام می‌شود و صرفاً به دلیل تحریم‌ها، بانک مورد نظر خارجی مانع کار می‌شود که به‌تازگی یک بانک خارجی همین کار را برای واردات دارو انجام داد.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: وزارت بهداشت برای آنکه بتواند همه حامیان فرآیند و عوامل دخیل در دارو و تجهیزات را وارد کند، «قرارگاه تدابیر ویژه دارویی» به مسئولیت وزیر بهداشت و نمایندگانی از سازمان برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی تشکیل داده است که به صورت مرتب جلسات آن تشکیل می‌شود و در آنجا تصمیمات گرفته و هماهنگی‌هایی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سال جاری میزان کمبود دارویی کمتر از سال گذشته است، متذکر شد: تابستان سال جاری به‌رغم گرمای زیاد، کمبود سرم تزریقی در کشور نداشتیم و حدود ۲۰۷ میلیون سرم در همان زمان تأمین شد. سال جاری بیماری‌های تنفسی و عفونت و آنفلوانزا زیاد بود، اما کمبودی برای تأمین آنتی‌بیوتیک و داروهای بیهوشی نداشتیم.

عین‌اللهی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی، میزان مالیات بر ارزش افزوده داروهای موجود در گمرک صفر شد و کالا به راحتی ترخیص شد. ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که در بودجه سال آینده این مصوبات پایدار بماند تا مشکل نداشته باشیم.

منبع: مهر

کد خبر 718599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.