معضل سگ‌های ولگرد در پایتخت طبیعت ایران

جولان سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج که از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران نام برده می‌شود به یکی از معضل‌های اساسی این شهر تبدیل شده‌ است و همکاری نهادهای مختلف با شهرداری برای پایان دادن به این معضل یک ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، جولان سگ‌های ولگرد در پایتخت طبیعت ایران به یک معضل تبدیل شده است، سگ‌هایی که انگار خیابان، کوچه، پارک، میادین و پیاده‌روها را ملک خود می‌دانند و خیال دست کشیدن از این قلمرو را ندارند.

جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در سایه توجه نکردن و مدیریت صحیح در شهر یاسوج روزبه‌روز در حال افزایش است، موجوداتی که گاه در خیابان‌ها با خشم و زوزه از عمق وجود با انسان سر جنگ دارند، از طرف دیگر خطر شیوع بیماری‌های خطرناک از طریق پرسه زدن سگ‌های ولگرد در یاسوج نگرانی از حضور این میهمانان ناخوانده در شهر را چند برابر کرده است.

شهرداری یاسوج در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر به کمک مالی و پشتیبانی دیگر نهادها نیاز دارد و در این میان دخالت گروه‌های حامی حیوانات و محیط زیست و اعتراض آن‌ها و اقدامات خودسرانه این گروه‌ها اندک اقدامات انجام شده توسط شهرداری را نیز نقش بر آب کرده است.

معضل سگ‌های ولگرد در پایتخت طبیعت ایران

خبر ابتلای ۱۲ شهروند یاسوجی به بیماری «کیست هیداتید» که از طریق مدفوع و ادرار سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود از طرف گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نگرانی از وجود سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف را دو برابر کرده است.

شهرام مهدوی‌مطلق، فرماندار شهرستان بویراحمد در خصوص این چالش ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را وظیفه سازمان شهرداری می‌داند و بر همکاری سایر نهادها نظیر دامپزشکی و دهیاری‌ها اطراف شهر در این مورد تاکید دارد.

کیوان آشنا، شهردار شهر یاسوج نیز از اقدام این سازمان با همکاری دامپزشکی، محیط‌زیست و علوم پزشکی یاسوج برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در یاسوج خبر می‌دهد و می‌گوید: یک‌بار سگ‌های ولگرد را به منطقه دوپشته دشتروم جهت ساماندهی انتقال دادیم که حامیان حیوانات اقدام به آزادسازی سگ‌ها کردند.

زیرساخت‌های لازم برای نگهداری از سگ‌های ولگرد را نداریم

محمد کریمی، معاون پسماند شهرداری یاسوج با بیان اینکه نگهداری سگ‌های ولگرد هزینه و شرایط ویژه خود را دارد، گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ سگ ولگرد در محیط جمع‌آوری شده‌اند اما زیرساخت‌های لازم برای نگهداری آن‌ها را نداریم، چرا که دستگاه‌های دیگر در این رابطه با ما همکاری نمی‌کنند.

به گفته فرشید احمدی‌کیش، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان یک کارگروه دارد که فرماندار رئیس این کارگروه است و اعضای کارگروه شامل شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و فرمانداری است.

وی از غیرقابل شمارش بودن سگ‌های ولگرد شهر می‌گوید و دلیل ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد را زادوولد و قرار گرفتن شهر یاسوج در مسیر تردد کوچ عشایر می‌داند.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان اینکه در دو سال گذشته شهرداری یاسوج بنا به تصمیم این کارگروه در منطقه «دو پشته» دشت روم مکانی به مساحت سه هزار متر مربع را فنس‌کشی و آماده جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کرد، می‌افزاید: حدود ۳۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به این سایت انتقال داده شد، اما با دخالت و اعتراض گروه‌های محیط‌زیست که خودشان اقدام به باز کردن درِ فنس سگ‌ها در دوپشته دشت روم کردند، سگ‌ها مجدد از سایت گریختند و به سطح شهر برگشتند که شهرداری نسبت به آن‌ها شکایتی را تدوین کرد و به محاکم قضائی تحویل داد.

آمادگی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض «ساریه» انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است.

سیدمختار رجایی‌فر، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی دامپزشکی استان برای واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در یک مکان مشخص و محصور، اقدامات واکسیناسیون و عقیم‌سازی توسط دامپزشکی استان صورت خواهد گرفت.

معضل سگ‌های ولگرد در پایتخت طبیعت ایران

وی با اشاره به قیمت ۵۰۰ هزار تومانی هر دوز واکسن هاری می‌افزاید: تاکنون این واکسیناسیون به‌صورت رایگان توسط دامپزشکی برای این حیوانات انجام می‌شد، اما برای ساماندهی این مهم، در صورت همکاری شهرداری و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی عمل عقیم‌سازی نه معدوم‌سازی انجام می‌شود و از بروز این خطر بالقوه جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه می‌دهد: از مجموع ۱۴ هزار سگ در مناطق روستایی به ۹ هزار سگ واکسن هاری تزریق شده است، همچنین در مناطق شهری کلینیک‌های دام کوچک را داریم که برای سلامتی صاحب حیوان با واکسن‌های هفت‌گانه واکسینه می‌شوند.

رجایی‌فر از یک پدیده دیگر در اثر آمیزش سگ با گرگ و تولید «گرگاس وحشی» خطرناک خبر می‌دهد و می‌گوید: این عامل یک تهدید برای محیط زیست است و آسیب جبران‌ناپذیر در پی دارد.

کد خبر 718594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.