شهادت هم‌رزم حاج قاسم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه نوزدهم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهادت هم‌رزم حاج قاسم» به ترور «وسام حسن الطویل» از فرماندهان حزب‌الله توسط رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: مقاومت اسلامی لبنان از شهادت «وسام حسن الطویل» معروف به «حاج جواد» اهل روستای «خربه سلم» در جنوب لبنان خبر داد. به گزارش سایت شبکه خبری العالم، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد، «وسام حسن الطویل» (حاج جواد) یکی از فرماندهان این جنبش بر اثر حمله پهپادی رژیم اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان در منطقه «خربه سلم» در راه قدس به شهادت رسیده است. رژیم صهیونیستی خودرو فرمانده «وسام حسن الطویل» را در جنوب لبنان هدف قرار داد و او را به شهادت رساند. به گفته منابع، شهید وسام الطویل از فرماندهان «گردان رضوان» وابسته به حزب‌الله و مسئول مدیریت عملیات در جنوب بود.‌

الطویل در سال ۱۹۷۰ در شهر صور لبنان به دنیا آمد. او در سنین پایین به حزب‌الله پیوست و به سرعت به یکی از برجسته‌ترین رهبران حزب‌الله تبدیل شد. شهید الطویل در حزب‌الله مناصب رهبری بسیاری از جمله مسئولیت پرونده «صنایع نظامی»، مسئولیت پرونده‌های عملیات خارجی و عضویت در مجلس شورای مرکزی این حزب را برعهده داشت. «حاج جواد» برجسته‌ترین فرمانده میدانی حزب‌الله است که در نبرد «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسید. وی در طول سال‌های فعالیت خود، با فرماندهان بزرگ مقاومت دیدار و نشست و برخاست داشته است. از جمله کسانی که تصاویر وسام در کنار او منتشر شده است، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و عماد مغنیه، از دیگر فرماندهان حزب‌الله است که سال ۲۰۰۸ در جریان یک بمب‌گذاری در دمشق به شهادت رسید. وی همچنین از فرماندهان نزدیک به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود.

شهادت همرزم حاج قاسم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حملات مقاومت جواب داد، عقب‌نشینی بی‌سروصدای اسرائیل از شمال غزه» نوشت: سرانجام در نودوچهارمین روز جنگ غزه و ۳ روز پس از حمله «کاری» و «مؤثر» حزب‌الله لبنان به پایگاه راهبردی «مرون» و ساعاتی پس از حمله بی‌سابقه «نجباء» عراق به بندر راهبردی «حیفا» و ضربات کاری و مرگبار حماس به نظامیان صهیونیست در غزه و شاهکار انقلابیون یمن در بند الحدیده، خبر رسید نظامیان صهیونیست از شمال غزه عقب‌نشینی کردند!

حتی «لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز بر «شکست اسرائیل» صحه گذاشت و عامل این شکست را شخص نتانیاهو دانست: «همان افرادی که ما را به جدی‌ترین شکست تاریخ اسرائیل در ۷ اکتبر رساندند، همان خط را در شمال ادامه می‌دهند. من در مورد همه از جمله در سطح سیاسی صحبت می‌کنم. کابینه جنگ همان افرادی را دارد که مفهوم سکوت با سکوت پاسخ داده می‌شود را ابداع کردند… حمله به پایگاه نیروی هوایی در میرون نشان می‌دهد که حزب‌الله از قابلیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار است.»

شهادت همرزم حاج قاسم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲۲ درصد آب پایتخت هدر می‌رود» نوشت: اخیراً فیلم‌ها و عکس‌هایی از کم‌آبی سدهای مختلف، به ویژه سد لار منتشر شده است. سخنگوی صنعت آب کشور در واکنش به این موضوع می‌گوید: بحران یا تنش آبی در تهران و سایر استان‌ها نداریم. سدهای غرب تهران به نسبت سدهای شرقی از نظر پرشدگی وضعیت بهتری دارند. وزارت نیرو با کاهش فشار آب در هفته‌های اخیر تلاش می‌کند مصرف آب را مدیریت کند. ضمن اینکه اگر شهروندان تهرانی روزانه فقط ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، مشکل کم‌آبی در تهران حل می‌شود.

شهادت همرزم حاج قاسم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «هزار توی تونل‌ها» را برگزید و نوشت: فارین پالیسی در گزارشی، به واکاوی ابعاد مختلف جنگ رژیم اشغالگر قدس علیه توانمندی‌های جنبش حماس در زمینه شبکه تونلی پیشرفته این جنبش پرداخته است؛ تونل‌هایی که تاکنون ضربات سنگینی را به اسرائیل در میدان‌های جنگ غزه وارد کرده‌اند و البته یکی از مهم‌ترین راهبردهای نظامی و دفاعی حماس را نیز تشکیل می‌دهند. فارین پالیسی در گزارش خود می‌نویسد: «با گذشت ۱۰ هفته از آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه، نیروهای ارتش تل‌آویو مدعی کشف و شناسایی مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی جنبش حماس شده‌اند؛ تونل‌هایی که باید به مثابه بخشی از یک شبکه بزرگ از تأسیسات زیرزمینی در نظر گرفته شوند که حماس آنها را طی دو دهه اخیر ساخته است. شبکه تونل‌های حماس که نیروهای این جنبش از آنها برای استتار خود، طراحی عملیات‌های‌شان و ذخیره‌سازی تسلیحات و اجرای کمین علیه نظامیان اسرائیلی استفاده می‌کنند، بخشی مهم از زیرساخت‌های نظامی حماس را تشکیل می‌دهند. در طول جنگ غزه، این نکته بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است که شبکه تونل‌های حماس، یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف و آسیب‌پذیری ارتش اسرائیل است.

شهادت همرزم حاج قاسم

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم کوروش احمدی، دیپلمات پیشین با تیتر «سیاست خارجی و کف خیابان» نوشت: در سال‌های اخیر به نحوی فزاینده شیوه تصمیم‌گیری درباره سیاست خارجی و نقش مردم در آن در محافل سیاسی داخلی مورد بحث بوده است. بسیاری که ازجمله بعضی از مطلعان سیاست داخلی و خارجی نیز در زمره آنها هستند، اظهار عقیده کرده‌اند که تعیین تکلیف سیاست خارجی باید در حلقه نخبگان سیاسی باقی بماند و به دلیل برخی حساسیت‌ها باید از بحث عمومی در این حوزه و اصطلاحاً از بردن سیاست خارجی به کف خیابان خودداری شود. تجربه زیسته جامعه ما و دیگر جوامع بشری مؤید این نظر نیست. خطوط اصلی سیاست خارجی نیز مانند هر حوزه دیگر تصمیم‌گیری عمومی که با منافع و سرنوشت جامعه و تک‌تک اعضای آن ربط پیدا می‌کند، نمی‌تواند در خفا و بدون بحث عمومی تعیین شود.

با توجه به روند دموکراتیزاسیون در شمار فزاینده‌ای از کشورها از یک سو و گسترش فضای مجازی و ابزارهای اطلاع‌رسانی، امروزه شاید حدود ۹۰ درصد مطالبی که پیش‌تر محرمانه تلقی می‌شد و حداقل برای چندین دهه یا برای همیشه محرمانه و طبقه‌بندی‌شده باقی می‌ماند، عملاً کشف شده است یا به سرعت می‌تواند کشف شود. در یکی دو دهه گذشته، امثال دریک‌ها، منینگ‌ها، اسنودن‌ها، کاترین گان‌ها، ویکی‌لیکس‌ها و… در کار بوده و شرایطی ایجاد کرده‌اند که دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند از مخفی و محرمانه‌بودن هیچ امری اطمینان داشته باشد. به دیگر سخن، در دنیای امروز دولت‌ها دیگر کنترلی بر طرح یا عدم طرح موضوعات در رسانه‌ها ندارند و موضوعات لاجرم در فضای عمومی انعکاس می‌یابد. در چنین شرایطی، غیبت تصمیم‌گیران سیاست خارجی و اکراه آن‌ها به ورود در بحث‌های علنی در ارتباط با حوزه کار خود، تنها راه را برای طرح مطالب بی‌اساس و مضر به منافع ملی در سطح افکار عمومی باز می‌گذارد.

شهادت همرزم حاج قاسم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مخالفت آمریکا با خروج فلسطینیان از غزه» به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه پرداخت و نوشت: آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه با رهبران اردن و قطر به‌عنوان بخشی از یک تور یک‌هفته‌ای شرق مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای با هدف کاهش خطر گسترش جنگ غزه به منطقه دیدار کرد. «ادوارد وانگ» در گزارش ۷ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشت، بلینکن به‌طور جداگانه در امان با ملک عبدالله دوم و ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن دیدار کرد. به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، وی از نقش پادشاه اردن در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تشکر کرد و دو طرف توافق کردند که در زمینه کمک‌ها به هماهنگی ادامه دهند. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، «شری ریتسما اندرسون»، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در اردن، به خبرنگاران گفت که در ۱۵ سال کار خود در خاورمیانه، هرگز وضعیت بشردوستانه‌ای به اندازه غزه وخیم ندیده بود و آن را به‌عنوان یک «فاجعه دهشتناک» توصیف کرد.

به گفته میلر، بلینکن در دیدار خود با پادشاه اعلام کرد که ایالات متحده مخالف خروج فلسطینیان از غزه است. بلینکن بعدازظهر یکشنبه به دوحه قطر پرواز کرد و با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی نخست‌وزیر که به‌عنوان وزیر امور خارجه نیز فعالیت می‌کند، دیدار کرد. این مقامات درباره احتمال تلاش برای واداشتن حماس به آزادی گروگان‌های بیشتر و تضمین عدم گسترش درگیری در سراسر منطقه صحبت کردند.

شهادت همرزم حاج قاسم

کد خبر 718546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.