حریم زندگی مشترک را چگونه حفظ کنیم؟

روان‌شناس و زوج‌درمانگر با اشاره به راهکارهای حفظ حریم زندگی مشترک گفت: امن‌ترین فرد برای درد دل کردن زوجین، مشاور است که به‌صورت حرفه‌ای می‌تواند با گفت‌وگو به آن‌ها مشاوره و با آرام کردن زوج‌ها برای برخورد با مشکلات زندگی به آن‌ها راهکار دهد.

مهرداد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حفظ حریم زندگی زوجین و نقش والدین در مدیریت زندگی فرزندان اظهار کرد: رابطه فرد با اعضای اصلی خانواده خود باید پیش از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد، چراکه روابط نادرست با اعضای اصلی خانواده شامل پدر و مادر، خواهر و بردار، می‌تواند پس از ازدواج هم به‌صورت آسیب‌زننده ادامه پیدا کند.

وی افزود: زوج‌هایی که توسط پدر و مادر خود بسیار تحقیر شده‌اند، پس از ازدواج تلاش می‌کنند رضایت والدین را جلب کنند و به همین دلیل اجازه می‌دهند که والدین در زندگی آن‌ها دخالت کنند و در مسائل زندگی، دائم به دنبال کسب تأیید والدین هستند.

زوج‌درمانگر تصریح کرد: به دلیل اینکه والدین این افراد را در دوره کودکی و نوجوانی تأیید نکرده‌اند، زوج‌ها در دوره جوانی سعی می‌کنند با گوش به فرمانی بیش از اندازه برای کسب تأیید والدین، تمام مسائل زندگی مشترک خود را با آن‌ها در میان بگذارند تا توجه و احترامی که از آن‌ها در دوره کودکی و نوجوانی نگرفته‌اند را با این نوع رفتار در زندگی مشترک و پس از ازدواج بگیرند.

دشتی تاکید کرد: افرادی که رابطه احترام‌آمیزی با پدر و مادر دارند، پس از ازدواج نیز می‌توانند برای حفظ این حرمت استقلال خود را در زندگی زوجی حفظ و حریم آن را با خانواده اصلی جدا کنند، اما برخی زوج‌ها اوایل زندگی مشترک خود به دلیل بی‌تجربه بودن، مسائلی را با خانواده مطرح می‌کنند و این اقدام بروز مشکلاتی را برای آن‌ها به دنبال دارد.

امن‌ترین فرد برای درد دل کردن، مشاور است

وی با بیان اینکه بسیاری از زوج‌ها انتظار ندارند با شریک زندگی خود دچار مشکل شوند و در زندگی زوجی دچار اضطراب و آشفتگی می‌شوند، ادامه داد: این گروه از زوج‌ها در شرایط پراضطراب به‌طور طبیعی به پدر یا مادر خود پناه می‌برند که این رفتار، ناهوشیارانه، حساب‌نشده و غریزی است؛ هنگامی که زوجین عیب‌های همسر خود را برای والدین بازگو می‌کنند، آن‌ها را هم آشفته می‌کنند و رفتارهای والدین موجب می‌شود همسر فرد متوجه موضوع و نسبت به طرف مقابل خود بی‌اعتماد شود.

روان‌شناس گفت: اعتماد و احترام بین زوج‌ها به آسانی تخریب می‌شود، اما به‌سختی و در بلندمدت ترمیم خواهد شد؛ در واقع باید زمان بگذرد تا زوجین حریم زندگی و حرمت همدیگر را حفظ کنند، مشکلات خود را به خانواده‌ها بروز ندهند و اگر مشکلی دارند، با نظر مشاور مسئله را پیش ببرند تا به مرور زمان نظر خانواده‌ها نسبت به آن‌ها تعدیل شود.

دشتی اضافه کرد: بعضی خانواده‌ها آسان‌تر می‌توانند خاطرات تلخ گذشته از عروس یا داماد خود را فراموش کنند، اما بعضی از خانواده‌ها این مسائل را دیرتر فراموش می‌کنند و روند عادی شدن روابط بیشتر طول می‌کشد، مهم این است که زوجین در این مدت رفتار عادی داشته باشند و با حفظ احترام با والدین همسر، روابط را ادامه دهند.

وی افزود: کمک گرفتن از مشاوران در این شرایط بهترین راه‌حل است، مشاوران صحبت‌های زوج‌ها را همدلانه گوش می‌دهند و زندگی آن‌ها را به هم نمی‌ریزند، در واقع مشاوران افرادی آموزش‌دیده هستند که از اطلاعات زوج‌ها سوءاستفاده نمی‌کنند.

روان‌شناس خاطرنشان کرد: امن‌ترین فرد برای درد دل کردن زوجین، مشاور است که به‌صورت حرفه‌ای می‌تواند با گفت‌وگو به آن‌ها مشاوره و با آرام کردن زوج‌ها برای برخورد با مشکلات زندگی به آن‌ها راهکار دهد، لازم است همسران در زمان بالا بودن سطح خشونت از اعضای خانواده کمک بگیرند، اما برای هر مشکلی لازم نیست خانواده را در جریان بگذارند.

کد خبر 718532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.