اولین مسجد انرژی صفر جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین مسجد انرژی صفر جهان به مساحت دو هزار و ۳۴۹ مترمربع و ظرفیت ۱۳۰۰ نمازگزار در شهر مصدر ابوظبی بنا شده است و صددرصد انرژی مورد نیاز خود را در طول یک سال از منابع پاک تولید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اولین مسجد انرژی صفر جهان در سال ۲۰۲۴ در شهر مصدر ابوظبی و از طریق طراحی خلاقانه‌ای توسط مرکز نوآوری و پایداری امارات متحده عربی ایجاد شده که با هدف ایجاد یک استاندارد صنعتی جدید برای عبادتگاه‌ها، حفاظت از محیط زیست را با میراث فرهنگی و یک ساختمان اجتماعی ترکیب کرده است.

ویژگی‌های اولین مسجد انرژی صفر جهان

اولین مسجد انرژی صفر جهان با دوهزار و ۳۴۹ متر مربع مساحت، ظرفیت ۱۳۰۰ عبادت‌کننده را دارد و صددرصد انرژی مورد نیاز خود را در طول یک سال با استفاده از ۱۵۹۰ مترمربع پنل خورشیدی در محل تولید می‌کند. علاوه بر این، کل انرژی مورد نیاز این مسجد با استفاده از طراحی غیرفعال (یک رویکرد معماری که به شرایط محیطی پاسخ می‌دهد)، ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

ساختار اصلی مسجد در درجه اول از خاک کوبیده ساخته شده و مجموعه‌ای از پنجره‌های طبقه‌بندی‌شده روی پشت بام، فضا را با الگوهای نور طبیعی آبشاری روشن می‌کند. ستون‌های بیرونی مسجد نیز سایه‌ای را برای محافظت در برابر نور خورشید برای عبادت‌کنندگان فراهم می‌آورد، زیرا نمازگزاران برای رسیدن به فضای مقدس درونی باید از فضای باز عبور کنند و سعی شده است در این حین نور آفتاب آن‌ها را آزرده نکند.

خاک کوبیده عایق فوق‌العاده‌ای را فراهم، به خروج هوای گرم و ارمغان هوای خنک کمک و در عین حال حس مکان و تعلق را تقویت می‌کند و از سوی دیگر مقرون‌به‌صرفه است. مجموعه پنجره‌های پلکانی روی سقف نیز ضمن ایجاد شگفتی برای نمازگزاران، یک سیستم تهویه طبیعی ایجاد می‌کند که در ماه‌های زمستان نوعی تهویه مطبوع فراهم می‌آورد. در واقع جوهره روش‌شناسی ساخت اولین مسجد انرژی صفر جهان را رویکردی کل‌نگر از ادغام پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی تشکیل می‌دهد.

اولین مسجد انرژی صفر جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی اولین مسجد انرژی صفر جهان

طرح این مسجد پس از ماه‌ها همکاری و مشاوره، به‌گونه‌ای ایجاد شده است که زیبایی، اهمیت فرهنگی، عملکرد و پایداری را به‌طور یکپارچه ترکیب می‌کند.

مدیر اجرایی توسعه پایدار شهر مصدر این مسجد را بیش از یک مکان تجمع، مرکز اجتماعی یا مکان عبادت معرفی و اعلام کرد این سازه هدیه مسئولان شهری به جامعه است و شهروندان را به یک سفر فرهنگی، معنوی و زیست‌محیطی می‌برد و به‌عنوان نمادی قدرتمند از تعهد شهر در مقابل مسائل زیست‌محیطی است.

طراحی ساختمان این مسجد علاوه بر رتبه‌بندی انرژی صفر از مؤسسه بین‌المللی زندگی آینده، دارای رتبه لید پلاتینیوم (LEED Platinum) به‌عنوان بالاترین گواهی‌نامه بین‌المللی ساختمان سبز است که توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده اعطا می‌شود. این مسجد همچنین موفق به دریافت استیداما ۴ پرل (Estidama 4-Pearl)، بالاترین گواهی‌نامه ساختمان سبز امارات متحده عربی شده است. این مسجد همچنین با هدف دستیابی به رتبه بالای WELL Gold طراحی شده که رفاه سرنشینان را در اولویت قرار می‌دهد.

اولین مسجد انرژی صفر جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

کد خبر 718387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.