تضعیف اهرم فشار غرب علیه ایران و روسیه با توسعه «بریکس»

تارنمای شبکه تلویزیونی بلومبرگ امروز نوشت که افزوده شدن عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و ایران به بریکس، اثرگذاری این گروه را افزایش داده و فشار غرب بر کشورهایی مانند روسیه و ایران را کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تارنمای تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی نوشت: دو برابر شدن تعداد اعضای بریکس ممکن است اهرم فشار غرب علیه کشورهایی مانند روسیه یا ایران را تضعیف کند.

در این گزارش عنوان شد: «بانک توسعه نوین» مستقر در شانگهای چین که «بانک بریکس» قلمداد شده و در حال حاضر توسط «دیلما روسف» رئیس جمهور سابق برزیل، اداره می‌شود، وظیفه دارد به آن دسته از پروژه‌های زیربنایی که از سوی دیگر اعضا نادیده گرفته می‌شوند، تسهیلات ارائه دهد.

بلومبرگ در ادامه مدعی شد: یکی از مواردی که اعضای کنونی بریکس روی آن اتفاق نظر دارند این است که اقتصادهای نوظهور نیاز به تأمین مالی بیشتر پروژه‌ها دارند. علاوه بر این، آنها می‌خواهند که این وجوه بر اساس مقررات داخلی کشورها و نه قوانین غربی پرداخت شوند. اکنون و با اضافه شدن عربستان سعودی و امارات متحده عربی، مدیریت بانک فوق امیدوار است که این دو کشور نفت خیز از محل ذخایر انبوه خود به این مؤسسه سرمایه تزریق کنند.

به نوشته بلومبرگ، یکی از خدماتی که بانک بریکس به خوبی ارائه می‌دهد، تخصیص وام‌های بلند مدت به ارز رایج کشورهای در حال توسعه است. تقریباً یک چهارم وام‌های این بانک به واحد پول محلی بوده و این دولت‌ها نیز چنین راهکاری را ترجیح می‌دهند. گر چه این خدمات تهدیدی علیه سلطه دلار نیست، با این حال نخستین گام برای ایجاد مجاری مجزای نقدینگی خارج از تیررس تحریم‌های آمریکا است.

کد خبر 718379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.