در حادثه تروریستی کرمان مشکل کمبود خون نداشتیم / تامین کامل نیازهای خونی کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر اهدای خون به طور متوسط چهار درصد افزایش یافته و ۱۰۰ درصد نیازهای خونی و فرآورده‌های آن در کشور تامین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، مصطفی جمالی امروز_ دوشنبه هجدهم دی_ در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان انتقال خون سالانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده دارد و سال گذشته از جمع مراجعه‌کنندگان، دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خون اهدا کردند.

وی افزود: ذخایر خون و فرآورده‌های آن را از میانگین چهار روز در گذشته، به هشت روز رسانده‌ایم و برای مثال در حادثه تروریستی کرمان مشکلی برای تأمین خون نداشتیم، زیرا ذخایر خونی استان کافی بود هرچند از سایر استان‌ها ذخایر خونی O منفی به کرمان ارسال کردیم و هیچ بیماری به علت کمبود گروه خونی آسیب ندید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: غربالگری آنتی‌ بادی و تعیین گروه‌های فرعی خونی از اقدامات جدید در انتقال خون کشور است که سلامت خون و فرآورده‌های آن ارتقای چشمگیری خواهد داشت و کیسه‌های خون هم فیلتردار شده که عوارض آن کمتر است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون تصریح کرد: با این وجود به لحاظ کیفی و کمی شرایط خوبی بر انتقال خون خراسان جنوبی حاکم است، از نظر اعتبارات جاری و عمرانی نیز مشکلات جدی در انتقال خون استان وجود داشته اما با تلاش مضاعف این مشکلات مدیریت شده است.

جمالی با اشاره به اینکه مردم و اهداکنندگان مهم‌ترین بخش انتقال خون هستند، گفت: ضروری است زیرساخت‌های لازم و متناسب با نیاز اهداکنندگان فراهم شود، زمینه استقلال کاری خراسان جنوبی با اتوماسیون‌های جدید فراهم شده و وابستگی به خراسان رضوی نیست، همچنین تجهیزات جدید برای انتقال خون استان تأمین می‌شود و نوسازی برخی تجهیزات فرسوده هم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه رفع کمبود پزشک یا نیروی تخصصی نیازمند مجوز استخدامی است که پیگیری‌هایی انجام شده و ۱۵ مجوز به خراسان جنوبی داده‌ایم، اظهار کرد: از طریق نیروهای طرح، بخشی از نیاز رفع خواهد شد، ارتقا و توسعه مراکز انتقال خون در شهرهای قاین و فردوس هم پیگیری می‌شود که در زمینه فرآورده‌های خونی نیز خدمات ارائه شود.

کد خبر 718376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.