اعتراف رژیم صهیونیستی به ضربه کاری حزب‌الله به «میرون»

حملات موشکی حزب‌الله علیه پایگاه کنترل هوایی راهبردی «مرون» در شمال سرزمین‌های اشغالی، قابل رهگیری نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ارتش رژیم اسرائیل یکشنبه اعتراف کرد که حملات حزب‌الله لبنان به پایگاه جاسوسی مرون آسیب وارد کرده است و آن‌ها در حال بررسی حادثه هستند. حزب‌الله لبنان شنبه صبح در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در خاک لبنان و ترور مقام ارشد حماس، با چندین نوع موشک و راکت به پایگاه هوایی استراتژیک مرون حمله کرد.

آسیب گسترده حزب الله به پایگاه راهبردی رژیم صهیونیستی

ویدئوی منتشر شده توسط حزب‌الله نشان می‌دهد که تعداد زیادی موشک به پایگاه برخورد کرده که هرگونه راه کتمان و انکار را برای رژیم صهیونیستی بسته و آن‌ها را وادار به تأیید این حمله کرده است.

به گفته هاآرتص، حزب‌الله کاملاً می‌دانست آن پایگاه چه نقشی دارد و ویدئوی آن نیز این جزئیات را تشریح می‌کند.

طبق بیانیه حزب‌الله، ده‌ها نوع موشک از انواع مختلف از روستای یارون در لبنان به پایگاه میرون پرتاب شد که فاصله آن‌ها حدود ۹.۵ کیلومتر است. ویدئوی حزب‌الله شلیک ده‌ها موشک یا راکت از خاک لبنان را در ارتفاع بالا نشان می‌دهد.

به گفته هاآرتص نکته مهم این ویدئو اصابت‌های مستقیم موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک با پایگاه نظامی و گنبدهای محافظ رادارهاست که به رژیم صهیونیستی دسترسی اطلاعاتی و تصویری دقیق از جبهه شمال و لبنان می‌دهد.

این روزنامه در ادامه نوشته است که برخلاف راکت‌ها و موشک‌هایی که توسط سامانه‌های پدافند هوایی گنبد آهنین (برد پایین) و فلاخن داوود (برد بالا تا ۳۰۰ کیلومتر) رهگیری می‌شوند، رژیم صهیونیستی توانایی رهگیری موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک را ندارد، زیرا آن‌ها مستقیم و در ارتفاع پایین پرتاب می‌شوند.

شاید این سوال پیش آید که چرا از سامانه «تروفی» نصب شده روی تانک‌های مرکاوا برای رهگیری پرتابه‌های دوش‌تاب استفاده نمی‌شود؟ به گفته هاآرتص این سامانه توانایی دفاع از مراکز ساکن و وسیع را ندارد. از زمان آغاز جنگ، حزب‌الله از موشک‌های ضد تانک علیه تأسیسات نظامی ثابت از جمله سازه‌ها، آنتن‌ها و سیستم‌های ارتباطی در امتداد مرز لبنان استفاده می‌کند که با «تروفی» قابل محافظت نیست.

آسیب گسترده حزب الله به پایگاه راهبردی رژیم صهیونیستی

بر اساس گزارش هاآرتص، موشک‌های قدیمی‌تر ضد تانک حزب‌الله همچون ساغر، تاو (یا طوفان) و حتی نسل قدیمی‌تر آن همچون کورنت، حداکثر برد مؤثر تا ۵ کیلومتر را دارند، اما حزب‌الله به موشک‌های پیشرفته‌تر ضد تانک از جمله کورنت-ای‌ام نیز مجهز است که حداکثر برد مؤثر آن ۱۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود؛ دقیقاً همان فاصله‌ای که روز شنبه موشک‌ها به پایگاه مرون شلیک شدند.

این روزنامه در پایان نتیجه‌گیری کرده است که اگر هیچ سامانه‌ای وجود ندارد که بتواند حملات موشک‌های ضد تانک را رهگیری کند، مشخص نیست که چرا ارتش رژیم اسرائیل نتوانسته است از تأسیسات حساس خود با نصب حصارهایی در امتداد مرز شمالی محافظت کند. چنین حصارهایی می‌توانست ضربه موشک‌های ضدتانک را جذب کند، موجب انفجار کلاهک‌های آن‌ها شود و از عمده آسیب موشک به تأسیسات جلوگیری کند.

برای جبران نقطه کور ایجاد شده در شمال، رژیم صهیونیستی بالن مراقبتی خود به اسم «شبنم آسمان» یا Sky Dew (Tal Shamaim) که در گذشته به علت «اختلالات فنی» زمین‌گیر شده بود را دوباره به آسمان فرستاده است تا بتواند نقش سامانه هشدار زودهنگام علیه پهپادها و موشک‌های کروز را ایفا کند.

آسیب گسترده حزب الله به پایگاه راهبردی رژیم صهیونیستی

کد خبر 718357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.