در جست‌وجوی حیاتی فرازمینی بر سیاره کپلر-۶۹ سی

توجه پژوهشگران فضایی به سیاره کپلر-۶۹ سی و شباهت بسیار این سیاره به ویژگی‌های حیاتی زمین، این اگزوپلنت را تبدیل به علامت سوالی بزرگ در ذهن علاقه‌مندان حیات فرازمینی کرده است.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیاره فراخورشیدی یا اگزوپلنت سیاره‌ای است که خارج از مدار خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است.

وی افزود: سیاره فراخورشیدی کپلر -۶۹ سی در آوریل سال ۲۰۱۳ توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا کشف شد. فاصله این سیاره صخره‌ای تا زمین حدود ۲۴۳۰ سال نوری است و جرم این سیاره دو برابر جرم زمین است.

پژوهشگر فضایی ادامه داد: سیاره کپلر -۶۹ سی در صورت فلکی ماکیان قرار دارد و مانند دیگر سیاره‌های سامانه خورشیدی در مدار ویژه پیرامون ستاره خود به نام کپلر ۶۹ می‌گردد. طول یک دور چرخش این سیاره به دور ستاره‌اش ۲۴۲ روز است.

بیات در راستای حیات روی سیاره کپلر -۶۹ سی تصریح کرد: این سیاره در خارج از لبه داخلی کمربند حیات کهکشان شیری قرار گرفته است، به همین جهت مانند سیاره زهره دمای سطحی بسیار بالایی دارد و شرایط شکل‌گیری حیات را ندارد.

وی تاکید کرد: ستاره سیاره کپلر -۶۹ سی مانند خورشید از نوع جی بوده و اواخر عمر خود را می‌گذراند. سن تخمینی این ستاره ۹.۸ میلیارد سال است که در مقایسه با خورشید با ۴.۶ میلیارد سال سن، ستاره‌ای بسیار پیر به حساب می‌آید.

پژوهشگر فضایی افزود: لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ‌گونه حیاتی بر سیاره کپلر -۶۹ سی تأیید یا شناسایی نشده است و تنها دلیل توجه پژوهشگران به این سیاره، شباهت بسیار زیاد به زمین است.

وی درباره فعالیت کشورها در زمینه تحقیقات زیست فرازمینی گفت: آمریکا با دو شرکت فضایی ناسا و اسپیس ایکس در صدر لیست کشورهای فعال در زمینه حیات فرازمینی قرار دارد و پس از آن کشور روسیه، چین و هند بیشترین میزان فعالیت در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در این راستا قرار است در آینده‌ای نزدیک ماه‌نشین شرکت ناسا با هدف بررسی حیات تک‌سلولی در آب‌های یخ‌زده قسمت قطبی قمر ماه به فضا پرتاب شود.

کد خبر 718266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.