هوای کرمان همچنان قرمز است / ثبت وضعیت سالم و پاک در ۱۹ کلان‌شهر کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز وضعیت ۱۹ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شده و کرمان همچنان آلوده‌ترین شهر در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه هجدهم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شهر کرمان با شاخص ۱۵۱ همچون روز گذشته با شاخص ۱۶۳ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز گذشته در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۱، کرج با شاخص ۱۱۷، تهران با شاخص ۱۰۳، بجنورد با شاخص ۱۱۹، اهواز با شاخص ۱۳۶، قرار دارد، در حالی که روز گذشته هفدهم دی، هوای هیچ شهری ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۷۵، شهرکرد با شاخص ۷۷، مشهد با شاخص ۷۳، سمنان با شاخص ۸۷، زاهدان با شاخص ۵۳، قزوین با شاخص ۷۳، قم با شاخص ۶۸، شیراز با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۶۵، اراک با شاخص ۸۰، همدان با شاخص ۷۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم است بدانیم که روز گذشته دستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای بوشهر، تهران، بیرجند، اهواز، زاهدان، شیراز، اراک و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس امروز ایستگاه‌های کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۵، ایلام با شاخص ۲۲، بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۳۳، سنندج با شاخص ۳۷، یاسوج با شاخص ۳۴، رشت با شاخص ۳۰ و یزد با شاخص ۴۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

در همین راستا، طی روز گذشته هفدهم دی کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، ایلام، اصفهان، کرج، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد و همدان در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، زنجان، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده درج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده درج شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، ناسالم (نارنجی) ثبت نشد، تعداد ۹ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۷ شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 718242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.