نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هجدهم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها» نوشت: مقام‌های بلندپایه دیپلماتیک اروپا در روزهای اخیر محور اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای خود با هدف کاهش تنش در خاورمیانه را در مسیر دیپلماسی با تهران به جریان انداخته‌اند و خواهان کمک به کنترل تنش‌هایی هستند که تل‌آویو در نتیجه گرفتار شدن در مخمصه جنگ غزه هر روز بر ابعاد آن می‌افزاید.چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس با همتای ایرانی خود نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. رایزنی‌ها با ایران در بحبوحه تحولاتی صورت می‌گیرد که «آنتونی بلینکن»،وزیر امور خارجه آمریکا را برای چهارمین بار از آغاز جنگ غزه به منطقه کشانده است و منابع خبری یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار او را ارسال پیام غیرمستقیم به ایران پیرامون تحولات جاری می‌دانند.

افزایش نگرانی غرب از تسری دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه که در هفته‌های اخیر به آب‌های دریای سرخ کشیده شد، تحولات دیپلماتیک مقام‌های اروپایی و امریکایی را به بالاترین سطح رسانده است. زمانی که انصارالله یمن از طریق عملیات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های در حال عبور به مقصد تل‌آویو در دریای سرخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در باریکه غزه پاسخ گفت، مقام‌های این رژیم کوشیدند نوک پیکان اتهامات واهی خود پیرامون این حملات را متوجه ایران کنند تا بلکه با ترغیب کشورهای غربی که امنیت کشتی‌های باری‌شان در دریای سرخ در معرض تهدید قرار گرفته بود، جنگ میان تل‌آویو با حماس را به جنگ غرب و ایران تبدیل کنند. این در حالی بود که تأکید مقام‌های ایرانی مبنی بر استقلال عمل مقاومت یمن در حمله به کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای سرخ متناسب با شواهد میدانی بود و بر درستی موضع جمهوری اسلامی صحه می‌گذاشت.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تظاهرات ضدصهیونیستی در ۳ قاره جهان معترضان: «اشغالگران باید بروند»» نوشت: دیروز جنگ غزه وارد نود و دومین روز خود شد و در این مدت جنایات عجیب و غریب صهیونیست‌ها در این مدت، ذره‌ای کم نشده است. اینکه چرا صهیونیست‌ها مثل آب خوردن، زن و کودک می‌کشند و اتفاقی نیز علیه این رژیم جعلی رخ نمی‌دهد و سازمان‌های عریض و طویل حقوق بشری و ملل، جز صدور بیانیه هیچ «غلطی» نمی‌کنند را می‌گذاریم برای بعد.

اما الحق و الانصاف، ملت‌ها کم‌کاری نکرده‌اند و با برپایی راهپیمایی‌های بزرگ و کوچک، صهیونیست‌ها را «رسوا» کرده‌اند. خبر می‌رسد طی یکی دو روز گذشته شهرهای مختلف آمریکا، فرانسه، انگلیس، سوئد، آلمان و… شاهد راهپیمایی‌های اعتراضی علیه جنایات اسرائیل در غزه بود. روز شنبه حتی «تل‌آویو»، پایتخت صهیونیست‌ها نیز شاهد یک تجمع بزرگ ضد نتانیاهو بود و صهیونیست‌هایی که نگران تلف شدن اُسرای خود و نابودی «اسرائیل» هستند، به خیابان‌ها آمده بودند. در تل‌آویو، تجمع به زد و خورد بین معترضان و پلیس ضد شورش کشیده شد.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «تروریست‌های ارزی مشغول خرابکاری‌اند!» را برگزید و نوشت: فاجعه تلخ تروریستی در کرمان جان ایران را به درد آورد، اما در این میان برخی جریانات و گروه‌ها که به شدت از آرامش نسبی بازار ارز رنج می‌برند، سراسیمه خیز برداشتند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و در کوره افزایش قیمت ارز بدمند. کارگزاران جبهه استکبار که در ساحت‌های مختلف مشغول کارند، از هر فرصت پیش‌آمده بهره می‌برند تا ضمن برهم زدن آرامش روانی جامعه، به مطامع خود نیز برسند.

آن‌ها مهم‌ترین سناریویی که در این رابطه برنامه‌ریزی کرده بودند، آشوب و ایجاد هیجانات کاذب برای بالا بردن نرخ ارز در کشور بود تا از این طریق پروژه‌ای که در طول ماه‌ها پیش با وجود همه تلاش‌های مذبوحانه خود نتوانسته بودند آن را پیش ببرند، حال با توجه به شرایط پیش‌آمده به سرانجام نهایی برسانند، چراکه در طول سال جاری برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تلاش داشتند با زیر سوال بردن اقدامات ارزنده و سازنده دولت سیزدهم و با ناکارآمد جلوه‌دادن اقدامات آن‌ها مردم را دلسرد و فضای متلاطمی را در کشور ایجاد کنند.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به این سوال پرداخت که چگونه حزب‌الله بر اساس معادله انتقام سطح حملات به رژیم صهیونیستی را افزایش داد و با تیتر «میدان نصر» نوشت: شدت حملات حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی به حدی افزایش یافته است که رئیس شهرک صهیونیست‌نشین «موشاف مرگلیوت» در شمال اراضی اشغالی فلسطین گفته اقدامات و عملیات‌های حزب‌الله در فلسطین اشغالی در امتداد مرزهای لبنان باعث شده است شهرک‌نشینان به عصر حجر بازگردند.

حزب‌الله لبنان از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه حملات پرتعدادی علیه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی انجام داد، که مهم‌ترین آن شلیک ۶۲ موشک به پایگاه فوق‌امنیتی «مرون» بود که موجب وارد آمدن خسارت‌های زیادی به آن شد. پیش‌تر بعد از آغاز حملات و عملیات تلافی‌جویانه حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در لفاظی‌های خود حزب‌الله را تهدید کرده بود در صورت تشدید حملات به این رژیم، لبنان را به عصر حجر بازمی‌گرداند، اما ظاهراً اوضاع در شرایط فعلی کاملاً برعکس شده است.

یکی از نکات مهم عملیات حزب‌الله لبنان علیه پایگاه مرون که دچار خسارت‌های زیادی شده این است که حزب‌الله قصد دارد روند عملیات و پاسخ برای انتقام از اسرائیل در برابر ترور العاروری را تند کند. حزب‌الله این عملیات را در پاسخ به ترور العاروری انجام داد اما ابعاد این عملیات تنها به ترور العاروری ختم نمی‌شود، زیرا این عملیات یک عملیات پیشگیرانه و در راستای جلوگیری از اقدامات بعدی اسرائیل در لبنان تعریف می‌شود.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت روی خط؟» نوشت: آنتونی بلینکن در آغاز سال جدید میلادی مجدد راهی خاورمیانه شد. وزیر امور خارجه ایالات متحده که سفر منطقه‌ای خود را از روز جمعه شروع کرده است، به ترکیه، اردن، قطر، عربستان، امارات، مصر و اسرائیل فلسطین خواهد رفت. تا به اینجای کار بلینکن پس از ترکیه به یونان رفته و بامداد دیروز (یکشنبه) هم وارد اردن شد. او قرار است پس از آن به قطر، امارات، عربستان سعودی، سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و مصر برود. دستور کار چهارمین سفر بلینکن به منطقه، بررسی تحولات مربوط به غزه و نیز جلوگیری از تشدید و گسترش جنگ به کل منطقه است؛ چراکه بی تردید تداوم جنگ حماس و اسرائیل تبعات مخربی را در سال انتخابات ریاست جمهوری برای بایدن به همراه داشته است.

از این رو کاخ سفید با سفرهای مداوم در منطقه به دنبال کاهش و مدیریت تنش و به تبعش بالاثر کردن آثار این جنگ برای روند انتخابات است. در همین باره متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از هدف محوری حضور دوباره بلینکن در خاورمیانه پرده برداشت و خبر داد که سکاندار سیاست خارجی دولت بایدن در جریان سفر خود به غرب آسیا سعی دارد که در گام نخست جنگ فعلی را به مرحله کاهش شدت درگیری‌ها در غزه بکشاند و در گام بعدی در تالش است که نسبت به جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه (که موضوع اصلی این سفر خواهد بود)، با بازیگران منطقه‌ای صحبت کند. نکته حائز اهمیت آنجاست که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هم خبر داده که یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه این کشور به منطقه، برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌هاست.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این سوال پرداخت که آیا کنترل رشد نقدینگی برای مهار تورم کافی است؟ و در پاسخ با تیتر «قدرت تورمی پول پرقدرت» نوشت: چرا اقتصاد ایران، جزو کشورهای استثنایی است که نتوانسته در دهه‌های اخیر مساله تورم را حل کند؟ آیا علاج مهار تورم برای اقتصاد ایران متفاوت از سایر کشورها است و باید با سعی و خطا به یک فرمول بومی دست یافت؟ استاد دانشگاه اوکلاهاما معتقد است برای مهار تورم تنها نمی‌توان روی یک متغیر سیاستگذاری کرد و باید مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی به‌کار گرفته شود. صالح صحابه‌تبریزی با استناد به پژوهش‌های بین‌المللی تاکید کرد که ۱۰ درصد افزایش در پایه پولی در بلندمدت به افزایش ۵ درصدی تورم ختم می‌شود و این علت اصلی تورم در ایران است و عوامل دیگر مانند نرخ ارز در تشریح نوسانات تورمی قدرت ناچیزی دارد. بنابراین نمی‌توان از قدرت اثرگذاری پول پرقدرت بر تورم غافل بود. این اقتصاددان درباره رشد اقتصادی تاکید می‌کند که با وجود تورم بالا نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی بادوام را داشت. علاوه بر این، کنترل دستوری قیمت‌ها نه‌تنها باعث مهار تورم نخواهد شد، بلکه بر تولید بنگاه‌ها اثر منفی خواهد گذاشت.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست‌ها

کد خبر 718216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.