حمله به چشم شیر حوالی ساعت ۱:۲۰

بامداد هجدهم دی ۱۳۹۸، حوالی ساعت ۱:۲۰، «قیام» و «فاتح ۳۱۳» روانه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکایی‌ها در منطقه شدند تا در کمتر از یک هفته پس از ترور فرمانده سپاه قدس، با عملیاتی که به نام «شهید سلیمانی» مزین شده بود، پروژه انتقام از قاتلان او آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بامداد هجدهم دی ۱۳۹۸، حوالی ساعت ۱:۲۰، «قیام» و «فاتح ۳۱۳» روانه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکایی‌ها در منطقه شدند تا در کمتر از یک هفته پس از ترور سردار سلیمانی، با عملیاتی که به نام «شهید سلیمانی» مزین شده بود، پروژه «انتقام سخت» از قاتلان او آغاز شود؛ پروژه‌ای که همچنان ادامه دارد. این حمله زمانی انجام شد که دولت آمریکا منتظر هدف قرار گرفتن پایگاه التاجی از سوی ایران بود و هواپیماهای شناسایی این کشور در آسمان عراق در حال گشت‌زنی بودند، اما ناگهان مجهزترین پایگاه آن‌ها، یعنی عین‌الاسد، مورد اصابت ۱۳ موشک بالستیک قرار گرفت.

این رویداد برای آمریکایی‌ها آن‌قدر غیرقابل باور بود که تا ساعت‌ها بعد هیچ‌یک از مقامات آمریکایی حاضر نشدند درباره این موضوع اظهار نظر کنند. سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، عملیات شهدی سلیمانی را این‌طور روایت کرد: «حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد از زمان جنگ جهانی دوم تا به آن روز بی‌سابقه بود. چهار پایگاه التاجی و عین‌الاسد در عراق، پایگاه شهید موفق در اردن و پایگاه علی‌السالم کویت در ترور شهید سلیمانی و یارانشان دست داشتند که همان ساعات نخست بعد از ترور شناسایی شدند. گزینه نخست برای انتقام این ترور را پایگاه التاجی عنوان شد. ساعت‌های قبل از عملیات به دلیل نزدیکی پایگاه التاجی به محل سکونت عراقی‌ها، پایگاه مورد نظر تغییر پیدا کرد. ما پایگاه عین‌الاسد که دورترین و مجهزترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، بلکه در خاورمیانه بود را انتخاب کردیم و آنجا را با موشک‌های فاتح و قیام بمباران کردیم. ما در این عملیات از موشک‌های فاتح و قیام استفاده کردیم…»

حمله به چشم شیر حوالی ساعت ۱:۲۰

سربازانی که صحنه واقعی فیلم‌های هالیوودی را به چشم دیدند

بعدها سربازان و افسران دیگر حاضر در آن پایگاه، حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را اینگونه توصیف کردند: «این حادثه مانند یک فیلم سینمایی بود، همه‌چیز اطراف ما در حال نابود شدن بود.»

«آن شب بی‌نهایت ترسناک بود، از شدت انفجارها در پناهگاه باز و بسته می‌شد» این صحبت را «استیسی کولمن»، سرهنگ دوم ارتش آمریکا از شب خوف‌برانگیز در پایگاه عین‌الاسد می‌گوید. او در مصاحبه با سی‌ان‌ان اذعان می‌کند «حدود هفت انفجار در جایی که ما پناه گرفته بودیم رخ داد و بی‌نهایت ترسناک بود… ما فکر می‌کردیم قرار است چند راکت به پایگاه شلیک شود، اما مطمئن نبودیم.»

دلیل این اظهارات آمریکایی‌ها آنجا بهتر مشخص می‌شود که بدانیم پس از جنگ جهانی دوم، هیچ کشوری به پایگاه‌های آمریکا به‌طور مستقیم حمله نکرده بود، اما آن شب داستان فیلم‌های هالیوودی وارونه رقم خورد تا هیمنه نظامی آمریکا در منطقه شکسته شود و آن‌طور که گزارشگر شبکه سی‌ان‌ان وصف کرد آمریکا به جای اینکه مانند همیشه در موضع حمله‌کننده باشد، مورد حمله قرار بگیرد.

یک هفته بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد پنتاگون اذعان کرد که «۱۱ سرباز» آمریکایی دچار «ضربه ملایم مغزی» شده‌اند. دو هفته بعد از آن شب ترسناک ترامپ که پیش‌تر ادعا کرده بود هیچ آمریکایی آسیب ندیده است، گفت «شاید سربازان آمریکایی در عین‌الاسد فقط سردرد گرفته باشند.» این در حالی است که یک روزنامه کویتی از انتقال ۱۶ سرباز آمریکایی به بیمارستان این کشور خبر داد. واشنگتن‌پست هم در گزارشی نوشت «برخی سربازان آمریکایی به مرکز درمانی منطقه لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند.»

حمله به چشم شیر حوالی ساعت ۱:۲۰

چند روز پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، پنتاگون از افزایش آمار مجروحان آمریکایی این حادثه خبر داد. در نهایت پس از حدود سه هفته از گذشت این حادثه توماس کمپل، سخنگوی وقت پنتاگون در یک سناریوی تکراری درباره اعلام آمارهای قطره‌چکانی گفت «۵۰ نفر از نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه عین‌الاسد دچار آسیب مغزی شده‌اند. از این تعداد ۳۱ نفر در بغداد تحت درمان قرار گرفته‌اند و به محل مأموریت خود بازگشتند و ۱۸ نفر هم برای انجام معاینات و درمان بیشتر به آلمان منتقل شده‌اند. یک نفر دیگر هم به کویت منتقل شد و اکنون به محل مأموریت خود بازگشته است.» پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان هم گزارش داد که ۶۴ سرباز آمریکایی بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند.

فارغ از میزان خسارت‌ها، آنچه در این میان نباید از یاد برد این است که حمله به پایگاه عین‌الاسد اگرچه واقعه‌ای مهم، به‌موقع و بی‌سابقه بود و شاید در آن زمان بهترین پاسخ ممکن به جنایت آمریکایی‌ها محسوب می‌شد، اما همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنرانی خود بیان کردند این اقدام نظامی تنها «یک سیلی بود که به آمریکایی‌ها زده شد» و نباید انتقام اصلی ترور سردار سلیمانی را محدود به آن دانست زیرا «آنچه در مقام مقابله مهم است، این است که باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود.»

بنابراین حمله به عین‌الاسد را باید نقطه آغاز مهمی در پروژه «اخراج آمریکا از منطقه» دانست، پروژه‌ای که تنها به دست ساکنان منطقه رقم می‌خورد و امروز با اتحاد محور مقاومت، با قدرت و سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.

ابهت پوشالی آمریکا شکسته شد

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حمله تلافی‌جویانه سپاه به دو پایگاه هوایی آمریکا در عین‌الاسد با نام عملیات شهید سلیمانی اظهار می‌کند: در انتظار عملیات انتقام علیه اقدام تروریستی آمریکا و شهادت فرمانده جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی هستیم.

وی می‌افزاید: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد؛ آن سیلی محکمی که آمریکا در هجدهم دی ۱۳۹۸ خورد را حداقل در طول ۵۰ سال گذشته احساس نکرده بود، البته تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیمنه آمریکا را در جهان شکست، اما در حوزه مسائل نظامی این اولین بار بود که ابهت آمریکا شکسته شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید می‌کند: این اولین باری بود که آمریکا تحت شدیدترین اقدام از سوی ایران قرار گرفت که هنوز بعد از گذشت چهار سال نظامیان آمریکایی این خاطره را در ذهن دارند و وقتی آن را مرور می‌کنند ستون فقرات آن‌ها از ترس به لرزه درمی‌آید.

وی ادامه می‌دهد: به‌رغم جلوگیری ارتش آمریکا از بیان مطالبی که در آن شب بر نیروهای نظامی این کشور گذشت، نظامیان در بیان خاطرات خود به‌طور متفرق مطالبی را بیان می‌کنند که نشان‌دهنده ترسی است که نیروهای مستقر در پایگاه عین‌الاسد با آن روبه‌رو شدند.

حمله به چشم شیر حوالی ساعت ۱:۲۰

حمله به عین‌الاسد آغازی برای اقدامات شجاعانه جریان مقاومت بود

صدرالحسینی تشریح می‌کند: البته این شروعی برای اقدامات شجاعانه جریان‌های مقاومت در عراق، سوریه و یمن بود و در واقع بعد از این اتفاق هیمنه نظامی آمریکا شکست و جریان‌های مقاومت توانستند تا حدودی انتقام دخالت‌ها و اقدامات شرورانه آمریکا در سرزمین خود را بگیرند.

وی با اشاره به معاهده‌ای که به صورت تحمیلی بر عراق وارد شد و در جریان آن ارتش آمریکا پایگاه‌هایی را در این کشور در اختیار گرفت، ابراز می‌کند: واقعیت آن است که امروز با توجه به آن معاهده، نظام سیاسی عراق مجدد این مطلب را مطرح کرده است که به‌جز موارد آموزشی مورد نیاز ارتش عراق و به درخواست ستاد مشترک ارتش عراق باید سایر نیروهای رزمی و پایگاه‌های نظامی از این سرزمین خارج شوند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اذعان می‌کند: این موضوع نشان‌دهنده آن است که مسئله مهم و اساسی اخراج آمریکا از منطقه به عنوان خواست همگانی افکار عمومی مردم منطقه محسوب می‌شود و البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که ارتش ملی یمن نیز در این خصوص آمادگی لازم برای ناتوان کردن یا کاهش توانمندی اقتصادی رژیم صهیونیستی را دارد و آمادگی برای انجام اقدامات بعدی را خواهد داشت.

صدرالحسینی با بیان اینکه آمریکا به حضور در منطقه نیاز دارد و با عنایت به این نیاز در تلاش است تا با بهانه‌های گوناگون حضور خود را در منطقه به‌ویژه در عراق و مرز عراق و سوریه تثبیت کند، خاطرنشان می‌کند: البته این تجربه‌ای تاریخی است که هیچ ظالمی نمی‌تواند در برابر افکار عمومی ملت‌ها ایستادگی کند، اما باید به این نکته هم توجه شود که احتمال به وجود آمدن فتنه‌های گوناگون در منطقه به‌منظور حضور مداخله‌جویانه بیشتر آمریکا متصور است.

حمله به چشم شیر حوالی ساعت ۱:۲۰

چرا حمله به عین‌الاسد؟

علی‌اکبر دارینی، کارشناس مطالعات منطقه‌ای و خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد علت حمله ایران به پایگاه عین الاسد اظهار می‌کند: ترور سردار سلیمانی اتفاقی بود که ایران نمی‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، بنابراین ایران در محاسبه هزینه-فایده، تصمیمی گرفت که هم به جنگ منجر نشود و هم پاسخ تعیین‌کننده و آشکاری به آمریکا بدهد.

وی می‌افزاید: ایران دو گزینه مقابل خود داشت، اول اینکه می‌توانست با حملات موشکی چندصد سرباز آمریکایی را به کشتن دهد که واکنش آمریکا را در پی می‌داشت، سپس ایران حمله می‌کرد و همه پایگاه‌های آمریکا که در تیررس موشک‌های ایران بودند مورد حمله قرار می‌گرفتند و این به معنای آغاز یک جنگ تمام‌عیار بود. در آن زمان ایران در محاسبه هزینه-فایده ورود به یک جنگ تمام‌عیار با آمریکا را به صلاح نمی‌دانست و آمریکا نیز ورود به جنگ مستقیم با ایران را به نفع خود نمی‌دانست، اگرچه این گزینه در دست ایران بود که به‌راحتی چندصد سرباز آمریکایی را از بین ببرد، اما ایران عامدانه تصمیم گرفت که کشته‌ای روی دست آمریکا نگذارد.

راهبرد غیرمستقیم ایران برای نابودی آمریکایی‌ها

کارشناس مطالعات منطقه‌ای و خاورمیانه ادامه داد: نباید فراموش کرد در ۲۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از آنچه در عراق اتفاق افتاده است و بیش از چند هزار سرباز آمریکایی که کشته شدند با کمک ایران به عراقی‌ها بوده است تا آمریکایی‌ها را از کشور خودشان بیرون کنند، بنابراین سپاه قدس برای نابودی آمریکایی‌ها، راهبرد غیرمستقیم را در پیش گرفته است و نیازی نداشت که در آن برهه بخواهد کشته‌ای روی دست آمریکا بگذارد، بنابراین ایران تصمیم گرفت کاری کند که تا به حال اتفاق نیفتاده بود.

دارینی با بیان اینکه از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز هیچ بازیگر دولتی در جهان آشکارا جرأت حمله به ارتش آمریکا را نداشته است، گفت: تنها اتفاقی که افتاده است بازیگران غیردولتی بودند که در حملات یازدهم سپتامبر به خاک آمریکا حمله تروریستی کردند، آن هم در صورتی که بپذیریم حمله ۱۱ سپتامبر کار القاعده بوده است. اما ایران این حمله را انجام داد، بازدارندگی نیز داشت و بعد از آن آمریکایی‌ها اعلام کردند که موشک‌های ایران در نقطه‌زنی دقیق هستند و ساختمان‌هایی را که می‌خواستند مورد اصابت قرار دادند.

وی تاکید کرد: این حمله قدرت بازدارندگی ما را نشان داد و در عین حال ایران به آمریکا پاسخی جدی داد، اما چون بنای ما جنگ نبود، هوشمندانه پاسخی داده شد که به جنگ تمام‌عیار منجر نشود و این به دلیل محاسبه هزینه-فایده بود.

عین‌الاسد پایان ماجرا نیست…

تحلیلگر شبکه الجزیره یادآور شد: امروز شاهد هستیم که حملات نیروهای مقاومت به پایگاه‌های آمریکا بعد از حمله ایران به عین‌الاسد بیشتر شده است، اما اگر ایران در داستان سردار سلیمانی به آنچه که در حمله به عین‌الاسد انجام داد، بسنده کند، اشتباه کرده است زیرا هنوز واکنش درخوری نشان نداده است، اما اینکه چه زمانی این واکنش نشان داده خواهد شد، به انتخاب ایران برمی‌گردد و آنچه امروز در عراق و سوریه و در حمله به پایگاه‌های آمریکا شاهد هستیم در همین چهارچوب است.

دارینی با تاکید بر اینکه ایران و آمریکا به عنوان بازیگران عقلانی تمایل به درگیری نظامی و جنگ تمام‌عیار ندارند، گفت: با کنار گذاشتن گزینه جنگ تمام‌عیار، ایران در این سال‌ها از همه ابزار خود برای توانمندسازی جبهه مقاومت استفاده کرده است و خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت.

کد خبر 718214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.