معرفی برگزیدگان بخش علمی جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه

برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی در چهار بخش کتاب، مقاله، پایان نامه و جستار با معرفی افراد و آثار برتر در کرمانشاه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در چهار بخش کتاب، مقاله، پایان نامه و جستار امروز _یکشنبه هفدهم دی_ با معرفی افراد و آثار برتر در کرمانشاه به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، از میان ۴۵۰ اثر ارسالی به دبیرخانه بخش علمی، ۱۴۷ اثر در چهار حوزه کتاب، رساله و پایان‌نامه، مقاله و جستار در فرایند داوری قرار گرفتند که از این میان در بخش رساله و پایان‌نامه هفت اثر، مقاله ۵۸ اثر، جستار ۷۸ اثر و کتاب چهار اثر انتخاب شد.

برگزیدگان بخش رساله و پایان نامه

در این بخش مولود السادات حسینی‌سده با اثر «بررسی بازنمایی نقش مایه‌های برجای مانده از تمدن‌های ایلام و بین‌النهرین در روایت‌های افسانه‌ای ایران» از اصفهان و مینو منجزی ئیلاق با اثر «مقایسه تأثیر قصه‌گویی همراه با نقاشی و قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر حافظه بصری، خلاقیت زبانی، انگیزش خواندن و حل‌مسئله در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی دوم» از لرستان برگزیده شدند.

در این بخش هیئت داوران، توجه به این نکته‌ها را یادآور شدند: توجه به موضوع‌های کاربردی، خلاقانه و جدید با رویکرد پژوهشی؛ پیوند موضوع پژوهش با محورهای تعیین شده در فراخوان؛ رعایت اصول و ضوابط روش علمی؛ رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده درست از منابع و ارجاعات؛ نگارش روشمند و منسجم در تبیین پیشینه‌های پژوهش. یوسف محمدنژاد عالی‌زمینی، حجت حصاری و علیرضا حسن‌زاده داوران بخش رساله و پایان‌نامه بودند.

برگزیدگان بخش مقاله

در این بخش نیز هیئت داوران به نکته‌هایی از جمله مطالعه دقیق شیوه‌نامه و تدوین مقالات بر اساس راهنمای مندرج در شیوه نامه؛ انتخاب موضوع‌های جدید متناسب با محورهای اعلام شده در فراخوان؛ تدوین دقیق چکیده پژوهش بر اساس موضوع و محتوای پژوهش؛ نگارش دقیق کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع و استفاده از منابع جدید و به روز و ارائه مطالب بر اساس آخرین یافته‌های پژوهشی اشاره داشتند.

در این بخش با داوری سعید حسام‌پور، علیرضا رحیمی و بهار ملک پور شهرکی؛ مریم فراهانی و مینا فراهانی از استان مرکزی با اثر «طراحی مدل توسعه تبادل فرهنگی و تعامل‌های بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی: یک مطالعه مبتنی بر نظریه داده بنیاد»، فهیمه مسلمی، رضاعلی نوروزی و جابر افتخاری از استان فارس با اثر «واکاوی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در مجموعه داستان‌های فکری برای کودکان ایرانی» و سیده‌هاجر اکبری‌نودهی و آسیه تاج‌آبادی از استان گیلان با اثر «بررسی مفاهیم «خداشناسی» و «خودشناسی» در قصه‌های قصه‌گویان برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در سال‌های ۱۴۰۱-۱۳۹۱ (با محوریت قصه‌گویی به عنوان ابزار تربیت کودک) عنوان برگزیده را کسب کردند.

برگزیدگان بخش جستار

در این بخش هیئت داوران معتقدند پرداختن زیاد به مقوله جستار روایی، چه در این جشنواره و چه در سال‌های گذشته، نشان از حجم بالای نگارش این‌گونه از جستار دارد.

در طی فرآیند مطالعه و بررسی آثار این جشنواره، داوران با مواردی از عدم رعایت نکته‌های فنی در حوزه دستور زبان فارسی و درست‌نویسی مواجه شده‌اند که پیشنهاد می‌شود در ۲ مرحله نگارش و بازنویسی آثار، شرکت‌کنندگان گرامی دقت عمل بیشتری به خرج دهند تا نگاه زیبا و اندیشه سبزشان، روان و روشن به خواننده منتقل شود.

در این بخش با داوری دکتر مریم شریف‌نسب، سعید حسام‌پور و میثم متاجی، سپیده داداش‌زاده از استان البرز با جستار «قطار قصه‌ی فال حافظ توقف ندارد»، لیلا سپهری از استان خوزستان با جستار «از کلاغ تا چارلی» و ژیلا خاکپور از استان مازندران با جستار «هر کتاب قصه‌ای است، قصه‌ای شنیدنی است» برگزیده شدند.

برگزیدگان بخش کتاب

در این بخش هیئت داوران شامل حجت حصاری، علیرضا حسن‌زاده و اعظم بزرگی توجه به این نکته‌ها را به منظور ارتقای کیفیت آثار در دوره‌های آتی یادآوری کردند: توجه به اهمیت آثار تألیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزه‌های اعلام شده فراخوان جشنواره به منظور کاربست اجتماعی و حل مساله مخاطب و توجه به نکات درست‌نویسی و استفاده از انشای مناسب در تولید اثر.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در این مراسم، فرآوری و پردازش قصه‌های سنتی، قرآنی، ملی، مذهبی و محلی را از رویکردهای مهم و جدید هنر قصه گویی در کشور اعلام کرد و گفت: در رویکرد جدید فقط به گفتن قصه اکتفا نمی‌شود بلکه تولید و پردازش جدید قصه‌های سنتی به اشکال نو باید مورد توجه قرار گیرد.

«فرهاد فلاح» در ادامه به رویکرد و مطالعات جدید کشورهای توسعه یافته و پیشرفته برای انتقال پیام در قالب قصه حتی در آموزش اقتصاد اشاره کرد و افزود: آنها قصه را پایه‌ترین هنر برای جریان سازی فرهنگی می‌دانند به همین خاطر با دریافت ظرفیت بزرگ قصه از این شیوه برای انتقال آموزه‌های خود بهره می‌گیرند.

وی خواستار توجه جدی تر و مؤثر به دستاوردهای علمی جشنواره قصه گویی به عنوان اتاق فکر، تئوری ساز حوزه قصه توسط مسئولان تصمیم گیر کشور شد و گفت: دستاوردهای علمی، مقالات و کتاب‌های این حوزه نباید در کتابخانه بماند بلکه باید بر اساس آنها در راستای اعتلای فرهنگ کشورمان استفاده شود.

به گفته این مسئول قصه یک جریان عمیق فرهنگی است که برای انتقال آموزه‌ها در تولید و فرآوری و پردازش جدید قصه‌های سنتی بویژه ۲۸۶ قصه قرآنی از آن بهره بگیریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 718172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.