جابه‌جایی مکانی نیروگاه اراک در دستور کار قرار گیرد

شهردار اراک گفت: در راستای کاهش آلودگی هوای اراک، بهبود فرآیند نیروگاه و جابه‌جایی مکانی باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، داوود قربانی پیش از ظهر امروز _یکشنبه هفدهم دی_ در جلسه کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اراک، اظهار کرد: این آلودگی مربوط به چند روز یا چند ماه اخیر نیست بلکه حداقل چندین سال است که این اتفاق در حال رخ دادن است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مکاتباتی با رئیس‌جمهور صورت گرفته است، برخی از اعضای آن کمیته کارشناسانی هستند که امروز در این جلسه حضور دارند.

قربانی اضافه کرد: چند وقت پیش مکاتبه‌ای با وزیر کشور در موضوع آلودگی هوا توسط مدیریت شهری انجام و مراتب اعتراض پارلمان شهری به وزیر کشور منتقل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه صنایع آلاینده هوا باید مکلف به پرداخت یارانه سلامت شوند، تاکید کرد: یارانه سلامت تکلیف صنایع آلاینده است، این موضوع را نباید تهاتر کنیم. صنایعی که آلایندگی دارند باید به منظور رفع بار مسئولیت خود پرداختی داشته باشند.

قربانی افزود: واحدهای آلاینده به دلیل آلودگی ایجاد شده، سلامت روح و روان و جسم شهروندان را به خطر انداخته‌اند و شایسته است دستگاه قضائی در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

علیرضا محمودی، شهردار اراک تصریح کرد: در راستای کاهش آلودگی هوای اراک، بهبود فرآیند نیروگاه و جابه‌جایی مکانی باید در دستور کار قرار گیرد. اراک با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خاصی که دارد در موقعیتی قرار گرفته است که باید ملاحظات خاصی در حوزه محیط زیست این شهر اتخاذ شود.

وی ادامه داد: برگزاری اینگونه نشست‌های تخصصی در شورای اسلامی کلان‌شهر اراک و کمیسیون مربوطه نشان از بلوغ مردم و مسئولان دارد و امید می‌رود این‌گونه اقدامات ادامه داشته باشد.

محمودی با بیان اینکه در شهر اراک تجمع جمعیت وجود دارد، تصریح کرد: حفظ سلامتی مردم یکی از مطالبات همیشگی مدیریت استان و بهبود فرآیند و فعالیت نیروگاه شازند یا انتقال آن یکی از مطالبات استان از این مجموعه است.

محمد عسگری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری کلان‌شهر اراک اظهار کرد: قانون هوای پاک به عنوان یک قانون بالادستی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موظف هستند بر اساس قانون هوای پاک عمل کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک اضافه کرد: در این نشست از مسئولان مربوطه دعوت شده است تا حضور داشته باشند، هدف از برگزاری این جلسه بررسی مازوت سوزی و آلودگی هوای کلان‌شهر اراک به صورت تخصصی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری کلان‌شهر اراک تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم اراک وظیفه خود دانستیم که این موضوع را چند وجهی مورد بررسی قرار دهیم وی افزود: آلودگی هوای اراک از جنبه‌های مختلف تأثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد.

عسگری ادامه داد: صنایع، خودروهای کوچک و بزرگ، حمل و نقل جاده‌ای، مصارف خانگی و همه این موارد بر موضوع آلودگی و کیفیت هوا تأثیرگذار است، اما امروز به صورت خاص به مصرف مازوت در نیروگاه شازند توجه می‌شود.

آثار حاد آلاینده مازوت سوزی در سال‌های آینده مشخص می‌شود

علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: مازوت‌سوزی تأثیر مستقیم بر سلامتی مردم دارد و آثار حاد ناشی از مصرف این سوخت در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی یک دقیقه مصرف مازوت در نیروگاه شازند به صلاح سلامت مردم نیست، اضافه کرد: توقف این فرآیند خواسته بحق مردم و مسئولان است، از حق مردم دفاع خواهم کرد حتی اگر برایم گران تمام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه انتظار می‌رود دادستان این فرد را شناسایی و برای پاسخگویی فرا بخواند، تاکید کرد: از سال گذشته وزیر بهداشت توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند را در خواست کرده است، تیرماه امسال نیز نامه درخواست استفاده نکردن از سوخت مازوت در فصل سرما تهیه شد، اما هیچ اهمیتی به آن داده نشد.

امانی تصریح کرد: در موضوع آلایندگی توضیحات خوبی توسط کارشناسان ارائه شد، اما تاکنون اقدام عملی جدی و شایسته‌ای صورت نگرفته است.

سیدرضا قریشی، عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز اظهار کرد: استفاده از مازوت برای سوخت نیروگاه با توجه به شرایط موجود نشان از آن دارد که اطلاعات صحیحی به این کمیسیون ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه مسئولان ملی باید بیشتر درگیر این مسئله حیاتی شوند، خاطرنشان کرد: مسئله آلودگی هوای اراک باید به عنوان یک دغدغه برای مسئولین کشور پیگیری شود تا شاهد اقدامات مثبت باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: سال ۸۶ طرح جامع کاهش آلودگی هوا تصویب و تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده، اما چرا تا امروز این مهم اتفاق نیفتاده است.

قریشی ادامه داد: در قانون هوای پاک تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و از دادستان اراک درخواست می‌شود این مهم مطالبه شود و دستگاه‌ها در این خصوص پاسخگو باشند.

دادستان درخواست مردم و نمایندگان آنها را مورد توجه قرار دهد علی جعفر محصولی نایب رئیس شورا هم گفت: توجه به مازوت سوزی بسیارخوب است اما ما در سنوات گذشته صنایع دیگری داشته‌ایم که آلایندگی داشته و با رانت و رشوه صنعت آلاینده را به صنعت سبز تبدیل می‌کردند. وی اظهارکرد: بیشترین آمار ابتلاء به سرطان را در اراک شاهد هستیم و علت آن نیز تا امروز مطرح نشده است، هرچندکه علت را می‌دانیم و دادستان به عنوان مدعی العموم باید خواست مردم و نمایندگان آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.

روزانه ۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود

علی چگینی، عضو شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: روزانه پنج میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود که این میزان به تولید ۱۲۰۰ مگاوات برق می‌انجامد.

وی اضافه کرد: در اثر سوختن مازوت ۱۰ ها مترمکعب دی اکسید گوگرد و گازهای سمی تولید و وارد ریه‌های مردم شهر اراک می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: به صورت میانگین پنج سال از عمر مردم اراک بر اثر این آلودگی کم می‌شود. می‌توان در کوتاه مدت مصرف سوخت مازوت را کاهش داد و از گاز LPG استفاده کرد.

چگینی ادامه داد: هم اینک شاهد استفاده از مازوت به صورت تبعیض‌آمیز در اراک هستیم و این شرایط غیرقابل پذیرش است.

سهم ۴۳ درصدی صنایع در آلودگی هوای کلانشهر اراک

علی‌اصغر غفاری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز از سهم ۴۳ درصدی صنایع در آلودگی هوای کلانشهر اراک طبق آخرین آمار منتشر شده خبر داد و تصریح کرد: امروز به جای گشتن به دنبال مقصر باید به دنبال مسبب بود.

وی اضافه کرد: تنها با آلودگی هوا مواجه نیستیم، با آلودگی خاک و آب نیز روبه‌رو هستیم. آلودگی هوا با یک بارندگی وارد خاک و آب می‌شود و نباید از این مسئله غفلت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: محصولات کشاورزی تولید شده از این آب و خاک پدید می‌آیند و باید تمام جوانب در این زمینه مدنظر قرار گیرد. جانمایی نیروگاه از ابتدا نادرست بوده است و حالا باید سال‌های سال مردم و مسئولیا درگیر رفع مشکل آلایندگی باشند.

هیچ راه‌حل منطقی و قانونی به جز تعطیلی نیروگاه وجود ندارد

پیمان عین القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک هم گفت: برای رفع مشکل آلودگی هوا هیچ راه حل منطقی و قانونی جز تعطیلی نیروگاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای اراک از چند منبع نشأت می‌گیرد که مهمترین آن نیروگاه شازند است اضافه کرد:
صدای معضل آلودگی هوای اراک تا اطراف شهر اراک بیشتر بلند نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه رسانه‌ها باید به پژواک این صدا کمک کنند، تصریح کرد: سولفور موجود در گوگرد ناشی از مازوت سوزی در نیروگاه بین ۲.۵ تا ۵ درصد است، سولفور گوگردی که در اختیار کشتیرانی قرار می‌گیرد ۰.۸ درصد است چراکه استانداردهای بین المللی اجازه مصرف سوخت غیراستاندارد را نمی‌دهند، اما به راحتی این سوخت غیراستاندارد در اراک استفاده می‌شود.

عین القضاتی با بیان اینکه باید یارانه سلامت به مردم اختصاص داده شود ادامه داد: باید در بحث پیشگیری و درمان بیماران سرطانی ورود کنیم، تا به اراک به عنوان کلونی سرطانی کشور یارانه ویژه اختصاص پیدا کند.

نیروگاه شازند در مصرف مازوت هیچ‌گونه استانداری را رعایت نمی‌کند

سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: نیروگاه شازند در مصرف مازوت هیچ گونه استانداری را رعایت نمی‌کند. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، خانواده مسئولان در این شهر زندگی می‌کنند و نمی‌توان تنها به یک شخص و مسئول فشار آورد بلکه باید با تشریک مساعی مشکلات را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: برگزاری این جلسه نمایشی نیست و اگر هر روز هم در شورا برای سلامتی مردم جلسه بگذاریم، باز هم کم است.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک تصریح کرد: شورا خانه مردم است و توجه و ورود شورا به مسئله مهم کیفیت هوا و توجه به این موضوع مهم و راهبردی که با جان مردم ارتباط دارد بسیار حائز اهمیت است.

میرنظامی اضافه کرد: در موضوع آمایش سرزمینی و تراکم این حجم از صنایع در دشت شازند و اراک بدون مطالعه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: مسئله اینجا است که آلودگی‌های متعددی در شهر اراک وجود دارد که شامل آلودگی هوا و خاک است که تحت تأثیر تغییر اقلیم، موقعیت جغرافیایی، تأثیر صنایع و خودروها، نبود فیلتراسیون صنایع، محقق نشدن قانون هوای پاک و ریزگردها ایجاد می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه در زمستان‌ها نیز با گوگرد مواجه هستیم و باید همه آلایندگی‌ها را مدنظر داشت، خاطرنشان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک ۱۵ سال است که رها شده است.

میرنظامی ادامه داد: واحدهای صنعتی همچون ایرالکو که باید واحد آندسازی را به خارج از محدوده شهری منتقل کند، همچنان بلاتکلیف است.

وی با بیان اینکه توجه به فیلتراسیون و توجه به قانون هوای پاک می‌تواند راهگشا باشد، تاکید کرد: انباشت و تراکم صنایع کوچک و متوسط و بزرگ در اطراف اراک یک پتانسیل بزرگ برای آلایندگی است.

عضو شورای اسلامی شهر اراک افزود: تردد خودروهای فرسوده که در سطح شهر تردد می‌کنند هم یک منبع آلایندگی است و مشکلات زیادی را از نظر زیست محیطی ایجاد می‌کند اما از همه این منابع مهم‌تر موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه شازند است.

میرنظامی با بیان اینکه نیروگاه شازند استانداردهای جهانی را ملاک قرار نمی‌دهد، گفت: استانداردهای ملی را هم این واحد تولیدی رعایت رعایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: خروجی دی اکسید گوگرد نیروگاه شازند باید نیم درصد باشد در صورتی که چندین برابر این رقم در حال حاضر دی اکسید گوگرد به هوای شهرهای اطراف انتقال پیدا می‌کند، این حجم از آلایندگی حتی مورد تأیید و مصرف در اقیانوس‌ها هم نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: همه مسئولان اجرایی شهر در کنار هم و در این شهر زندگی می‌کنیم و نباید انگشت اتهام را به سمت یکدیگر بگیریم بلکه باید با یک عزم و اراده جمعی در راستای کسب نتایج رضایت‌بخش و افزایش کیفیت هوا و مقابله با آلایندگی فعالیت کنیم.

اهتمام ویژه دولت مردمی به موضوع کاهش آلودگی هوا

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: دولت سیزدهم ضرباهنگ خود را برای کنترل آلودگی هوا بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: در استان مرکزی نیز این رویه به شکلی است که هر هفته مسائل مرتبط با آلودگی هوا در معاونت عمرانی استانداری مرکزی بررسی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک نیز به صورت منظم برگزار می‌شود و ماحصل جلسات به اینجا رسیده که در بحث مازوت سوزی سه اقدام کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده است.

یوسفی با بیان اینکه مجموعه محیط زیست خواهان توقف مازوت سوزی در نیروگاه شازند است، اضافه کرد: شهر اراک در نیمه نخست سال با گرد و غبار و در نیمه دوم سال با آلودگی صنعتی مواجه است.

وی تاکید کرد: برای داشتن هوای پاک نیازمند همکاری همه هستیم، مباحث کاهش تولید برق، افزایش مصرف گاز، اورهال واحدهای نیروگاه شازند در زمان آلودگی و استفاده مازوت بدون سولفور به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این امر موجب شده که یک واحد از چهار واحد نیروگاه برای اورهال از مدار خارج شود.

یوسفی با بیان اینکه در جانمایی صنایع، اشتباهات محرزی وجود دارد، تاکید کرد: خواسته اصلی ما توقف مازوت سوزی است و با پیگیری صورت گرفته یک واحد این نیروگاه از دیروز گازسوز شد و دو واحد در حال مازوت سوزی است که مقرر شد با کاهش مصرف مازوت، کاهش تولید برق را داشته باشند.

وی ادامه داد: ماده دو قانون هوای پاک نظارت بر اجرای قانون را بر عهده محیط زیست گذاشته اما اختیارات چندانی را محول نکرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه یکی از وظایف ما تهیه لیست صنایع آلاینده است که هر سه ماه یک‌بار توسط اداره کل تهیه می‌شود، تاکید کرد: از بهار امسال پتروشیمی شازند که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ جزو صنایع سبز بود، از این لیست خارج شده و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفته است تا عوارض آلایندگی را پرداخت کند.

یوسفی ادامه داد: در راستای وظایف قانونی در دادسرای شازند از وضعیت نیروگاه شازند شکایت شده است و از بُعد فنی، اثرات دی اکسید گوگرد تحلیل شده است و از جایگاه قضائی نیز مباحث فنی و اثرات منفی مازوت سوزی بر سلامت مردم بررسی شده است.

وی تصریح کرد: با شکایت از نیروگاه شازند، موضوع انتقال صنایع آلاینده نیز در دستور کار قرار گرفته است که نیروگاه حرارتی شازند هم در این فهرست قرار دارد.

نیروگاه شازند براساس سوخت گاز طراحی شده است

احمدی معاون نیروگاه حرارتی شازند هم گفت: نیروگاه براساس سوخت گاز طراحی شده است و در مواقع اضطرار به سمت مازوت و سوخت دوم حرکت می‌کند.

وی افزود: امسال یک ماه دیرتر از سال گذشته مازوت سوزی را آغاز کردیم و علیرغم همه فشارها با رایزنی صورت گرفته در سطح استان مصرف مازوت تا آذرماه به تعویق افتاد.

معاون نیروگاه حرارتی شازند تصریح کرد: با این تعویق یک ماهه، ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته مازوت کمتری مصرف شده است البته نیروگاه در انتخاب سوخت صاحب اختیار نیست.

وی با بیان اینکه اگر نیروگاه از مدار خارج شود شرایط سختی در تأمین برق کشور و پایداری شبکه به وجود می‌آید گفت: در بحث فیلتراسیون طرح‌های مختلفی ارائه شده، اما با توجه به حجم تولید برق در این نیروگاه، برای فیلتراسیون به ۲۰ حلقه چاه جدید نیاز است.

احمدی ادامه داد: روزانه ۱۰ تا ۱۵ کامیون پسماند تولید می‌شود در نتیجه از نظر اقتصادی و زیست محیطی این فیلتراسیون به صلاح نیست و بهتر است سوخت نیروگاه گاز باشد یا مازوت آن گوگرد کمتر از ۰.۸ درصد داشته باشد.

دستگاه قضائی اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوای اراک دارد

مجید قنبری، معاون دادستان شهرستان اراک گفت: دستگاه قضائی اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوای این شهر دارد و پیگیر حذف سوخت مازوت در نیروگاه شازند از طریق دادستانی کل کشور هستیم.

وی اضافه کرد: در نشست با دادستان کل کشور در پایان این هفته مسائل ناشی از استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت بررسی می‌شود.

معاون دادستان شهرستان اراک تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی، محققان و گروه‌های مردم نهاد می‌توانند گزارش‌های علمی و اثبات شده خود را تحویل دهند تا تمام موارد جمع‌بندی و از نظر قانونی حق شهروندان اراک مورد پیگیری قرار گیرد.

قنبری با بیان اینکه برخی از واحدهای شرکت آلومینیوم ایران با دستور قضائی پلمب شده است، ادامه داد: بعضی واحدهای آلاینده اطراف اراک با وجود بی‌کاری کارگران تعطیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر موضوع عمده سوخت مازوت نیروگاه شازند پیگیری شود، نیاز به تعطیلی بسیاری از این واحدها نیست.

معاون دادستان شهرستان اراک با بیان اینکه باید دغدغه سلامت مردم جایگزین این موضوع شود، تصریح کرد: دغدغه توجیه استفاده از مازوت موجب شده تاکنون اقدام اساسی انجام صورت نگیرد البته در زمینه آب اراک هم در حال تهیه گزارش مستند هستیم.

قنبری ادامه داد: در این زمینه صاحب‌نظران در صورت داشتن مستندات می‌توانند با دستگاه قضائی همکاری داشته باشند و صنایع آلاینده نیز باید دستگاه‌های مورد نیاز در تشخیص سرطان را خریداری

به گزارش ایمنا، در این جلسه مصوب شد، بی‌توجهی صنایع آلاینده بزرگ به ویژه نیروگاه حرارتی شازند به ضوابط و مقررات الزام‌آور محیط زیستی از جمله آئین نامه‌های اجرایی مواد ۱۷ و ۱۴ قانون هوای پاک و استفاده بی‌رویه از سوخت مازوت که آثار مخرب اثبات شده‌ای را برای مردم اراک در بردارد را با توجه به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصداق بارز تهدید علیه بهداشت عموم است.

مقرر شد مراتب طی لایحه‌ای به دادستان عمومی انقلاب استان منتقل و با قید فوریت در شورای حفظ حقوق عامه استان مطرح و صدور توقف اقدامات خلاف قانون نیروگاه شازند نسبت به اعلام جرم دستورات مقتضی صادر و به دادستان کل کشور ارائه شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان ضابط و ملزم به پیگیری قانونی هستند، هرگونه اهمال و مصلحت اندیشی اداری مصداق بارز ترک فعل و طبق قانون قابل تعقیب قضائی است.

نیروگاه شازند بیشترین سهم را در آلودگی هوای اراک دارد

کد خبر 718055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ساخت یک کیلووات ظرفیت نیروگاه حرارتی ۴۰۰ یورو هزینه دارد و این در حالی است که برنامه ارتقای ۱۱۱۵ مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی با هزینه بسیار کمتری زمینه افزایش تولید برق را مهیا می‌کند؛ تاجایی‌که طبق گفته‌های وزیر نیرو متوسط ارتقای توان برای هر کیلووات ساعت، ۳۰ یورو هزینه دارد که بیانگر هزینه بسیار کم ارتقای توان است.
  • ح IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    سلام قبل از اینکه ضررهای کوتاه مدت ودراز مدت بیاد سراغ اراک هر کاری میشه کرد
  • عبیداله IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام،اصلا نیاز نیست آنرا جابجا کنید چون هزینه زیادی دارد بعدهم مکانی دیگر را آلوده میکندپیشنهاد می شود پنلهای خورشیدی در همان مکان جایگزین کنند.
  • احتشام IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    چراازتوربینهای بادی استفاده نمیشه این نیروگاه آب منطقه خشک کرده مردمروستاهای اطراف دچارسرطان کرده خدایش چ نفعی برای مردم داره نیروی کارشم بومی نیست
  • GB ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    از اولش هم اشتباه بود تغییر کاربری زمین کشاورزی رو تبدیل به نیروگاه کردید هم به سلامت مردم وهم محیط زیست صدمه زدید آن مناطق دیگر نه خاک خوبی دارد نه هوای خوبی بهترین آب و هوای تمیز وخوش را شازند داشت الان از آن قسمت که عبور کنی بوی فاضلاب سرب میدهد
  • حق IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    اگه مسولین استان و اراک با هم متحد بشن برای جانمایی جدید و این فشار بر وزارت نیرو و دولت شدید بشه حداقل دیگه مازوت سوزی نمیکنن ولی باید مصرانه پیگیر انتقال نیروگاه بود
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    تمام الاینده ها در اون منطقه و معادنی که کوه‌ها را نابود میکنند باید بسته شود چرا که به تمام سیاره زمین صدمه زده و شدت باد افزایش پیدا میکند
  • آزاد IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    3 0
    دوباره زمستون شد از این حرف ها می‌زنند دو روز دیگه کلا یادشون میره
  • علی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    واقعا عجیبه که نیروگاه و پتروشیمی پالایشگاه رو تو این نقطه زدن کسی که یکمی اطلاعات هواشناسی داشته باشه میدونه که باد غالب سوی غربی داره و تقریبا تمام سامانه های بارشی از دریاهای مدیترانه و سرخ منطقه رو تحت تاثیر قرار میده که غرب کشور هستند و یعنی حرکت ابرها هم سوی غربی داره(اکثرا از جنوب غرب و بعضا غرب ابرها وارد میشن) این یعنی اکثر اوقات الودگی رو اراکه و روی بارش اراک هم تاثیر منفی داره هم باعث واگرایی ابرها میشه هم بارش رو اسیدی میکنی بخاطر مقادیر بالای so2 و no2 کلا نباید هیچ تاسیسات با الایندگی بالا در ایران سمت جنوب غرب یا غرب مناطق پرجمعیت احداث بشه
  • Ahmad IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    بنده پارسال راهکار جدیدی ارائه دادم که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. طبق این پیشنهاد سنگین سازی و فیلتر کامل را پیشنهاد دادم که متاسفانه توجیه بدون دلیل آوردن که امکانش نیست. ولی دقیقا میشد خروجی دودکش ها را به صفر رسوند. متاسفانه حتی حاضر نشدند در این مورد کارگروه تخصصی تشکیل بدن فقط در حد شعار هست محیط زیست
  • محمود IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    خدا پدرتون رو بیامرزد مردم دارن خفه میشن
  • شهروند اراکی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام خدمت مسئولین محترم مشگل نیروگاه میتوان با نصب اجکتور های مکنده قوی بر روی دودکش ها هر دود کش ۴ اجکتور در فصل مازوت سوزی دود حاصل را مکیده و ان را به یک پکیچ که این دود را تبدیل به مواد دیگر بنماید البته میتوان یک مینی پالایشگاه کنار ان ساخت و برای همیشه این مشگل را حل کرد که این دود را مکیده و تبدیل به مواد دیگر بنمایدفقط در فصل زمستان
  • آرش IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    نشست دروغین نیروگاه باران عظمت کجا برود بعد آب میخواهد فقط شازند میتواند آب این ۳پروژه تامین کند
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    ماخانوادگی یک ماه مریضیم دخترم همش سرفه میزنه اخه این درسته
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    به فکر سلامت مردم!!!!؟ حفظ صندلی ریاست... بوی دزدی کلان...
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    دروغ میگن....