راهنمای خرید ورق آجدار + نکات مهم

ورق آجدار یکی از محصولات پر مصرف در صنایع کشور و ساختمان‌سازی است که خرید و استفاده از آن نیاز به بررسی موارد مختلفی دارد تا بهترین نوع ورق آجدار انتخاب شود.

در ادامه راهنمای خرید ورق آجدار با نکات مهم خرید آن شرح داده خواهد شد.

ورق آجدار چیست؟

به طور کلی ورق آجدار به ورق‌های فلزی ضخامت پایین گفته می‌شود که دارای برجستگی‌های منظم و همگن در یک طرف آن باشد. ضخامت ورق آجدار به صورت معمول تا ۸ میلیمتر می‌باشد و در ضخامت‌های بزرگتر نیازمند روش تولید پیچیده‌تری خواهد بود.

نکات مهم برای خرید ورق آجدار

در ادامه به بررسی انواع ورق آجدار از نظر جنس، ابعاد، شکل، کیفیت و قیمت ورق پرداخته می‌شود تا تمامی جنبه‌های مربوط به ورق آجدار بررسی و موشکافی گردد.

۱- جنس ورق آجدار

ورق آجدار در انواع مختلف و با متریال متنوعی به تولید می‌رسد:

راهنمای خرید ورق آجدار + نکات مهم

۱-۱- ورق آجدار آهنی

به طور کلی زمانیکه از عنوان "ورق آجدار" صحبت می‌شود، ذهن، ورق آهنی سیاه آجدار را به یاد می‌آورد که پر مصرف‌ترین نوع ورق آجدار فلزی محسوب می‌شود. این محصول از جنس ورق St37 تولید می‌شود و در واحدهای مهندسی و طراحی فنی به آن چکر پلیت (chequered plate) نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌های ورق آجدار آهنی می‌توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه و قابلیت جوشکاری مناسب اشاره نمود. ورق آجدار آهنی در صنایع قطعه‌سازی، خودروسازی، صنایع دریایی و ساختمان‌سازی و ساخت پلتفرم در صنایع مختلف کاربرد بسیار دارد. ورق آجدار آهنی به دو صورت فابریک و پرسی وجود دارد. ورق فابریک آجدار در کارخانه‌های فولاد مبارکه و گیلان تولید می‌گردد. ورق پرسی آجدار در کارگاه‌های مختلف با استفاده از دستگاه پرس تولید می‌شود. ورق فابریک کیفیت بالاتر، وزن بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به ورق پرسی دارد.

۲-۱- ورق آجدار گالوانیزه

ورق آجدار گالوانیزه نوعی از ورق گالوانیزه با پوشش روی است که سطح آن برجستگی‌های منظم و همگن دارد. مزیت اصلی ورق آجدار گالوانیز تولید در ضخامت‌های پایین و مقاومت نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی می‌باشد. این موضوع موجب کاربرد فراوان آن در فضای بیرون با رطوبت زیاد و همچنین سقف شیروانی یا کف کشتی و قایق شده است. ضخامت ورق آجدار گالوانیز از ۲ تا ۵ میلیمتر در بازار موجود است.

۳-۱- ورق آجدار آلومینیوم

ورق آجدار آلومینیوم تمام مزایای ورق آلومینیومی را به ورق آجدار اضافه می‌کند. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت جوش پذیری خوب، شکل پذیری عالی از ویژگی‌های ورق آجدار آلومینیوم نیز به شمار می‌رود. درخشندگی و زیبایی ورق آجدار آلومینیوم همراه با وزن سبک آن شرایط را برای انواع کاربردها فراهم می‌نماید. ورق آجدار آلومینیوم نیز هم به صورت فابریک و هم به صورت پرسی موجود است. ورق آجدار آلومینیوم از آلومینیوم آلیاژ ۱۰۵۰ تولید می‌شود و ضخامت‌های ۱ تا ۴ میلیمتر آن در بازار موجود است. علاوه بر خواص مکانیکی ویژه، ویژگی بازیافتی آلومینیوم موجب محبوبیت بیشتر آن در بین حامیان محیط زیست شده است.

مهمترین کاربردهای ورق آجدار آلومینیوم استفاده در سقف و تأسیسات ساختمان‌ها می‌باشد. همچنین از ورق آجدار آلومینیوم در صنایع هوافضا، قطعه‌سازی و خودروسازی، صنایع بسته‌بندی محصولات خوراکی و دارویی و غیره استفاده می‌شود. وزن ورق آجدار آلومینیوم نیز از فرمول ساده حجم ضربدر ۲۷۰۰ بدست می‌آید.

راهنمای خرید ورق آجدار + نکات مهم

۴-۱- ورق آجدار استیل

ورق آجدار استیل نوعی ورق استنلس استیل یا ضد زنگ است که دارای برجستگی‌هایی در سطح آن می‌باشد. ویژگی‌های خاص ورق استیل موجب شده تا تولیدکنندگان به فکر استفاده از ورق استیل به صورت آجدار نیز باشند. ورق آجدار استیل داری خواص ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، قابلیت شکل دهی و مقاومت در برابر دماهای بالا می‌باشد. این محصول نسبت به انواع دیگر ورق آجدار با کیفیت‌تر و گران‌تر است. به طور معمول ضخامت‌های موجود ورق آجدار استیل از ۱ تا ۴ میلیمتر است. کاربرد ورق آجدار استیل علاوه بر صنایع خودروسازی و ساختمانی، در صنایع نفت و گاز نظیر پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و تجهیزات پخت و پز نیز می‌باشد. ورق آجدار استیل به طور کلی در ایران تولید نمی‌شود و به صورت آماده از کشورهای مختلف نظیر چین وارد کشور می‌شود.

۲- ابعاد ورق آجدار

ورق آجدار در ابعاد و اندازه‌های محدود تولید می‌شود. ضخامت ورق آجدار آهنی فابریک به طور معمول از ۲ تا ۱۰ میلیمتر و ورق آجدار پرسی از ۲ تا ۴ میلیمتر است اما ورق آجدار ۶ میلیمتر پرسی توسط شرکت وستا سازه به صورت خاص تولید و ارائه می‌گردد. ابعاد ورق آجدار آهنی می‌تواند ورق کوتاه ۱*۲ یا ورق بلند ۱.۲۵*۲.۵ باشد و یا ورق‌های با ابعاد ۱.۵*۶ و ۲*۶ تولید شود.

ضخامت ورق آجدار گالوانیزه موجود در بازار از ۲ تا ۵ میلیمتر است و ابعاد آن ۱*۲ و ۱.۲۵*۲.۵ متر می‌باشد.

همچنین ورق آجدار آلومینیوم از ضخامت ۱ تا ۵ میلیمتر با ابعاد ۱*۲ در بازار موجود است و در نهایت ضخامت ورق آجدار استیل ضد زنگ در بازار ۲ تا ۴ میلیمتر است و ابعاد آن نیز ۱*۲ می‌باشد.

راهنمای خرید ورق آجدار + نکات مهم

۳- قیمت ورق آجدار

بدیهی است قیمت ورق آجدار نیز مانند ورق ساده با توجه به جنس، کیفیت و ابعاد تعیین می‌شود. بنابراین ورق آجدار اقتصادی به ترتیب ورق آجدار آهنی پرسی، ورق آجدار آهنی فابریک، ورق آجدار گالوانیزه، ورق آجدار آلومینیوم است و ورق آجدار استیل که جنس بهتری دارد گران‌تر از بقیه ورق‌های آجدار است.

همچنین در ورق آجدار در صورتیکه میزان عرضه و موجودی ورق در بازار برابر باشد، هرچه ضخامت بیشتر می‌شود قیمت ورق آجدار فابریک کاهش می‌یابد. همچنین قیمت ورق آجدار با ابعاد ۱.۵*۶ بیشتر از قیمت ورق آجدار با ابعاد ۱*۲ و ۱.۲۵*۲.۵ می‌باشد. لازم به ذکر است قیمت ورق آجدار فولاد مبارکه از قیمت ورق آجدار گیلان بیشتر است.

۴- ارائه فاکتور رسمی

موضوع بعدی که باید به آن توجه نمود، ارائه فاکتور رسمی توسط فروشنده می‌باشد که ۹% مالیات بر ارزش افزوده در قیمت ارائه شده، لحاظ شده باشد. بدین ترتیب فروشنده موظف می‌شود فاکتور رسمی مورد قبول اداره مالیات را که مالیات در قیمت گنجانده شده است، صادر نماید و این نکته برای مؤدیان مالیاتی محترم امتیاز محسوب می‌گردد و خریداران با ارائه فاکتور خرید رسمی خود از اداره مالیات بستانکار خواهند شد.

نتیجه گیری

ورق آجدار یک ورق فلزی همراه با برجستگی‌های منظم است که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی دارد. از آنجایی که موضوعات متعددی در خرید ورق آجدار دخیل هستند، داشتن یک راهنمای خرید که نکات مهم برای خرید ورق آجدار را بررسی نموده یک نیازمندی می‌باشد. جنس، ضخامت، ابعاد، روش تولید، قیمت و ارائه فاکتور رسمی از جمله نکاتی است که باید در خرید ورق آجدار به آنها دقت نمود. شرکت وستا سازه راد همچنین آماده ارائه انواع خدمات و راهنمایی شما است تا بهترین تصمیم را در انتخاب ورق آجدار داشته باشید. کافی است با شماره تلفن ۲۸۴۲۶۲۶۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به شماره موبایل ۰۹۳۹۱۱۱۱۸۸۶ از طریق هر برنامه مورد قبول خود پیام دهید.

کد خبر 718026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.