داستان دنباله‌دار تورم در اروپا / شتاب‌گیری مجدد افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو

اروپا طی دو سال گذشته درگیر مشکلات دنباله‌دار اساسی و چشمگیر ناشی از تورم بوده است که به‌شدت بر اقتصادهای کوچک و بزرگ آن تأثیر می‌گذارد؛ این شرایط در سال جدید نیز گریبان این قاره را رها نکرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تورم سالانه آلمان و فرانسه به‌عنوان اقتصادهای پیشرو اتحادیه اروپا، در دسامبر افزایش پیدا کرد و نخستین برآورد تورم قیمت مصرف‌کننده منطقه یورو برای ماه گذشته این روند را تأیید کرد. طبق داده‌ها برآورد تورم اروپا از ۲.۴ درصد در نوامبر به ۲.۹ درصد حال حاضر افزایش داشته است.

ارقام نشان‌دهنده نخستین افزایش نرخ تورم سالانه از آوریل ۲۰۲۳ در ۲۰ کشور منطقه یورو است و داده‌های اتحادیه اروپا حاکی از افزایش بیشتر در هزینه مواد غذایی و خدمات، همراه با کاهش بسیار پایین در قیمت انرژی نسبت به سال قبل در راستای بالا بردن نرخ کلی است.

این امر با کاهش هیجان بعضی از سرمایه‌گذاران همراه خواهد بود که انتظار داشتند بانک مرکزی اروپا (ECB) در آستانه کاهش نرخ بهره قرار گیرد.

داستان دنباله‌دار تورم در اروپا / شتاب‌گیری مجدد افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو

تورم در بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا

تورم قیمت مصرف‌کننده (CPI) در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، طی دسامبر به ۳.۸ درصد رسید که نسبت به ۲.۳ درصد نوامبر نشان‌دهنده افزایش است. داده‌های اولیه همچنین حاکی از افزایش این تورم در فرانسه از نرخ سالانه ۳.۹ درصد در دسامبر به ۴.۱ درصد است که در هر دو مورد، قیمت انرژی نقش چشمگیری در افزایش نرخ تورم داشته است.

اقتصاددانان تا حدودی انتظار این افزایش را داشتند، زیرا دولت‌ها یارانه‌های سخاوتمندانه ارائه‌شده برای حمایت از خانوارها در طول بحران انرژی سال ۲۰۲۲ را کاهش داده‌اند.

دولت‌ها از اواخر سال ۲۰۲۱، زمانی که تورم جهانی پس از پایان قرنطینه‌های کووید -۱۹ شروع به افزایش کرد، صدها میلیارد یارانه برای محافظت از خانوارها و مشاغل در برابر افزایش شدید قیمت انرژی اختصاص دادند. این اقدام با کاهش تورم همراه بود، اما در حال حاضر با وجود این‌که قیمت انرژی به‌رغم کاهش نسبت به آن زمان، طی دسامبر در مقایسه با سطوح رکود سال قبل افزایش داشت، یارانه‌ها حذف شده است. اداره آمار فرانسه نیز دلیل افزایش تورم، دسامبر را شتاب بیش از یک‌ساله قیمت انرژی و خدمات معرفی کرد.

داستان دنباله‌دار تورم در اروپا / شتاب‌گیری مجدد افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو

تأثیر تورم بالا بر نرخ بهره و بازار سهام

انتظارها بر این می‌رود که روند تورم اصلی که هزینه‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی را از بین می‌برد، در ۲۰ کشور یورو شاهد کاهش باشد و حتی داده‌ها نشان می‌دهد تورم اصلی سالانه در منطقه یورو از ۳.۶ درصد نوامبر به ۳.۴ درصد در دسامبر کاهش پیدا کرده است، با این وجود تسریع تورم در اقتصادهای بزرگ هیجان سرمایه‌گذاران را نسبت به کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی اروپا در اوایل بهار کم کرده است. این هیجان باعث رشد بازار سهام از اواخر اکتبر شده بود که شاخص S&P 500 وال‌استریت و شاخص Stoxx 600 اروپا را به ترتیب ۱۵ و ۱۱ درصد افزایش داد.

داستان دنباله‌دار تورم در اروپا / شتاب‌گیری مجدد افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو

نرخ بهره بالا به‌طور معمول فشار زیادی را به سهام وارد می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران تمایل به ارائه اوراق قرضه‌ای دارند که بازده قابل مقایسه و پایدار ارائه می‌دهد. با این وجود تاکنون بازار سهام در سال ۲۰۲۴ نشانه‌های مثبتی از خود نشان نداده و حتی شاخص S&P 500 از زمان بازگشایی مجدد بازارها در دوم ژانویه ۱.۱ درصد و شاخص Stoxx 600 برابر با ۰.۴ درصد سقوط کرده‌اند.

افزایش تنش در خاورمیانه نیز نگرانی‌هایی در مورد مسیر قیمت انرژی ایجاد کرده و به‌دنبال آن برنت، معیار جهانی نفت، بیش از ۳ درصد افزایش داشته و با قیمت ۷۸ دلار برای هر بشکه معامله شده است.

مقامات فدرال رزرو نیز اعلام کردند که در مورد اعلام پیروزی بر تورم و پایان کارزار تقریباً دو ساله افزایش نرخ بهره محتاط هستند و در حالی که نرخ بهره کلیدی فدرال رزرو احتمالاً در اوج یا نزدیک به اوج خود قرار دارد، آن‌ها در نظر دارند تا زمانی که تورم به وضوح به‌طور پایدار به سمت پایین حرکت کند، این سیاست برای مدتی در یک موضع محدودکننده باقی بماند.

داستان دنباله‌دار تورم در اروپا / شتاب‌گیری مجدد افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو

عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا نیز مطرح کرد که احتمالاً تورم به‌طور موقت دوباره شاهد افزایش باشد که دلیل آن تا حدی پایان گرفتن یارانه‌های انرژی دولتی است. این شتاب مجدد تورم برای بانک مرکزی اروپا، موضع ثابت نگه‌داشتن بازار و عجله نکردن در تصمیمات کاهش نرخ را تقویت می‌کند.

کد خبر 718020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.