نقش‌آفرینی فناوری‌های نوین در کاهش مصرف انرژی

محدودیت منابع و رشد روزافزون و رشد لجام گسیخته مصرف انرژی در میان ملت‌ها، آینده بشریت را با تهدید جدی مواجه کرده و اهمیت این مقوله، ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و نجات نسل‌های آینده را ناگزیر از سرمایه‌گذاری و استفاده از سیستم‌های پیشرفته جهت حفظ آن کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انرژی در حیات اقتصاد صنعتی جهان، نقش زیربنایی ایفا می‌کند، به طوری که امنیت ملی، پایداری نظام‌های حکومتی و توسعه صنعتی جوامع تا حد زیادی در گرو دسترسی به منابع طبیعی انرژی است. اهمیت انرژی موجب شده در طول تاریخ همواره رقابت‌های بزرگی در سطح جهانی بر سر تصاحب انرژی وجود داشته باشد.

ایران از نظر دارا بودن منابع و ذخایر متنوع انرژی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آید، اما قیمت‎ کم انرژی، سهولت دسترسی مصرف‎کنندگان به منابع و رعایت نشدن اصول ارتقای بهره‌وری و بازدهی انرژی موجب شده میزان مصرف و اتلاف انرژی در کشور ایران به مراتب بالاتر از کشورهای صنعتی جهان باشد.

بر کسی پوشیده نیست که منابع انرژی‎ نیز، مانند تمامی پدیده‌های طبیعی دیگر، روزی پایان خواهد پذیرفت این درحالی است که حتی تصور زندگی عادی انسان امروزی بدون استفاده از منابع انرژی ممکن نیست. بحران را قبل از وقوع باید علاج کنیم و همزمان با توسعه تکنولوژی‌های نوین به سرمایه‌گذاری در روش‌های استفاده بهینه از انرژی و گسترش آنها دست بزنیم چراکه جنگ‌های آینده دنیا، جنگ‌های دستیابی به منابع انرژی خواهد بود و ملت‌ها و حکومت‌هایی پیروز این نبرد سخت خواهند بود که قدر و ارزش منابع انرژی محدود خود را دانسته و روش‌های مصرف بهینه آن را شناسایی و اجرا کرده باشند.

اختراع تکنولوژی‌های جدید در جهت مصرف بهینه سوخت و حفظ و ذخیره سازی انرژی، وضع قوانین مدرن و جامع در هدایت مصرف انرژی و از همه مهم‌تر آموزش و تربیت اقشار مختلف جامعه برای درک اهمیت حفظ منابع و جلوگیری از اسراف از صلاح‌های کشورها در نبرد جهانی انرژی خواهد بود.

فرهنگ‌سازی جانشین برتر افزایش هزینه‌ها

بهرام تختایی‌نیا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و دبیر کمسیون انرژی انجمن مدیریت سبز ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سه عامل کلیدی کمبود انرژی، اتلاف آن در صنایع، منازل و خطوط انتقال است. در حوزه انتقال، اصلی‌ترین عامل اتلاف انرژی فرسودگی خطوط انتقال است به طوری که بخش اعظمی از انرژی تولیدی قبل از رسیدن به مصرف کننده در خطوط انتقال هدر می‌رود.

نقش‌آفرینی فناوری‌های نوین در کاهش مصرف انرژی

وی می‌افزاید: نبود تجهیزات و تأسیسات پیشرفته و به روز از مهم‌ترین عوامل اتلاف انرژی در صنایع است چرا که بخش عمده‌ای از کارخانه‌های صنعتی، یا قدیمی هستند و یا به جهت هزینه‌های بالای تجهیزات پیشرفته، از سیستم‌های نسل قبلی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه می‌دهد: تغییر ساختار یک کارخانه کار دشوار و پر هزینه‌ای است این در حالی است که هزینه انرژی در کشور ما برای مصرف کننده نسبت به سایر خدمات بسیار اندک بوده و بخش اعظمی از هزینه انرژی توسط دولت پرداخت می‌شود به همین جهت برای صنایع پرداخت هزینه انرژی اتلافی در دستگاه‌ها بسیار به صرفه تر از تغییر خط تولید است.

تختایی‌نیا تاکید می‌کند: هزینه اندک انرژی در کشور موجب شده اعضای جامعه توجهی به اهمیت واقعی انرژی نداشته باشند. لازم به ذکر است راه‌حل این مشکل به هیچ وجه افزایش هزینه انرژی نیست بلکه فرهنگ سازی درست راه حل اساسی مقابله با مصرف نادرست انرژی است. جامعه باید بداند ارزش انرژی به هزینه اندک آن نیست بلکه به اهمیت و دشواری تولید آن است. یکی از مثال‌های موفق فرهنگ‌سازی حفاظت از انرژی، نصب پنجره‌های دوجداره است به طوری که امروزه کمتر کسی وجود دارد که از پنجره دو جداره یا سه جداره در ساختمان استفاده نکند.

وی در راستای اهمیت حفاظت از انرژی در مناطق مسکونی اذعان می‌کند: در تابستان حدود ۷۰ درصد از برق مصرفی کشور متعلق به مناطق مسکونی است. طبیعی است که در چنین شرایطی دولت اولویت خود را در مصرف انرژی به مصارف خانگی اختصاص دهد و بخش اعظمی از برق تولیدی را برای مصارف خانگی در نظر بگیرد. لازم به ذکر است هرچه میزان برق اختصاصی به مناطق مسکونی بیشتر شود، وظیفه جامعه نیز جهت حفاظت از انرژی سنگین‌تر می‌گردد. خاموش کردن یک لامپ و یا تجهیزات غیر ضروری شاید در نگاه اول مسئله ناچیزی به چشم بیاید، اما درمجموع تأثیر بزرگی خواهد داشت.

اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی لازمه پیشرفت

دبیر کمسیون انرژی انجمن مدیریت سبز ایران درباره اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: معیار ما برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه انرژی معیار درستی نیست. تنها در شرایطی یک شرکت می‌تواند مجوز دانش‌بنیان را دریافت کند که اولاً محصول تولید کرده باشد دوماً محصول تولیدی دارای پیچیدگی خاصی باشد و سوماً محصول به مرحله تولید انبوه و عرضه به بازار رسیده باشد این درحالی است که کمترین ابزار لازم برای تولید انرژی احداث یک نیروگاه با سرمایه کلان است. اگر دولت به دنبال افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی است باید ارزش بیشتری برای شرکت‌های کوچک و نوپا قائل شود چرا که تأثیر شرکت‌های نوپای محلی در فرهنگ‌سازی بهینه مصرف انرژی، به مراتب بیشتر از شرکت‌های رتبه یک این حوزه است.

وی در راستای توان شرکت‌های داخلی تاکید می‌کند: عایق پلاستر سیمانی محصول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، عایقی با ضخامت دو سانت است که در پوسته خارجی ساختمان قرار گرفته و به صورت یکپارچه مانع از تبادل حدود ۶۰ درصدی از هوای گرم و سرد به فضای داخل ساختمان می‌شود. این به معنی آن است که توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کمتر از شرکت‌های خارجی نیست و ما می‌توانیم با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و بهره‌مندی از محصولات داخلی با کیفیت و دارای مجوزهای رسمی و استاندار از این شرکت‌های بومی حمایت کنیم.

تختایی‌نیا عنوان می‌کند: تصور ما نسبت به هزینه زیاد عایق بندی و ایزولاسیون کاملاً اشتباه است. اگر هزینه اتلاف انرژی در طول سالیان سال را حساب کنیم میلیون‌ها تومان بیشتر از هزینه ایزولاسیون ساختمان است، اما در حال حاضر تنها کمتر از پنج درصد از ساختمان‌های شهری از سیستم عایق‌بندی و ایزولاسیون استاندارد بهره‌مند هستند. عایق بندی ساختمان شاید در نگاه اول هزینه ساخت ساختمان را افزایش بدهد، اما در عوض هم کاهش مصرف انرژی را تضمین می‌کند و هم هزینه‌های اضافه مصرف انرژی را در طول سالیان برای مصرف کننده و خانوار کاهش می‌دهد و از طرفی کاهش انتشار کربن را در پی خواهد داشت.

وی درباره راه‌های افزایش بهره‌مندی سازندگان از تجهیزات کاهش انرژی تشریح می‌کند: بانک مسکن اعلام کرده است هر سازنده‌ای که از تکنولوژی‌های نوین و ایزولاسیون در ساختمان خود استفاده کند بالاترین نرخ وام ساخت مسکن را دریافت خواهد کرد. این مشوق خوبی برای سازندگان و مصرف‌کنندگان است، اما در راستای افزایش درصد بهره‌مندی سازندگان از تجهیزات کاهش انرژی اهرم فشاری وجود دارد که اگر به درستی به کار گرفته شود آمار پنج درصدی حال حاضر به بالای ۵۰ درصد بهره‌مندی از تجهیزات نوین در ساختمان‌های اداری و مسکونی خواهد رسید.

نقش‌آفرینی فناوری‌های نوین در کاهش مصرف انرژی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: الزام پیاده‌سازی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران، اهرم فشار افزایش بهره‌مندی از تجهیزات نوین است که اگر تمامی دست‌اندرکاران ساخت‌وساز کشور از شهرداری مناطق، مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی سخت‌گیری‌های خود را در راستای پیاده‌سازی مبحث ۱۹ جدی‌تر بگیرند آمار مصرف سالیانه انرژی کشور به شدت تکان خواهد خورد.

وی در پایان می‌گوید: یکی از خوشحال‌کننده‌ترین اخباری که بنده تا به امروز شنیدم این بود که دولت اعلام کرده امسال در استان خوزستان پایان کار ساخت‌وساز صادر نخواهد شد مگر اینکه قوانین و نکات مبحث ۱۹ در ساختمان رعایت شده باشد. که این شرکت در حال حاضر آمادگی اجرای الزامات مبحث ۱۹ و ایزولاسیون کلیه ساختمان‌های در حال ساخت را داشته بطوری که کاهش حداقل هشت تا ۱۰ درجه‌ای جذب گرما از سقف و دیواره‌های پیرامون را داشته و نتیجه آن نبود نیاز به وجود کولر اضافه خواهد بود. اگر بتوانیم این قانون را در سراسر کشور به درستی اجرا کنیم فرهنگ مصرف درست انرژی در بین مردم گسترش پیدا کرده و دیگر با مشکلات ناترازی انرژی در فصول گرم سال مواجه نباشیم و بتوانیم بخشی از بحران کمبود آب و انرژی را جبران نمائیم.

به گزارش ایمنا، اتلاف انرژی و پیامدهای ناشی از آن امروزه به یکی از مهمترین معضلات جوامع و حکومت‌ها تبدیل گردیده است. محدودیت منابع انرژی و رشد روزافزون و لجام گسیخته مصرف انرژی در میان ملت‌ها، آینده بشریت را با تهدیدهای جدی مواجه کرده و اهمیت انرژی، ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و ذخیره‌سازی آن را پررنگ و نجات نسل‌های آینده را ناگزیر از سرمایه‌گذاری و استفاده از سیستم‌های پیشرفته حفظ انرژی کرده است.

کد خبر 717961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.