برنامه‌های اعتکاف امسال مبتنی بر ظرفیت‌های مردم تدوین شود

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: تدوین فعالیت‌های فرهنگی نظیر اعتکاف مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی باعث دوام و ماندگاری یک فرهنگ و آئین خواهد شد، چراکه مردم برای اجرای برنامه‌های خود منتظر نهادهای دولتی و مسئولان نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان و به نقل از روابط عمومی امام جمعه بندرعباس، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، در جلسه ستاد برگزاری اعتکاف استان هرمزگان که با حضور مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان، ائمه جماعات مساجد برگزار کننده اعتکاف و فعالان فرهنگی عرصه اعتکاف در سالن جلسات دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با اشاره به اهمیت اقامه فریضه‌های الهی، اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات اقامه فریضه‌های الهی از انجام آن‌ها دارای ارزش بیشتری است. چراکه اقامه یک فریضه الهی مانند نماز تنها به معنی نماز خواندن نیست بلکه به فرهنگ‌سازی و ترویج نماز در جامعه، اقامه گفته می‌شود.

وی با ذکر این نکته که افراد فعال در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اعتکاف دارای پاداش عظیم الهی هستند، تصریح کرد: اعتکاف بعد معنوی انسان‌ها به خصوص جوانان را تقویت می‌کند و این مهم را می‌توان در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عمل به فرمایشات ولی فقیه یعنی معنویت‌گرایی دانست که خود این امر نیز دارای فیض جداگانه‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به لزوم مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و دینی، اضافه کرد: تدوین فعالیت‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی باعث دوام و ماندگاری یک فرهنگ و آئین خواهد شد چراکه مردم برای اجرای برنامه‌های خود منتظر نهادهای دولتی و مسئولین نخواهند بود اما فعالیت مدیران دولتی و حاکمیتی در اجرای برنامه‌ها با تغییر پست‌های مدیریتی دچار نوسان خواهد شد.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده افزود: دخیل شدن مردم در امر تدوین برنامه‌های غدیر یک نمونه و الگوی موفق مردمی‌سازی فعالیت‌ها بود که تغییر آن در سطح استان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه ترویج نذر و وقف اعتکاف از اهمیت ویژه‌ای برای فرهنگ‌سازی در زمینه اعتکاف محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ترویج نذر و وقف اعتکاف می‌تواند درآمدهای پایدار برای برگزاری این مراسم مقدس را تأمین کند.

امام جمعه بندرعباس، جوانان و نوجوانان را الگو پذیر دانست و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که جوانان در کنار بزرگ‌ترها در مراسم اعتکاف حضور داشته باشند تا روحیه معنوی آن‌ها در کنار افراد با تجربه و الگو تقویت شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، ضمن تاکید بر این نکته که کتابچه دستورالعمل‌های سلوکی برای معتکفان تدوین شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از مساجد در تراز اعتکاف نیست؛ چراکه در فرایند ساخت برخی از این مساجد، برگزاری اعتکاف در نظر گرفته نشده است و بسیاری از امکانات لازم برای برگزاری اعتکاف در آن‌ها دیده نشده است که این روند را در احداث مساجد جدید مدیریت خواهیم کرد.

کد خبر 717942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.