گذر از بحران آب در گرو همراهی مردم در مدیریت مصرف است

استاندار مرکزی گفت: گذر از بحران آب در استان در گرو همراهی وهمکاری مردم در مدیریت مصرف است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز _شنبه شانزدهم دی_ در نشست حفاظت از منابع آبی و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، اظهار کرد: کشور با بحران کم آبی روبرو است و سال به سال بر این محدودیت‌ها افزوده شده و امسال هم با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

وی اجرای پروژه‌های کوتاه مدت و میان مدت از سوی دولت و مدیریت مصرف آب توسط مردم را ضروری دانست و افزود: پیش‌بینی هواشناسی برای بارندگی در فصل پاییز محقق نشد و بر شدت چالش حوزه آب افزوده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نیاز است سازمان هواشناسی فکری برای تغییر روش و به‌روزرسانی ابزارهای پیش‌بینی داشته باشد، تصریح کرد: جلوگیری از هدر رفت آب در استان مرکزی نیازمند مدیریت صحیح است، برای تأمین آب مورد نیاز مردم استان باید همه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی اصولی برای مقابله با هدر رفت آب و استفاده بهتر از این مایع حیاتی همکاری جدی داشته باشند.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه متولی تأمین آب وزارت نیرو است، ادامه داد: برای این مهم، بخش‌های دیگر با هم افزایی، وزارت نیرو برای تأمین آب با اولویت در بخش آشامیدنی همراهی کنند.

وی اضافه کرد: تأمین منابع مالی طرح‌ها با وزارت نیرو در بخش ملی است و در استان، تأمین منابع از محل استان در نظر گرفته شده است.

ضرورت حفر چاه برای فرآیند تأمین آب در استان

علی‌اکبر اسدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز بر ضرورت حفر چاه برای فرآیند تأمین آب در استان تاکید و تصریح کرد: به دلیل خشکسالی در استان و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیر زمینی با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم. با توجه به کمبود بارش‌ها نیاز است آبفا با ترک تشریفات برای حفر چاه و تأمین آب در استان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: برای این مهم تأمین اعتبار لازم از محل اعتبارات ملی توسط وزارت نیرو عملیاتی می‌شود. شرکت آبفا در ساوه ۸۹ لیتر در ثانیه پساب در اختیار دارد که باید از این ظرفیت برای صنایع استفاده کرد.

اسدی اضافه کرد: نیاز است در شرایط اضطراری از ظرفیت چاه‌های آب در بخش دولتی استفاده شود و برای ۱۹ چاه تجهیزات لازم لحاظ شود.

وضعیت بارندگی در استان مرکزی مناسب نیست

در ادامه عزت‌الله آمری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: وضعیت بارندگی در این استان مناسب نیست، هم اینک در سد ساوه ۱۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است.

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه منابع آب پایداری ندارد، ادامه داد: میزان بارندگی در استان به طور متوسط، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته است و این میزان نسبت به آمار درازمدت ۶۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اضافه کرد: در صورتی که این شرایط ادامه پیدا کند، شرایط کم آبی در سدها، آب‌های زیرزمینی و سطحی، تشدید می‌شود.

آمری با بیان اینکه ۱۹ میلیون مترمکعب معادل هفت درصد ظرفیت سد ساوه، آب ذخیره است، تصریح کرد: این عدد نگران کننده است چراکه که بخشی از حجم آب در این سد، مُرده است و فقط چهار تا پنج میلیون مترمکعب حجم آب، مفید دارد.

وی تاکید کرد: حجم کنونی آب در سد کمال صالح اراک هم اینک ۲۵ میلیون مترمکعب است که با این وضعیت، در سال آینده برای تأمین آب آشامیدنی، نگرانی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: ۴۴ میلیون مترمکعب آب در پشت ۲ سد استان ذخیره است. در حال حاضر تمام رودخانه‌های استان خشک و ورودی به هر دو سد از منابع رودخانه‌ای، ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که سال گذشته، ورودی سدها بیشتر بود.

حفر ۱۹ حلقه چاه، برای گذر از تنش آبی در ساوه در دستور کار است

حشمت‌الله عباسی، مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی نیز تاکید کرد: حفر ۱۹ حلقه چاه، برای گذر از تنش آبی در شهرستان ساوه در دستور کار قرار دارد، از این تعداد ۹ حلقه چاه بغل کنی و برای ۱۰ حلقه دیگر نیز مجوز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دبی آب در ۹ حلقه چاه از ۸۵۰ لیتر بر ثانیه به ۳۸۲ لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی با بیان اینکه نیاز آبی ساوه یک‌هزار و ۱۴۴ لیتر بر ثانیه است، اظهار کرد: باید ۳۰۰ لیتر آب برای مصرف در تابستان پیش بینی و نگهداری شود، برای حفر سه حلقه چاه کشاورزی قرارداد منعقد شده است و ۱۱ حلقه چاه دیگر در مناقصه قرار دارد.

کد خبر 717811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.