اجرای طرح سرشماری پاییزه علف‌خواران در زیستگاه‌های مازندران

برنامه سرشماری گونه‌های شاخص جانوری (کل و بز و قوچ و میش) در فصل مستی و جفتگیری که در استان مازندران از نیمه آذر ماه لغایت اواسط دی ماه است، با برنامه‌ریزی و حضور محیط‌بانان و مشارکت دوستداران حیات وحش برای مناطق و زیستگاه‌های حساس و هم علفخواران وحشی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد که انتخاب فصل مستی برای انجام برنامه سرشماری گونه‌های جانوری به دو دلیل دارای اهمیت و حساسیت ویژه‌ای است، اول از این نظر که گونه‌های جانوری به دلیل تداخل جمعیت‌ها از جنس و نر و ماده در تجمع دیده می‌شوند و از این لحاظ مشاهدات و تعیین اندازه جمعیت از دقت بیشتری برخوردار می‌باشد.

عامل مهم دیگر، آسیب‌پذیری بالای گونه‌های شاخص در این مرحله‌ی بحرانی از چرخه زیستی می‌باشد، که نیازمند پایش و حفاظت، ضرورت بیشتری دارند. ایجاد امنیت در این فصل در مناطق کوهستانی و صخره‌ای و تپه ماهوری مناطق مرتفع کوهستانی، زیستگاه طبیعی کل و بز و قوچ و میش در استان مازندران است.

وضعیت جمعیتی این گونه جانوری بسته به سطح حفاظت منطقه متفاوت است. منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، پناهگاه حیات وحش دودانگه-چهاردانگه، منطقه تیراندازی و شکار ممنوع دو هزار و سه هزار تنکابن، منطقه کوهستانی کلاردشت، مناطق کوهستانی لاریجان و هراز، منطقه تیراندازی و شکار ممنوع سوادکوه و مناطق کوهستانی بلده از مهمترین زیستگاه‌های کل و بز و قوچ و میش در استان مازندران به شمار می‌روند.

جلب مشارکت جوامع محلی و دوستداران حیات‌وحش در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، بکارگیری ابزارهای نوین و تجهیزات کنترلی در پایش مناطق و پیشگیری و کشف تخلفات شکار و صید از برنامه‌های حفاظت و استقرار چادرهای سیّار و پست‌های محیط‌بانی در مناطق حساس زیست گونه‌های شاخص جانوری از برنامه‌های مهم حفاظت حیات‌وحش است.

شکار غیرمجاز، چرای متراکم و طولانی مدت دام در زیستگاه‌های حیات‌وحش، بهره‌برداری‌های معادن و جاده‌سازی در طبیعت، تعارضات حیات وحش و دام و دامداری و کشاورزی در مناطق، بیماری‌های مشترک دام و حیات وحش، کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آبی، ناکافی بودن محیط‌بان و محیط‌بانی متناسب با سطح مناطق از تهدیدات مهم حفاظت حیات وحش به شمار می‌روند.

کد خبر 717810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.