آلمان رکورد ۷۰ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را شکست

انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد در ۷۰ سال گذشته رسید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان در ۷۰ سال گذشته رسیده است. به‌طور دقیق‌تر آلمان در سال گذشته ۶۷۵ میلیون تن CO۲ منتشر کرده که ۷۳ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۲ است و کاهشی ۴۶ درصدی را نسبت به سال ۱۹۹۰ و پایین‌ترین سطح آن را از دهه ۱۹۵۰ نشان می‌دهد. این امر تا حد زیادی به دلیل کاهش شدید تولید برق با سوخت زغال‌سنگ و رکود در صنعت است، با این حال آلمان هنوز راه درازی برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی خود در سال ۲۰۳۰ دارد.

آلمان رکود ۷۰ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را شکست

دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان

نسل تولید برق از زغال‌سنگ در آلمان در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. این امر به تنهایی با کاهش ۴۴ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه بود. کاهش تقریباً چهار درصدی تقاضای برق به دلیل بحران انرژی سوخت فسیلی نیز به کاهش این انتشار کمک کرد.

آلمان به‌واسطه افزایش چشمگیر تولید انرژی تجدیدپذیر در سراسر اروپا، واردات انرژی خود را از کشورهای همسایه افزایش داد. تقریباً نیمی از این تولید انرژی داخلی، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند باد و برق‌آبی استفاده می‌کردند. این امر به کاهش صادرات برق منجر شد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را بیشتر کاهش داد.

آلمان همچنین در سال ۲۰۲۳ تولید برق سبز خانگی خود را پنج درصد افزایش داد. رکورد نصب پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی باعث شد که برای نخستین بار، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۵۰ درصد از کل مصرف برق آلمان را به خود اختصاص دهد.

رکود اقتصادی تولید در صنایع انرژی‌بر نیز عامل دیگری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان بود. در سال ۲۰۲۳ تولید کلی اقتصادی این کشور ۰.۳ درصد و تولیدات انرژی‌بر آن ۱۱ درصد کاهش داشت.

آلمان رکود ۷۰ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را شکست

لزوم تداوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان در ۲۰۲۴

به‌رغم این دستاورد تنها حدود ۱۵ درصد از کاهش صنایع آلاینده در آلمان نشان‌دهنده صرفه‌جویی طولانی‌مدت است. این امر به‌معنای کاهش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تغییر به سوخت‌های کم‌کربن است.

حدود نیمی از کاهش‌ها ناشی از اثرات کوتاه‌مدت مانند کاهش تولید ناشی از بحران و کاهش مصرف برق است. اگر بحران اقتصادی ادامه داشته باشد، تولید به‌سادگی می‌تواند به خارج از کشور منتقل شود، در حالی که اگر کاهش پیدا کند، مصرف افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر هیچ کاهشی در انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های ساختمان و حمل‌ونقل آلمان مشاهده نشده است‌، بنابراین احتمال می‌رود آلمان اهداف انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۴ را تحت «مقررات مشترک تلاش» از دست بدهد. این کشور باید با خرید حق انتشار گازهای گلخانه‌ای از سایر کشورهای عضو، این کاستی را جبران کند.

آلمان رکود ۷۰ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را شکست

علاوه بر این، سیاست‌های آب‌وهوایی قوی‌تر و تمرکز مداوم بر انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر برای بازگرداندن بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به مسیر مورد نیاز است. انجام اصلاحات در مالیات‌ها و عوارض بر برق نیز می‌تواند به ترغیب تغییر خودروهای الکتریکی و پمپ‌های حرارتی نسبت به همتایان مصرف‌کننده سوخت فسیلی مؤثر باشد.

کد خبر 717733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.