روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار و شمار کودکان قربانی در غزه

روز جهانی یتیمان جنگی، ۶ ژانویه، توسط یک سازمان بشردوستانه و دوستدار کودک فرانسوی برای افزایش آگاهی در مورد رنج کودکانی انتخاب شده است که پدر، مادر یا هر دو را در جنگ از دست داده‌اند. تاکنون حدود ۲۵ هزار کودک فلسطینی در غزه در نتیجه بمباران‌های رژیم اسرائیل یتیم شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل جنگ یتیم می‌شوند و در معرض یک زندگی سخت با شرایط بغرنج روحی و جسمی قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۱۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان یتیم هستند. کودکانی که در یتیم‌خانه‌ها بزرگ می‌شوند با خطر بیشتری برای قربانی شدن از خشونت، قاچاق و استثمار مواجه هستند.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

تاریخچه روز جهانی یتیمان جنگ

سازمان یونیسف عنوان یتیم را هر کودک زیر ۱۸ سال تعریف می‌کند که یک یا هر دو والدین خود را به هر دلیلی از دست داده باشد. از دست دادن پدر و مادر به دلیل جنگ برای کودکان بازمانده بسیار وحشتناک است زیرا در این شرایط کودک نه‌تنها احساس بی‌پناهی مطلق می‌کند بلکه خود را در گردابی از مشکلاتی می‌بیند که از درک او فراتر است. استرس عاطفی و روانی که آن‌ها در این شرایط تحمل می‌کنند غیرقابل تصور است.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

در جنگ‌هایی که در چند قرن گذشته روی داد، تقریباً نیمی از قربانیان غیرنظامی بودند و این تعداد تا سال ۲۰۰۱ به‌تدریج افزایش یافت. بر اساس گزارش یونیسف، تا سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۱۴۰ میلیون یتیم در سراسر جهان وجود داشته است؛ از جمله ۶۱ میلیون در آسیا، ۵۲ میلیون در آفریقا، ۱۰ میلیون در آمریکای لاتین و دریای کارائیب و ۷.۳ میلیون در اروپای شرقی و آسیای مرکزی.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

کودکانی که والدین خود را در حوادث ناگهانی و سخت مانند جنگ از دست داده‌اند، مجبور می‌شوند در کنار یکی از اعضای خانواده بازمانده بمانند یا وارد سیستم‌های سرپرستی نظیر یتیم‌خانه‌ها شوند و با شرایط بدی مانند سوءتغذیه و بیماری مواجه شوند.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

تعداد کودکان یتیم در کشورهای توسعه‌یافته کمتر است، اما در مناطقی که در معرض جنگ و اپیدمی بوده‌اند بسیار زیاد گزارش شده است. روز جهانی یتیمان جنگی توسط سازمان بشردوستانه و دوستدار کودک فرانسوی «SOS Enfants en Detresse» ایجاد شد تا بتواند حس یک زندگی عادی را برای کودکانی که به طور غیرمستقیم تحت تأثیر جنگ‌ها و درگیری‌ها هستند، فراهم کند.

تاریخ روز جهانی یتیمان جنگی

روز جهانی یتیمان جنگی هر سال در ششم ژانویه با برگزاری برنامه‌های آگاهی‌بخش برای درک بهتر مردم از وضعیت بدی که کودکان یتیم مجبور به مواجهه با آن هستند، گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

کودکان یتیم غزه

حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار کودک فلسطینی در غزه در نتیجه بمباران‌های رژیم اسرائیل یتیم شده‌اند. گزارش گروه حقوق بشر «یورومد» نشان می‌دهد که ۱۰ هزار کودک در نتیجه حملات اسرائیل کشته شده‌اند. حدود ۶۴۰ هزار کودک نیز سرپناه خود را پس از تخریب جزئی یا کلی از دست داده‌اند و اکنون بی‌خانمان هستند.

علاوه بر این، آینده صدها هزار کودک هنوز نامعلوم است، زیرا ۲۱۷ مدرسه در نوار غزه در جنگ آسیب‌دیده یا ویران شده است و همین امر به شدت روند آموزش در نوار غزه را تحت تأثیر قرار داده است.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

شعار روز جهانی یتیمان جنگی

شعار روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ با دو مضمون مشخص شده است: «زندگی یتیمان مهم است» و «برای کودکان آسیب‌دیده از جنگ به پا خیزید»؛ این مضامین فراخوانی واضح برای توجه و اقدام جهانی برای حمایت و حفاظت از کودکان آسیب‌‎دیده از جنگ است.

روز جهانی یتیمان جنگی ۲۰۲۴ + شعار، تاریخچه و پوستر

کد خبر 717731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.