آغاز احداث ۱۵ هزار و ۴۲۰ واحد مسکن ملی در ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه احداث ۱۵ هزار و ۴۲۰ واحد مسکن ملی در ایلام آغاز شده است، گفت: تاکنون در دهلران ۶۵۰ و در مهران ۴۲۰ قطعه زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرشاد دوستی اظهار کرد: سهمیه استان ایلام در طرح ملی نهضت مسکن ۳۲ هزار و ۶۰۱ واحد در چند بخش خود مالکی، بافت‌های فرسوده، استیجاری و ساخت واحدهای مسکونی در سطح شهرهای استان است.

وی با بیان اینکه کار ساخت ۱۵ هزار و ۴۲۰ واحد تا کنون در استان ایلام در استان آغاز شده است، افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و پیشرفتی که پروژه‌های مسکن ملی در استان داشته‌اند، انتظار می‌رود که فاز اول این پروژه‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه شهرهای استان نیاز به تأمین زمین برای ۱۲ هزار و ۸۸۹ واحد داریم، خاطرنشان کرد: در استان ظرفیت ۱۹ هزار واحد زمین برای اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده اما این بدان معنا نیست که در شهر ایلام زمین کمبود نداریم.

دوستی اضافه کرد: در شهری مانند دهلران که سهمیه آن ۱۱۵۳ واحد است ما می‌توانیم کار ساخت بیش از ۳ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم و در شهر مهران نیز که سهمیه آن ۶۰۷ واحد است کار ساخت ۱۱۲۰ واحد را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه تا کنون در شهرستان دهلران ۶۵۰ قطعه زمین و در مهران ۴۲۰ قطعه زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی واگذار شده است، تصریح کرد: در حوزه طرح جوانی جمعیت نیز در مهران ۷۰۰ قطعه زمین، در دهلران ۲۶۰ قطعه و در شهر ایلام نیز کار ساخت تعدادی از واحدها آغاز شده و تعدادی نیز در حال رایزنی با مالکان زمین برای تأمین زمین هستیم که بعد از تفاهم بتوانیم زمین مورد نیاز را در اختیار مشمولان این طرح قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به مسکن خبرنگاران در طرح ملی نهضت مسکن گفت: در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده است که افراد واجد شرایط عضو صندوق هنرمندان این استان معرفی شوند، جلسات هماهنگی برگزار و ساماندهی مورد نیاز بر اساس دستورالعمل ابلاغی و تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین انجام شود.

دوستی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورتی که زمینی در اختیار دارد، باید برای تأمین مسکن خبرنگاران به طرح ملی نهضت مسکن اختصاص دهد تا روند اجرایی کار انجام شود.

وی گفت: پس از ساماندهی افراد واجد شرایط در حوزه مسکن خبرنگاران، در شهر و شهرهایی که زمین وجود داشته باشد، به‌طور قطع این قشر در اولویت واگذاری قرار خواهند گرفت، اما همه پروژه‌های طرح ملی نهضت مسکن تا زمانی که از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار نباشد، امکان جابه‌جایی در واگذاری‌ها وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه در حوزه پروژه‌های بازآفرینی شهری اقدامات خوبی در استان انجام شده است، تاکید کرد: در شهر ایلام، پارک هفتم تیر، مرکز جامع آسیب‌دیدگان، مرکز بهداشتی محله بانبرز، کانال دفع آب‌های سطحی در محله بانبرز، پایگاه جامع خدمات اجتماعی در بانبرز پارک ارغوان و یک سالن ورزشی در خیابان بعثت ایلام، پارک سبزی‌آباد، کتابخانه بانبرز و پروژه‌های دیگری هم از جمله برج هنر شهر ایلام در دست اقدام است که امید است تأمین اعتبار شود.

دوستی اظهار کرد: در راستای اجرای بند (ک) قانون بودجه ۱۴۰۱ و ماده واحده بند (م) قانون بودجه ۱۴۰۲ در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی تاکنون برای افرادی که مراجعه کردند تشکیل پرونده شده است، بر این اساس ۱۷۲۰ نفر تا کنون مراجعه کرده، ۱۱۰ نفر پرونده تکمیل و ۸۰۰ فقره هم انعقاد قرارداد شده و ۳۶۰ فقره هم انتقال سند انجام شده است.

وی با اشاره به تفاهم وزارت راه و شهرسازی با دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در استان ایلام هم یک تفاهم‌نامه با راه و شهرسازی و دانشگاه ایلام برای اختصاص زمین به وسعت ۲.۴ هکتار در شهر چوار در خصوص طرح ملی نهضت مسکن با ثبت‌نام کارکنان و اساتید دانشگاه انجام شده که طراحی آن، به صورت سه طبقه و پارکینگ به تعداد ۲۵۰ واحد خواهد بود و اگر بعد از کارکنان و اساتید دانشگاه، زمین مازادی در این پروژه باقی بماند در اختیار سایر گروه‌ها در طرح ملی نهضت مسکن قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به افزایش پدیده زمین‌خواری توأم با افزایش قیمت زمین در کشور و به‌تبع در استان ایلام اظهار کرد: در استان تعداد ۷۴ مورد رفع تصرف زمین به مساحت سه هکتار انجام شده است و برای ۳۵ نفر هم که متصرف این زمین‌ها بوده‌اند، پرونده قضائی تشکیل شده که با حضور مقامات قضائی، دادستان و معاونین دادستان ۳۵ مورد در شهر ایلام نیز رفع تصرف شده است.

کد خبر 717711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.