سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان»، «ممنوعیت تکدی‌گری در لوکزامبورگ»، «راهکار سرکوبگرانه ونیز برای کنترل گردشگر»، «جنبش جهانی تبدیل پارکینگ‌ها به فضای عمومی»، «ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر»، «استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها»، «آغاز به کار بزرگ‌ترین پروژه انرژی بادی جهان»، «اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه»، «شکسته شدن رکورد تورم ترکیه» و «طرح بازیافت باتری‌های استفاده شده در واشنگتن دی سی» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان

سوئدی‌ها در حال احداث بلندترین برج توربین بادی چوبی جهان در نزدیکی گوتنبرگ در جنوب غربی سوئد هستند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در فرایند تولید برق به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

نیروی باد قطعه اصلی پازل کربن‌زدایی در بخش تولید برق است، اما چالش اینجا است که این سازه‌های غول‌پیکر معمولاً بر مواد کربن فشرده مانند فولاد متکی هستند، در این راستا یک شرکت استارآپ سوئدی برای مبارزه با این مشکل و ایجاد «نیروی صفر خالص باد»، یک برج توربین چوبی را معرفی کرده است که ساختار ۱۵۰ متری دارد و دارای یک ژنراتور دو مگاواتی است که می‌تواند انرژی پاک کافی برای تأمین برق حدود ۴۰۰ خانه را تأمین کند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

ممنوعیت تکدی‌گری در لوکزامبورگ

مسئولان شهر لوکزامبورگ تکدی‌گری را جرم اعلام کردند و برای متخلفان تا ۲۵۰ یورو جریمه و حتی زندان در نظر گرفتند، ممنوعیت تکدی‌گری خیابانی در شهر لوکزامبورگ پس از یک دوره مهلت و از اواسط ژانویه به اجرا در خواهد آمد. از این تاریخ به بعد افرادی که از رهگذران پول درخواست کنند، با جریمه ۲۵۰ یورویی و حتی امکان گذراندن چند روز در زندان مواجه خواهند شد.

قانون جدید، شرکت در هر نوع تکدی‌گری را بین ساعات ۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در بعضی از خیابان‌های مرکز شهر، میادین و پارک‌های پایتخت غیرقانونی می‌داند. این اقدام با هدف ارتقای امنیت عمومی در فضاهای شلوغ شهری، به‌ویژه به علت مزاحمتی که متکدیان برای عابران و صاحبان مغازه ایجاد می‌کنند، وضع شده است.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

راهکار سرکوبگرانه ونیز برای کنترل گردشگر

ونیز به‌منظور کاهش تأثیر گردشگری انبوه، استفاده از بلندگو برای راهنمایی بازدیدکنندگان و ورود گروه‌های توریستی بیش از ۲۵ نفر را ممنوع می‌کند.

پدیده «گردشگر بیش از حد» به‌طور گسترده مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته است زیرا به جای درآمدزایی و رونق شهر، موجب اغتشاش و هرج و مرج شده است. در ماه سپتامبر، ونیز طرح آزمایشی ورود پنج یورویی (۴.۳۰ پوند؛ ۵.۳۵ دلار) برای بازدیدکنندگان روزانه را تصویب کرد.

شهرداری ونیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قوانین جدیدی را برای ورود گردشگران از ژوئن اجرایی می‌کند. بر اساس تصمیمات جدید استفاده از بلندگوها ممنوع شده است، زیرا موجب آشفتگی و اغتشاش در سطح شهر شوند.

جنبش جهانی تبدیل پارکینگ‌ها به فضای عمومی

پاندمی کووید -۱۹ منجر به تغییرات بسیاری در فضاهای شهری در سراسر جهان شد، رانندگی‌ها به نصف کاهش یافت، جاده‌ها به روی خودروها بسته شد تا فضاهای عمومی ایجاد شود و رستوران‌های فضای باز یک شبه رونق گرفتند. به دولت‌های محلی این فرصت داده شد تا فضاهای عمومی غیر قابل استفاده مانند پارکینگ خیابان‌ها را دوباره بررسی کنند و آن‌ها را با مکان‌هایی جایگزین کنند که امکان برگزاری تجمعات ایمن را فراهم کند. بدین ترتیب جنبش تبدیل پارکینگ‌های بدون استفاده به فضاهای عمومی جانی دوباره گرفت.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

کافه تعمیر راهکاری ساده و داوطلبانه برای کاهش ضایعات، کسب درآمد و حضور در اجتماع است که مزایای زیست‌محیطی، پایداری و فراگیری دارد. با توجه به وضعیت نگران‌کننده پسماندهای امروزی، دور ریختن اقلام قابل تعمیر یا استفاده مجدد، رعایت نکردن اصل انصاف درباره سیاره زمین و حیات محسوب می‌شود.

بر همین مبنا بسیاری از دوستداران محیط زیست به ارائه راهکارهای ساده برای کاهش ضایعات روی آورده‌اند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی کافه‌های تعمیر محسوب می‌شود که به‌صورت داوطلبانه اداره می‌شوند و استفاده از آن‌ها رایگان است، هیچ نهاد فراگیر، دولتی یا حاکمیتی نیست و کاملاً به‌طور مستقل عمل می‌کند؛ آن‌ها مکان‌هایی برای گردهم‌آوردن داوطلبان متخصص، اقلام مورد نیاز و علاقمندان به محیط زیست است تا با برپایی این محیط‌ها ساکنان شهرها را دعوت کند به جای دورریختن لوازم ازکارافتاده خود، آن را با کمترین هزینه تعمیر کنند

کافه‌های تعمیر، مکان‌های اجتماعی هستند که محلی‌ها می‌توانند اقلام شکسته یا ازکارافتاده خود را برای تعمیر توسط داوطلبان به آنجا ببرند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

بی‌سیتی میشیگان در ایالات متحده آمریکا با همکاری چندین سازمان دیگر از فناوری هوش مصنوعی استفاده کردند تا فرآیند بازیافت زباله‌های شهری را بهبود ببخشند؛ این طرح بر اساس توزیع ۱۵ هزار چرخ دستی جدید بین شهروندان است که ظرفیت جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی سالانه را دو برابر کرده است، به طوری که برای هر خانوار ۶۵۰ پوند زباله بازیافتی تخمین زده شده است.

در طرح بازیافت جدید با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، از دوربین‌ها، فناوری GPS و رایانه‌ها بهره گرفته می‌‎شود تا محتویات سطل‌های بازیافت خانواده‌ها بررسی شود و در صورت نیاز بازخورد سازنده به ساکنان ارائه شود؛ همچنین، به نظر می‌رسد که آموزش عمومی در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار است، زیرا زمانی که اقلام به طور ناخواسته و به اشتباه وارد سطل بازیافت می‌‎شود، می‌تواند به کارگران کارخانه بازیافت آسیب وارد کند، کیفیت مواد قابل بازیافت را کاهش دهد و به تجهیزات مرتب‌سازی نیز آسیب وارد کند.

کامیون‌های جمع‌آوری زباله‌ها به دوربین‌های خاصی مجهز شده‌اند که از هوش مصنوعی برای اسکن مواد استفاده می‌کنند، در این صورت هوش مصنوعی اقلام غیرقابل قبول مانند کیسه‌های پلاستیکی، فوم پلی استایرن و زباله‌های حیاط را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را علامت‌گذاری می‌کند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

آغاز به کار بزرگ‌ترین پروژه انرژی بادی جهان

بزرگ‌ترین پروژه انرژی بادی جهان در منطقه ژیزانگ چین به مرحله اجرا گذاشته شد تا نیازهای برق کشور را تأمین کند. این مزرعه در ناگچو و در ارتفاع ۴۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این مزرعه می‌تواند سالانه ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق برای شهر تأمین کند و انتظار می‌رود پس از اتصال کامل به شبکه، نیاز برق بیش از ۲۰۰ هزار ساکن را برآورده کند.

این منطقه همچنین شاهد راه‌اندازی تأسیسات فتوولتائیک در بالاترین ارتفاع جهان بود که با ظرفیت تولید برق ۵۰ مگاوات در ساعت، در لوخا، یکی دیگر از شهرهای منطقه خودمختار ژیزانگ به بهره‌برداری رسید و انتظار می‌رود ظرفیت تولید برق روزانه آن بتواند نیازهای برق نزدیک به چهار هزار خانوار را برآورده کند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه

فرانسه تحت قوانین جدید اجباری شدن کمپوست، از اول ژانویه ۲۰۲۴ بازیافت زباله‌های آلی را اجباری کرد. پیش از این تنها افرادی ملزم به جداسازی زباله‌های آلی خود بودند که سالانه بیش از پنج تن زباله آلی تولید می‌کردند.

شهرداری‌های فرانسه به این ترتیب ملزم شدند از اول سال جدید با حمایت صندوق سبز دولت راه‌هایی را برای دسته‌بندی زباله‌های زیستی شامل ضایعات غذا، پوست میوه و سبزیجات، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و زباله‌های باغی به ساکنان ارائه دهند.

خانوارها و مشاغل نیز موظف هستند مواد آلی را در یک سطل کوچک اختصاصی برای جمع‌آوری زباله‌ها در خانه قرار دهند یا آن‌ها را به محل جمع‌آوری مشخص‌شده در شهرداری‌ها منتقل کنند. این زباله‌ها سپس به بیوگاز یا کمپوست تبدیل و جایگزین کودهای شیمیایی می‌شوند. امکان کمپوست کردن آن‌ها در خانه‌ها نیز وجود دارد و در حال حاضر این تعهد بر عهده مقامات محلی است تا برای کمپوست کردن یا جداسازی زباله‌های آلی وسیله‌ای آسان برای خانواده‌ها فراهم کنند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

شکسته شدن رکورد تورم ترکیه

انتشار گزارش تورم سالانه ترکیه برای دسامبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد تورم کشور به ۶۴.۸ درصد رسیده است که بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۲۲ و افزایش نسبت به ۶۲ درصد ماه گذشته است، با این حال میزان افزایش، کمتر از برآوردهای ۶۵.۱ درصدی تحلیلگران بود. تورم اصلی نیز به ۷۰.۶ درصد رسیده که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۴ است و نسبت به ۶۹.۹ درصد ماه قبل نشان‌دهنده افزایش است.

افزایش تورم ترکیه به‌طور عمده به دلیل افزایش ۷۷ درصدی قیمت‌های حمل‌ونقل در دسامبر بود که در نوامبر افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت مسکن، آب و برق نیز از ۳۷.۵۵ درصد نوامبر به ۴۰.۴ درصد در دسامبر افزایش یافت. علاوه بر این، قیمت رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌ها نیز اندکی افزایش داشته و از ۹۲.۹ درصد در نوامبر به ۹۳.۲ درصد رسیده، در حالی که قیمت‌های مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی از ۵۶.۹ درصد به ۶۱.۳ درصد افزایش داشته است.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

طرح بازیافت باتری‌های استفاده شده در واشنگتن دی سی

یک طرح جدید برای بازیافت باتری‌های استفاده شده در شهر واشنگتن دی سی در ایالت کلمبیا ارائه شده است که شهروندان بر اساس آن می‌توانند باتری‌های استفاده شده را به مکان‌های بازیافت سراسر شهر تحویل دهند؛ این برنامه جدید که از اول نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد، مانع انتقال باتری به محل دفن زباله و ایجاد آلودگی می‌شود.

پیش از ارائه این طرح جدید، مرکزهای بازیافت در واشنگتن دی سی فقط باتری‌های قابل شارژ را می‌پذیرفتند، اما در حال حاضر باتری‌های یک‌بار مصرف را نیز قبول می‌کنند؛ شهروندان می‌توانند باتری‌های با وزن کمتر از ۱۱ پوند یا با ظرفیت کمتر از ۳۰۰ وات ساعت را برای بازیافت تحویل دهند؛ با این وجود، مرکزهای بازیافت باتری‌های ماشین یا دوچرخه الکترونیکی را نمی‌پذیرند، بنابراین دارندگان دوچرخه‌های الکترونیکی باید باتری‌های خود را به مکان‌های در دوچرخه‌فروشی‌های محلی ببرند.

در طرح ارائه شده، جعبه‌هایی با روکش مخصوص در نظر گرفته شده است تا افراد باتری‌ها را با خیال راحت درون آن‌ها قرار دهند و به مراکز بازیافت در سراسر شهر منتقل کنند.

سوئد میزبان بلندترین توربین چوبی بادی جهان / استفاده از هوش مصنوعی برای بازیافت زباله‌ها

کد خبر 717520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.