اهمیت تنوع بخشیدن به سبد سوختی و اصلاح صنعت خودرو برای حل معضل ناترازی بنزین

کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور پرداخت و گفت: میزان مصرف سوخت CNG و LPG در خودروهای ما بسیار پایین است و این امر بر ناترازی بنزین افزوده است.

نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای حل این معضل اظهار کرد: ناترازی بنزین مسئله‌ای نبوده که به یکباره در کشور به وجود بیاید که بخواهیم به یکباره و کوتاه مدت این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: اقدامی که ما برای تولید بنزین در کشور انجام می‌دهیم این است که مقداری از نفت خودمان را تسویه می‌کنیم و در پالایشگاه‌ها آن را تبدیل به بنزین می‌کنیم که درصد بنزین آن نسبت به پالایشگاه‌های دیگر بسیار کم است.

کارشناس حوزه‌ی انرژی در ادامه درباره علت این تولید کم گفت: این پالایشگاه‌ها طراحی نشدند برای اینکه فقط به ما بنزین بدهند، بلکه برای تولید نفت سفید و میان تقطیر طراحی شده‌اند، در نتیجه ظرفیت تولید ما در پالایشگاه‌ها برای بنزین محدود است.

قربان گفت: از سوی دیگر جمعیت کشور ما زیاد شده و به همان نسبت بر تعداد خودروها افزوده شده است و هر چه بر تعداد خودروها افزوده شد طبیعتاً میزان سوخت مصرفی آن‌ها نیز افزوده خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون تقاضای موجود در کشور ما برای بنزین فوق‌العاده بالا رفته است و بر تعداد خودروهای ما سالانه یک میلیون افزوده می‌شود.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: راهکار برون رفت از این ناترازی نیز به همان ترتیب است یعنی باید تمام این مشکلات را یک به یک مرتفع کنیم. ما باید مصرف را کنترل کنیم که در این شرایط باید خودروهای ما سوخت کمتری مصرف کنند که لازمه سوخت مصرف سوخت کمتر در خودروها تولید بهینه‌ی خودرو در خودروسازی‌های داخلی است.

وی در ادامه بیان کرد: راه دیگر نیز این است که ساختار تولید بنزین را در پالایشگاه‌ها به روز کنیم، که آن هم نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم از سوی دولت است.

قربان اضافه کرد: به دلیل انجام ندادن این اقدامات و ثابت نگه داشتن قیمت بنزین هم‌اکنون شاهد ناترازی بنزین در کشور هستیم و در حال حاضر ۹۵ درصد سبد سوخت خودروهای ما یعنی وسایل حمل و نقل عمومی را بنزین تشکیل می‌دهد و میزان مصرف سوخت CNG و LPG در خودروهای ما بسیار پایین است.

این کارشناس انرژی افزود: اقدام دیگر مهم در راستای رفع ناترازی بنزین این است که ما باید خودروهای برقی و هیبریدی داشته باشیم، یعنی راه دیگری نداریم ما در حال حاضر نمی‌توانیم از سوخت هیدروژنی برای حمل و نقل مان استفاده کنیم.

وی گفت: ماشین‌های برقی می‌توانند به حل مشکلات ما کمک کنند در واقع اگر ما بتوانیم ماشین‌های برقی را به کشور وارد کنیم سوددهی آن از ساخت آن برای ما بیشتر است، زیرا از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم و از محل صرفه‌جویی بنزین می‌توانیم منابع لازم برای واردات خودروهای برقی را به دست بیاوریم.

کد خبر 717508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.