اصفهان رکورددار هوای ناسالم در ایران/ وضعیت ۲۳ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز وضعیت ۲۳ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه پانزدهم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۱۴ و سمنان با شاخص ۱۰۱، در وضعیت ناسالم نارنجی است، اما روز گذشته چهاردهم دی شهرهای تبریز اهواز کرمان و اراک در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار داشتند. البته شهر اصفهان و سمنان دیروز در موقعیت سالم (زرد) ثبت شده بودند.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوا امروز شهرهای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۶، بوشهر با شاخص ۶۵، تهران با شاخص ۷۸، شهرکرد با شاخص ۶۵، بیرجند با شاخص ۵۸، مشهد با شاخص ۸۴، بجنورد با شاخص ۷۳، اهواز با شاخص ۹۴، زاهدان با شاخص ۸۱، شیراز با شاخص ۸۹، کرمان با شاخص ۹۹، اراک با شاخص ۸۵، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم است بدانیم، دستگاه سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه شهرهای ارومیه، اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد و همدان در وضعیت سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس، کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۳۶، کرج با شاخص ۴۲، ایلام با شاخص ۲۳، قم با شاخص ۳۲، سنندج با شاخص ۲۷، کرمانشاه با شاخص ۴۲، یاسوج با شاخص ۲۹، رشت با شاخص ۲۷، خرم‌آباد با شاخص ۳۱، همدان با شاخص ۱۵ و یزد با شاخص ۳۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

در همین راستا سنجش کیفیت هوا روز گذشته چهاردهم دی در ایستگاه شهرهای ایلام، بوشهر، قم، سنندج، رشت و یزد، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، زنجان، قزوین، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، زنجان، قزوین، یاسوج، گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده درج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون دیروز چهاردهم دی در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشد، اما دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۱ شهر پاک (سبز) و شش کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هفت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 717507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.