ترین‌‍‌هایی که باید از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بدانید

جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا که دومین تورنمنت معتبر قاره‌ای در جهان است تا دو روز دیگر در کشور قطر آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا تا دو روز دیگر در کشور قطر آغاز می‌شود و تیم ملی فوتبال کشورمان در کنار سایر رقیبان سرسخت و مدعی ازجمله ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و قطر برای کسب عنوان قهرمانی تلاش خواهد کرد. البته که برخی حریفان همچون امارات و عربستان‌سعودی نیز به‌دنبال این هستند تا برخلاف آنچه تصور می‌شود، شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا لقب گیرند.

به‌مناسبت نزدیکی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، در گزارشی به آمار جالب‌توجه در ادوار جام ملت‌های آسیا و همچنین دوره فعلی پرداخته‌ایم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید؛

بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد در تاریخ جام ملت‌های آسیا

۱. ایران (۱۴ حضور، ۶۸ بازی، ۴۱ برد، ۱۴۲ امتیاز)

۲. کره‌جنوبی (۱۴ حضور، ۶۷ بازی، ۳۶ برد، ۱۲۲ امتیاز)

۳. ژاپن (۹ حضور، ۴۸ بازی، ۳۰ برد، ۱۰۲ امتیاز)

۴. چین (۱۲ حضور، ۵۶ بازی، ۲۳ برد، ۸۲ امتیاز)

۵. عربستان سعودی (۱۰ حضور، ۴۸ بازی، ۲۱ برد، ۷۵ امتیاز)

ترین‌‍‌هایی که باید از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بدانید

بیشترین شانس تیم‌ها برای قهرمانی در پانزدهمین دوره

۱. ژاپن (۲۴.۶ درصد)

۲. کره‌جنوبی (۱۴.۳ درصد)

۳. ایران (۱۱.۲ درصد)

۴. استرالیا (۱۰.۷ درصد)

۵. عربستان سعودی (۱۰.۶ درصد)

۶. قطر (۹.۸ درصد)

تیم‌های ملی رکورددار بیشترین تعداد گل در تاریخ جام ملت‌های آسیا

۱. ایران (۶۸ بازی و ۱۳۱ گل)

۲. کره‌جنوبی (۶۷ بازی و ۱۰۵ گل)

۳. ژاپن (۴۸ بازی و ۹۲ گل)

۴. چین (۵۶ بازی و ۸۸ گل)

۵. عربستان‌سعودی (۴۸ بازی و ۶۸ گل)

۶. قطر (۳۹ بازی و ۵۲ گل)

۷. کویت (۴۲ بازی و ۴۶ گل)

۸. عراق (۳۹ بازی و ۴۴ گل)

۹. ازبکستان (۲۸ بازی و ۴۲ گل)

۱۰. امارات (۴۴ بازی و ۴۱ گل)

بیشترین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا

۱. ژاپن (۴ قهرمانی)

۲. ایران (۳ قهرمانی)

۳. عربستان‌سعودی (۳ قهرمانی)

۴. کره‌جنوبی (۲ قهرمانی)

۵. قطر، استرالیا، عراق، کویت (۱ قهرمانی)

گران‌قیمت‌ترین تیم‌های ملی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

۱. ژاپن (۳۱۶ میلیون و ۹۵ هزار یورو)

۲. کره‌جنوبی (۱۹۳ میلیون یورو)

۳. ایران (۵۱ میلیون و ۵۸ هزار یورو)

۴. استرالیا (۴۰ میلیون و ۹۰ هزار یورو)

۵. امارات (۳۲ میلیون و ۵ یورو)

۶. ازبکستان (۲۶ میلیون و ۱۵ هزار یورو)

۷. عربستان‌سعودی (۲۳ میلیون و ۳۰ هزار یورو)

۸. سوریه (۱۶ میلیون و ۵۳ هزار یورو)

۹. قطر (۱۵ میلیون و ۹۰ هزار یورو)

۱۰. اردن (۱۳ میلیون و ۱۳ هزار یورو)

ترین‌‍‌هایی که باید از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بدانید

ارزشمندترین بازیکنان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

۱. کوبو - ژاپن (۶۰ میلیون یورو)

۲. کیم - کره‌جنوبی (۶۰ میلیون یورو)

۳. میتوما - ژاپن (۵۰ میلیون یورو)

۴. سون هیونگ‌مین - کره‌جنوبی (۵۰ میلیون یورو)

۵. تومیاسو - ژاپن (۳۰ میلیون یورو)

۶. کانگ این‌لی - کره‌جنوبی (۲۲ میلیون یورو)

۷. ایتو - ژاپن (۲۲ میلیون یورو)

۸. هوانگ - کره‌جنوبی (۲۲ میلیون یورو)

۹. دوآن - ژاپن (۱۸ میلیون یورو)

۱۰. سوگاوارا - ژاپن (۱۵ میلیون یورو)

رکورددار بیشترین بازی ملی در بین بازیکنان حاضر در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

حسن الهیدوس ۱۷۵ بازی ملی با تیم قطر انجام داده و از این حیث بازیکنی است که بیشترین تعداد بازی‌های بین‌المللی را در بین بازیکنان حاضر در این مسابقات در کارنامه دارد. ضمن اینکه وی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات موفق شد با تیم قطر عنوان قهرمانی را هم از آن خود کند. در تیم ملی ایران هم احسان حاجی‌صفی با ۱۳۲ بازی تنها بازیکنی است که بیشتر از ۱۰۰ بازی ملی انجام داده است.

همچنین «یوتو ناگاتومو» بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ژاپن با انجام ۱۶ بازی در جام ملت‌های آسیا رکورددار است و بازیکنانی ازجمله «سون هیونگ‌مین» از کره‌جنوبی و «علی مبخوت» از امارات هرکدام ۱۲ بازی انجام داده‌اند که می‌توانند این رکورد را در قطر جابه‌جا کنند.

بیشترین نماینده از یک باشگاه در بین تیم‌های ملی

تیم فوتبال «جوهور دارالتعظیم» مالزی با ۱۵ بازیکن بیشترین نماینده را در بین تیم‌های باشگاهی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا خواهد داشت. همچنین تیم‌های فوتبال السد قطر با ۱۱ بازیکن، الرفا بحرین، الاحد لبنان و استقلال تاجیکستان با ۱۰ بازیکن و السیب عمان با ۹ بازیکن بیشترین نماینده را دارند. در بین تیم‌های ایرانی هم سپاهان با پنج بازیکن بیشترین بازیکن لیگ برتری را در جام ملت‌های آسیا دارد.

ترین‌‍‌هایی که باید از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بدانید

بیشترین بازیکنان از یک لیگ در بین تیم‌های ملی

لیگ‌ستارگان قطر با ۳۳ بازیکن، لیگ‌های مالزی و امارات با ۳۱ بازیکن، لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی با ۳۰ بازیکن، سوپرلیگ چین با ۲۸ بازیکن، سوپرلیگ هند با ۲۷ بازیکن، لیگ‌های بحرین، تایلند و ویتنام با ۲۶ بازیکن و لیگ عمان با ۲۴ بازیکن بیشترین نماینده‌ها را در جام ملت‌های آسیا دارند.

لیگ برتر فوتبال ایران ۱۴ بازیکن در این مسابقات دارد که شامل ۱۳ بازیکن در تیم ملی ایران و یک بازیکن (وحدت هنانوف در تیم ملی تاجیکستان) است. در بین لیگ‌های معتبر هم کِی‌لیگ کره‌جنوبی ۱۲ بازیکن، جِی‌لیگ ژاپن ۱۱ بازیکن و لیگ استرالیا چهار بازیکن در جام ملت‌های آسیا دارد.

بیشترین بازیکنان لژیونر در ترکیب تیم‌های ملی

همه بازیکنان پنج تیم ملی عربستان، قطر، امارات، هند و ویتنام از لیگ‌های داخلی این کشورها انتخاب شده‌اند و هیچ لژیونری در لیست این تیم‌ها به چشم نمی‌خورد. در واقع قاره آسیا ۴۹۸ بازیکن لژیونر در لیگ‌های معتبر سایر کشورها دارد و در بین بازیکنانی که در جام ملت‌های آسیا حاضر خواهند بود سردار آزمون تنها بازیکنی است که در سری‌آ ایتالیا شاغل است.

از لیگ برتر جزیره انگلیس هم تیم ملی فوتبال ایران یک بازیکن (سامان قدوس) شاغل در لیگ برتر انگلیس دارد. همچنین تیم‌های ملی اندونزی با یک و ژاپن و کره‌جنوبی هم با سه بازیکن دیگر تیم‌هایی هستند که در لیگ برتر جزیره انگلیس بازیکن دارند. همچنین از لالیگای اسپانیا سه بازیکن در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا حضور دارند که همگی ژاپنی هستند. از لوشامپیونه فرانسه تیم ملی ژاپن با سه بازیکن و تیم‌های ملی ازبکستان، کره‌جنوبی و اردن هرکدام یک بازیکن در لیگ فرانسه دارند. سرانجام از بوندس‌لیگای آلمان چهار بازیکن که اهل ژاپن هستند و سه بازیکن از کره‌جنوبی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ حضور دارند.

تیم‌های ملی عربستان، قطر، امارات، هند، ویتنام بدون لژیونر هستند. تیم ملی چین یک لژیونر، تیم‌های ملی مالزی و عمان دو لژیونر، تیم ملی بحرین سه لژیونر، تیم‌های ملی هنگ‌کنگ و تایلند پنج لژیونر، تیم ملی لبنان هفت لژیونر، تیم ملی قرقیزستان هشت لژیونر، تیم‌های ملی تاجیکستان و ازبکستان ۹ لژیونر، تیم ملی اردن ۱۰ لژیونر، تیم ملی اندونزی ۱۱ لژیونر، تیم ملی فلسطین ۱۲ لژیونر، تیم ملی ایران ۱۴ لژیونر، تیم ملی کره جنوبی ۱۵ لژیونر، تیم‌های ملی سوریه و عراق ۱۸ لژیونر، تیم ملی ژاپن ۲۱ لژیونر و تیم ملی استرالیا ۲۲ لژیونر در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا دارند.

جوان‌ترین بازیکنان حاضر در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

«بیکناز آلمازبکوف» بازیکن تیم ملی قرقیزستان با ۱۸ سال و شش ماه سن جوان‌ترین بازیکن جام ملت‌های ۲۰۲۳ خواهد بود. «ماکسیم سراف» دروازه‌بان سوریه و «منتظر ماجر» بازیکن عراق دیگر هجده‌ساله‌های این مسابقات هستند. ۱۴ بازیکن در جام ملت‌های آسیا هم ۱۹ سال دارند و آریا یوسفی با ۲۱ سال جوان‌ترین بازیکن لیست تیم ملی فوتبال ایران به‌شمار می‌رود.

مسن‌ترین بازیکنان حاضر در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

در بین ۶۲۴ بازیکن حاضر در جام ملت‌های آسیا، «سیواراک تیدسوننوئن»، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال تایلند مسن‌ترین بازیکن این مسابقات است و با شروع مسابقات در دوازدهم ژانویه (بیست‌ودوم دی) به ۴۰ سالگی خود نزدیک می‌شود. وی بیستم آوریل ۱۹۸۴ به دنیا آمده است. «سیدمحمد جعفر» کاپیتان و دروازه‌بان تیم ملی بحرین هم ۳۸ سال دومین بازیکن مسن این رقابت‌ها خواهد بود. «ناتسو اینسا» از مالزی و «هلیو» از هنگ‌کنگ با ۳۷ سال در رده‌های بعدی قرار دارند و امید ابراهیمی با ۳۶ سال در کنار شش بازیکن دیگر در بین مسن‌ترین بازیکنان جام ملت‌های آسیا قرار دارند.

ترین‌‍‌هایی که باید از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بدانید


میانگین‌سنی تیم‌های ملی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

۱. ایران، چین، لبنان، مالزی (۲۹ سال)

۲. بحرین، هنگ‌کنگ، اردن، عمان، قطر، کره جنوبی، سوریه، تایلند (۲۸ سال)

۳. استرالیا، هند، فلسطین، عربستان‌سعودی (۲۷ سال)

۴. عراق، ژاپن، امارات‌متحده عربی، ازبکستان (۲۶ سال)

۵. قرقیزستان، تاجیکستان، ویتنام (۲۵ سال)

۶. اندونزی (۲۴ سال)

بلندقامت‌ترین و کوتاه‌قامت‌ترین بازیکنان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

هری سوتار بازیکن استرالیایی با دو متر قد بلندترین بازیکن مسابقات است. فیصل هالم از مالزی با ۱۵۸ سانتی‌متر و جمیل الیهمدی از عمان با ۱۵۶ سانتی‌متر هم کوتاه‌قدترین بازیکنان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا هستند.

کد خبر 717498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.