از التهاب در کرانه باختری تا کوچ نظامیان آمریکا

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

کرانه باختری در التهاب

درخواست برای برپایی اعتصاب و اعتراض در بیانیه صادره از سوی کمیته پیگیری نیروهای ملی و اسلامی که شامل جناح‌های مقاومت می‌شود، پس از اعلام حماس مبنی بر ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش و دو فرمانده گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس یعنی سمیر افندی و عزام الاقرع و چهار کادر این جنبش منتشر شد.

براساس گزارش الجزیره، گروه‌های فلسطینی در بیانیه خود با تأکید بر ادامه «مقاومت»، «عزای عمومی ملی، اعتصاب همه جانبه و اقدام انقلابی در همه عرصه‌ها و جبهه‌ها» را اعلام کردند.

این گروه‌ها تأکید کردند که «این هدف قرار دادن بزدلانه و خائنانه در سرزمین و پایتخت عربی، تجاوزی به کل ملت عربی و اسلامی و نه فقط لبنان و فلسطین است.» این ترور مستلزم موضع قاطع و فوری کشورهای عربی و مردم آزاده آن‌ها در پاسخ به این تروریسم صهیونیستی است.

این گروه‌ها ادامه دادند: ما همچنین از توده‌های ملت عربی و اسلامی و مردم فلسطین در همه جا بویژه در کرانه باختری، بیت‌المقدس و داخل سرزمین اشغالی می‌خواهیم که زیر پای اشغالگران را آتش بزنند.

در پی این درخواست ساکنان کرانه باختری دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. به گزارش الجزیره، مغازه‌ها، بازارهای تجاری، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و مؤسسات در پاسخ به فراخوان گروه‌ها و نیروهای اسلامی و ملی در کرانه باختری که در پی ترور العاروری و تعدادی از هم‌رزمانش در ضاحیه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان عزای عمومی و اعتصاب همه جانبه اعلام کردند و درهای خود را بستند.

زندان یا قتلگاه؟

بن گویر با انتشار پستی در صفحه مجازی «ایکس» مدعی شد به کمیسیونر خدمات زندان‌های رژیم دستور داده تا میزان غذای اسرای فلسطینی خصوصاً غذاهای دارای گوشت را کاهش دهد! او با انتشار تصویری که مدعی است فهرست غذاهای ارائه شده به زندانیان را نمایش می‌دهد، مسئولان زندان را در صورت عدم اجرای دستوراتش تهدید به اخراج کرد.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پیام‌رسان «ایکس» متمردان از دستورش را نیز تهدید کرد و نوشت: «هر کس دستور من برای کاهش دادن همه نوع غذاهای گوشتی به قاتلان را نادیده بگیرد و اجازه دهد آن‌ها از فهرست غذایی غنی و گوشتی استفاده کنند، در حالی که گروگان‌های ما در غزه روزانه نصف نان می‌خورند، صلاحیت اینکه حتی یک روز دیگر بر سر کار بماند را ندارد. ما باید اداره زندان‌ها را اصلاح کنیم.»

بن گویر پیش تر نیز دستورات جنجالی ضد حقوق بشری علیه فلسطینیان، خصوصاً زندانیان صادر کرده بود؛ ابتدای سپتامبر سال جاری، رسانه‌های عبری گزارش دادند وزیر امنیت داخلی، دستورالعمل جدیدی صادر کرده که در آن موارد ذیل اعمال خواهند شد: کاهش زمان ملاقات خانواده‌های اسرای فلسطینی از ماهی یک بار به دو ماه یک بار، کاهش مدت گردش در محوطه زندان، جلوگیری از آشپزی اسرا برای خود، کاهش محصولات گوشتی و شیرینی‌جات و کاهش تعداد کانال‌های تلویزیونی و...
به طور کلی زندانیان محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی، پیش از روی کار آمدن کابینه راستگرا نیز وضعیت وخامت باری را تجربه می‌کردند که شامل مواردی مانند شکنجه جسمی و روحی، تحریم غذایی و تجاوز جنسی می‌شد.

در تازه‌ترین رویداد، سازمان امور اسرا و آزادگان فلسطین از شرایط سخت اسرای زن فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر داد. در گزارش این سازمان آمده است: تمامی اسرای زن فلسطینی به دلیل وجود کلر در آب آشامیدنی از درد شکم و کلیه رنج می‌برند و در معرض اهمال عامدانه پزشکی زندان‌ها، ارائه غذای نامناسب و مصادره لباس‌ها و وسایل شخصی‌شان قرار دارند. در نخستین مرحله تبادل اسرا در هفته پایانی نوامبر سال جاری، اخبار متعددی مبنی بر آزار جسمی و روانی و تعرض جنسی به زندانیان فلسطینی، خصوصاً زنان منتشر شد.

کوچ بخشی از نظامیان آمریکا از عراق به سوریه

وزارت دفاع آمریکا، در پی تشدید حملات گروه مقاومت عراق علیه مواضع نیروهای امریکایی و صهیونیستی به‌رغم تلاش‌های سیاسی و نظامی کاخ‌سفید در مهار آن‌ها، در صدد بر آمده تا بخشی از کارشناسان و تجهیزات خود را از عراق به سوریه منتقل کند.

روز گذشته منابع خبری گزارش دادند، در روزهای اخیر کارشناسان و نظامیان امریکایی با هدف تقویت پایگاه‌های نظامی خود در استان «الحسکه» واقع در شرق سوریه از این پایگاه‌ها بازدید کردند که همزمان با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تقریباً روزانه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار می‌گیرند.

این افراد طی روزهای گذشته با هدف حمایت از وضعیت لجستیکی و نظامی از طریق کاروان‌های نظامی که از منطقه شمال عراق (اقلیم کردستان) وارد سوریه شده بودند، همراه با یک‌سری تسلیحات و تجهیزات پیشرفته وارد سوریه شدند.

انتقال نیروها از عراق به مرز شرقی سوریه نشان از تضعیف پایگاه‌های نظامی در اثر حملات مقاومت و نیاز به تقویت آنها در خاک این کشور دارد. البته موقعیت ژئواستراتژیک شرق سوریه به لحاظ تسلط به چاه‌های نفت، این نیاز را در آمریکا افزایش داده است، زیرا نفت خام موجود در این منطقه توسط آمریکا به طور غیرقانونی استخراج و سرقت می‌شود و بعد با صدها تانکر به اقلیم کردستان عراق منتقل شده و بعد از آن تجار این اقلیم آن را از طریق بازارهای سیاه به ترکیه، اراضی اشغالی، یونان و مناطق دیگر صادر می‌کنند.

دست‌های خالی زلنسکی!

در حالی که ناظران مسائل اوکراین از روند کاهشی حمایت غرب از کی‌یف خبر می‌دهند، روسیه نیز حملات خود را به عمق خاک اوکراین تشدید کرده تا جایی که اوکراین آن‌ها را از نظر شدت و همچنین گستردگی از آغاز جنگ بی‌سابقه اعلام کرده است.

به گزارش یورونیوز، روز گذشته در پی تداوم حملات موشکی و پهپادی روسیه علیه اوکراین در مناطقی چون کی‌یف، اودسا و خارکیف آماده‌باش هوایی اعلام شد. در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اظهار داشت که روسیه تقریباً از همه انواع سلاح‌های زرادخانه خود برای حمله به اوکراین استفاده کرد.

یورونیوز نوشت: مقامات نیروی هوایی اوکراین مدعی هستند، در این حمله دست‌کم ۱۵۸ فروند موشک و پهپاد از سوی ارتش روسیه شلیک شده که ۱۱۴ فروند از آن‌ها منهدم شدند.

با وجود آنکه سرگردانی غرب و در رأس آن آمریکا در غزه به جبهه اوکراین تسری پیدا کرده و روند کاهشی حمایت از کی‌یف که نمادهای آن پیش از ۷ اکتبر هم در جهان طنین‌انداز شده بود، به طور مضاعف شتاب گرفته، آن‌ها تلاش می‌کنند همچنان وجهه خود را در حمایت از اوکراین حفظ کنند. در همین رابطه روز گذشته لندن از اختصاص ۲۰۰ سامانه پدافند هوایی برای کی‌یف خبر داد.

علاوه بر آن، جان کلی، مشاور امور سیاسی نمایندگی ایالات‌متحده در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین گفت که واشنگتن از کی‌یف حمایت خواهد کرد و مردم آن را رها نخواهد کرد.

این در حالی است که سنای آمریکا به جای تصویب ۲۴ میلیارد دلاری کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین در سال آینده، پیشنهاد تصویب ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی و ۱.۶۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین در سال مالی ۲۰۲۴ ارائه داده است.

این شواهد گویای آن است که اوکراین در برهه کنونی از نظر تسلیحات و مالی دچار کمبود اساسی است و از این رو مقامات آن اذعان کرده‌اند، اگر کمک‌های آمریکا به آن‌ها نرسد حتی یک روز توان رویارویی نخواهند داشت. اکنون نیروهای اوکراینی با کمبود گلوله‌های توپ مواجه هستند و به دلیل کاهش کمک‌های خارجی مجبور به کاهش مقیاس تعدادی از عملیات‌ها شده‌اند.

شهادت ۱۰ نفر از نیروهای دریایی ارتش یمن

روز یکشنبه مقاومت یمن در تداوم اقدامات راهبردی خود علیه صهیونیست‌ها، یک کشتی دیگر با مقصد سرزمین‌های اشغالی و همچنین بالگردهای امریکایی را مورد هدف قرار داد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، با انتشار بیانیه‌ای، به این حادثه که در نزدیکی بندر الحدیده یمن رخ داد، واکنش نشان داد. این مرکز مدعی شد، زمانی که قایق‌های متعلق به حوثی‌های یمن به یک کشتی کانتینربر تیراندازی می‌کردند، بالگردهای نیروی دریایی آمریکا برای حمایت از کشتی وارد عمل شدند که این امر موجب تبادل آتش فیمابین شد و طی آن چند قایق غرق شدند.

البته باید گفت کشتی مذکور، متعلق به شرکت مرسک بوده که پیشتر اعلام کرده بود مسیر حرکت خود را به دور آفریقا تغییر خواهد داد. لذا حضور این کشتی، نشان‌دهنده عدم استطاعت شرکت‌های کشتیرانی در دور زدن آفریقا برای دور ماندن از حملات ارتش یمن و نیاز به عبور از دریای سرخ است.

ساعاتی بعد ارتش یمن، شهادت رزمندگان دریایی یمن در حمله آمریکا را تأیید کرد. نیروهای مسلح یمن در بیانیه خود آورده است که نیروهای امریکایی اقدام به حمله به سه قایق متعلق به نیروی دریایی یمن کردند که منجر به شهادت ۱۰ نفر از نیروهای دریایی شد. ارتش یمن تأکید کرد که دشمن امریکایی عواقب این جنایت را تحمل خواهد کرد.

کد خبر 717493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.