عقب ماندن زیرساخت‌ها از رشد تولید فولاد/۱۰درصد ظرفیت ایجاد شده قابل استفاده نیست

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور پیش‌بینی کرد تا دو سال آینده ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور محقق شود و گفت: این در حالی است که دیگر بخش‌های کشور همراه با صنعت فولاد توسعه نیافت از جمله نیروگاه‌های برق و خطوط ریلی و این بزرگترین معضل صنعت یه شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام سبحانی شامگاه _ دوشنبه سیزدهم دی_ در نشست خبری اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان در سال ۷۰ که فولاد مبارکه کار خود را آغاز کرد تا امروز که فولاد خوزستان فعالیت می‌کند و سنگ فولاد سازی را تولید و صادر می‌کنیم به نظر می‌رسد که رشد بسیار خوبی داشته اما وقتی به ظرفیت‌ها موجود نگاه می‌کنیم می‌بینیم مشکلاتی در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه چالش کنونی تولیدکنندگان فولادی مربوط به مواد اولیه نیست، افزود: معادن، گاز، برق و بازار از جمله چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید که اگر حل شوند بقیه مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به وابستگی معدن و فولاد به یکدیگر خاطر نشان کرد: در زمان راه‌اندازی فولاد مبارکه خوزستان با مشکل تأمین سنگ آهن روبه‌رو شدند بنابراین راه‌اندازی معادن چادرملو و گل‌گهر و سپس سنگان در دستور کار قرار گرفت که نشان دهنده وابستگی این دو بخش به یکدیگر است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور درباره مشکلات این صنعت گفت: همانگونه که آمار نشان می‌دهد ظرفیت رسمی تولید فولاد کشور ۵۰ میلیون تن است اما تولید ما به ۳۰ میلیون می‌رسد مانع افزایش ظرفیت مربوط به تأمین سنگ آهن نیست بلکه اکنون محدودیت‌ها و قطعی‌های گاز است که در تابستان نیز با قطعی برق روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس دورنمایی که مسئولان ارائه می‌دهند به نظر می‌رسد که هر سال این محدودیت‌ها افزایش یابد که مانع از پیشرفت می‌شود زیرا یکی دو دهه قبل یعنی زمان تدوین سند ۲۰ ساله افق ۱۴۰۴ ظرفیت توسعه فولاد ۵۵ میلیون در نظر گرفته شد و فعالان صنعت فولاد به سرعت برای این افزایش ظرفیت تلاش کردند و امروز نزدیک به ۵۰ میلیون تن ظرفیت را ایجاد شده است.

سبحانی پیش‌بینی کرد تا دو سال آینده و با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور محقق شود. گفت: این در حالی است که دیگر بخش‌های کشور همراه با صنعت فولاد توسعه نیافت از جمله نیروگاه‌های برق و خطوط ریلی بنابراین

امروز فولاد مبارکه پس از سرمایه‌گذاری زیاد در معادن سنگان خراسان در پنج میلیون تن سنگ آهن و گندله کمبود گندله ندارد ولی زیرساخت‌ها متناسب با رشد تولید فولاد رشد نکرده است و این بزرگترین معضل صنعت به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر فولاد ظرفیت‌های موجود را کاهش دهد نگرانی‌ها درباره زیرساخت‌ها برطرف می‌شود اما این مانع انجام اقدامات لازم در بخش معدن نخواهد بود از جمله تکنولوژی فرآوری سنگ‌ها که در بخش قابل توجهی از معادن اجرا می‌شود اما برای رفع این مشکل می‌توان به وزارتخانه اعلام کرد این فرایند وجود ندارد و لازم است صادرات انجام دهیم اما راه دیگر تبدیل آنها به مواد قابل استفاده در داخل است.

وی باز گذاشتن دست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای گره‌گشایی از مشکلات را ضروری بیان کرد و افزود: به عنوان مثال برای تولید برق وزارت نیرو مجوز احداث نیروگاه صادر می‌کند در حالی که این وزارتخانه مسئول تأمین برق است اما به فولادسازی اعلام‌می‌کند ظرفیت تأمین برق آنها را ندارد و باید بین سرمایه‌گذاری در این بخش یا تعطیلی و هدر دادن سرمایه عظیمی صورت گرفته یکی را انتخاب کنند.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور ساخت نیروگاه در صنایع فولاد را انتخاب بین بد و بدتر توصیف کرد و گفت: این یک انتخاب درست نیست زیرا وزارت نیرو موظف به تأمین برق است و اگر اعتبار لازم را در اختیار ندارد با اعلام فراخوان می‌تواند سرمایه گذاران را برای ساخت نیروگاه جذب کند، امکانات، زیرساخت و تضمین خرید در اختیار آنها قرار دهد تا سرمایه‌گذار حاضر به فعالیت در این بخش شود.

وی با اشاره به چالش اصلی صنعت فولاد برای تأمین گاز، ادامه داد: فولاد کرمان، فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو برای تأمین برق نیروگاه‌های را ایجاد کرده‌اند اما برای تأمین گاز چه راهکاری وجود دارد، از سوی دیگر برخی فعالیت‌های معدنی به شکل تخصصی انجام نمی‌شود مانند معدن سنگان که مطالعات آن از سال ۱۳۷۰ انجام شد، ظرفیت بسیار خوبی است اما به شکل کنونی هدر می‌رود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون تنی برداشت از معدن سنگان خاطرنشان کرد: کارهای انجام شده در این معدن علمی نیست زیرا با پیش فرض سرمایه‌گذاری ایمیدرو برای آن ظرفیت تعیین شده در حالی که ایمیدرو ظرفیت این سرمایه‌گذاری بزرگ برای این حجم استخراج را ندارد راهکار این است که معدن سنگان کنسرسیوم شود و سرمایه‌گذاران معدن آن را کامل تحویل بگیرند و به شکل علمی برداشت کنند.

سبحانی گل گهر را یک معدن استثنایی دانست و گفت: این معدن خصولتی شد در حالی که از برخی معادن دیگر به درسای برنامه‌ریزی شده و به درسای بهره‌برداری نمی‌شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور این محدودیت‌ها را در کنار صدور بی رویه جواز تأسیس از سدی وزارت صمت نگران کننده بیان کرد و ادامه داد: در شرایطی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن ظرفیت فولادسازی وجود دارد که ۱۰ میلیون تن آن یعنی ۱۰ درصد به دلیل گاز و برق برای واحدهای جدید قابل بهره‌برداری نیست، ۱۰۰ میلیون تن مجوز برداشت و ۱۴۰ میلیون تن مجوز احداث کارخانه فولادسازی صادر شده است.

وی یادآور شد: مشکلات صنعت فولاد مربوط به این بخش‌ها است در این صورت اگر به ۶۰ میلیون تن تولید فولاد برسیم این صنعت ما را به دنبال خود می‌کشد و بازار مصرف آن در بخش خصوصی وجود دارد پس به جای صادرات، همین‌جا روی قیمت هم توافق می‌کند.

سبحانی مشکلات فولاد را فرابخشی و فراسازمانی معرفی کرد و گفت: بخشی از این چالش‌ها به حاکمیت برمی‌گردد که انجمن‌ها و سرمایه‌گذاران و حاکمیت را به دنبال خود بکشانند تا مجوزها را لغو کند زیرا در حالی ظرفیت تولید فولاد ۴۸ میلیون تن توسعه یافت که ۳۰ میلیون تن کافی بود و با همین مقدار تولید با محدودیت‌های تأمین انرژی در فصل سرد و گرم سال روبه‌رو هستیم.

کد خبر 717197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.