احداث خیابان کمکی امام خمینی (ره) بررسی شود/ لزوم همراهی شهروندان برای احداث گرمخانه‌ها

شهردار اصفهان گفت: برخی صاحب‌نظران فنی معتقد هستند که با توجه به احداث طبقه دوم خیابان امام خمینی (ره) و احداث آنتن خط یک مترو از ایستگاه قدس تا میدان استقلال، نیاز به خیابان کمکی نداریم که امیدواریم بررسی‌های لازم انجام و شهروندان از بلاتکلیفی خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه سیزدهم دی_ در برنامه رادیویی بی‌واسطه با مردم ضمن تبریک به مناسبت روز ولادت حضرت زهرا (س) و تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: در هفته جاری بیشتر در حال برگزاری ویژه‌برنامه‌های ولادت حضرت زهرا (س) هستیم.

وی افزود: مجموعه برنامه‌ای به همین مناسبت با عنوان «شهربانوی زندگی» در محل سابق نمایشگاه بین‌المللی واقع در پل شهرستان برگزار شده که حضور در این برنامه برای عموم شهروندان این کلان‌شهر آزاد است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در این رویداد غرفه‌هایی برای عرضه خدمات ایجاد شده است.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

شهروندان به‌جای غذا دادن به یک کارتن‌خواب در احداث گرمخانه‌ها همراهی کنند

شهروند: برای کارتن‌خواب‌های شهر چه اقدامی از سوی شهرداری اصفهان انجام شده است؟

شهردار اصفهان: پدیده کارتن‌خوابی، پدیده آزاردهنده‌ای است که نه در شأن ایرانیان مهمان‌نواز و مستضعف‌پناه است و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی و نصف‌جهان است.

یک زنجیره برای کارتن‌خوابی وجود دارد و باید کمک کرد تا این مشکل رفع شود؛ شهرداری در این زنجیره دو نقش شامل پیش‌بینی محل‌هایی برای اسکان این کارتن‌خواب‌ها با احداث یا اجاره آن و کمک به نیروی انتظامی برای شناسایی محل استقرار این افراد و جمع‌آوری و هدایت آن‌ها به این محل‌ها را دارد که این اقدامات در حال انجام است.

حتی شهرداری سرمایه‌گذاری سنگینی برای افراد درگیر با اعتیاد انجام داده است، زیرا بخش قابل توجهی از کارتن‌خواب‌ها به‌دلیل درگیری با اعتیاد از خانه خود خارج شدند.

در شناسایی محل استقرار کارتن‌خواب‌ها و جمع‌آوری و هدایت آن‌ها با همکاری نیروی انتظامی به‌سمت محل‌های مشخص نیز از سوی شهرداری انجام است، اما اگر هر کدام از بخش‌های این زنجیره شکل نگیرد و حلقه مفقوده داشته باشد، باز هم شاهد حضور این افراد در خیابان‌ها هستیم که در حال حاضر زنجیره آن به‌صورت کامل شکل نگرفته است.

مشکل به اینجا باز می‌گردد که قانون، شهرداری را مکلف کرده است که برای کمپ ماده ۱۶ همان شهر مکانی پیش‌بینی کند که این اقدام در شهر زندگی انجام شده است؛ مشکل اینجا است که ظرفیت شهر اصفهان به استان اختصاص داده شده است و از شهرهای اطراف معتادان به این محل منتقل می‌شود.

شهرهای دیگر باید برای خود گرمخانه داشته باشند و معتادان متجاهر در این محل‌ها مستقر شوند؛ البته بسیاری از این افراد از حضور در گرمخانه‌ها فراری هستند، زیرا این محل‌ها محدودیت‌هایی برای درمان و ترک اعتیاد دارد، بنابراین خیلی تمایل به حضور در این کمپ‌ها ندارند و سرمای زمستان را می‌پذیرند تا بتوانند مواد مخدر را مصرف کنند و رفتارهای بزه اجتماعی داشته باشند.

این افراد باید اعمال قانون شوند و باید توجه داشت که گاهی ترحم به این افراد، ظلم به آن‌ها است؛ آن‌ها باید بدانند مورد حمایت جامعه نیستند، مگر اینکه به سمت دستگاه‌های مرتبط با این موضوع بروند.

بهتر است شهروندان به‌جای غذا دادن به یک کارتن‌خواب در احداث گرمخانه‌ها همراهی کنند، زیرا ممکن است این اقدام ظلم به کارتن‌خواب‌ها باشد.

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان: زنجیره ساماندهی کارتن‌خواب‌های شهر اصفهان در نقاطی دچار مشکل است، اما برای بخش محول شده به شهرداری اقداماتی انجام و گرمخانه و محل برای غربالگری نیز تأمین شده است.

شهرداری اصفهان هزینه زیادی برای تأمین محل کمپ ماده ۱۶ انجام داده است که در اختیار مسئولان مرتبط قرار گرفته تا این افراد را نیز پوشش دهد. همچنین نقش خود در زمینه همکاری با نیروی انتظامی را همواره انجام داده‌ایم و جمع‌آوری و غربالگری از سوی مدیریت شهری برای این افراد انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه این کمپ‌ها در شهر، به‌ویژه فصل سرد سال پر می‌شود، موجب اختلال در این زنجیره شده است که امیدواریم بخش‌های مختلف دست به دست هم دهند و بتوانیم این مسئله را به‌صورت گسترده و بهتری حل کنیم.

در مجموع اقداماتی از سوی قسمت‌های مختلف این زنجیره، به‌ویژه شهرداری انجام شده است و نیازمند یک هماهنگی و چرخه مطلوب و همکاری سایر دستگاه‌ها است.

معتادان متجاهر را نیروی انتظامی باید جمع‌آوری کند که شهرداری در کنار آن‌ها است، همچنین پس از غربالگری باید به کمپ ماده ۱۶ و مراکز درمانی یا سایر نقاط منتقل شوند.

با توجه به اینکه این کمپ‌ها ظرفیت محدودی دارد و امکان پر شدن آن وجود دارد، شهرداری اصفهان یک ظرفیت به این کمپ‌ها اضافه کرده است، اما گویا این ظرفیت برای سایر شهرهای استان نیز استفاده می‌شود.

منطقه ۷ برای احداث پل عابرپیاده خیابان بعثت اقدام کند

محمد قاسمی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان: مشکلی وجود دارد که شهروندان حدود یک سال است در این رابطه با ۱۳۷ تماس داشته‌اند؛ تقاطعی در خیابان گلستان قرار دارد که چندین سال است مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده و تصادفاتی هم در این نقطه رخ داده است و طبق پیگیری شهروندان، مناطق ۷ و ۱۴ مسئولیت آن را قبول نمی‌کنند که امیدواریم اقدامی در این راستا انجام شود.

سلطان‌آقایی، مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان: خیابان بعثت مرز مشترک مناطق ۷ و ۱۴ است که در برنامه سال آینده احداث پل عابرپیاده در این خیابان دیده شده است.

در حال حاضر یک پل عابرپیاده در این خیابان احداث شده است که در تلاش هستیم آن را به مکانیزه (پله برقی) یا حداقل آسانسوری تبدیل کنیم.

احداث پل عابرپیاده را در سال ۱۴۰۳ دیده بودیم تا در سه ماهه ابتدای سال آینده احداث شود، اما با توجه به فرایند فنی احداث آن تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری آن را به شهروندان تحویل دهیم.

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان: موضوع پل عابرپیاده به‌صورت مطمئن در یکی از مناطق ۷ یا ۱۴ پیگیری می‌شود، که البته حوزه متولی امر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است.

صورت‌جلسه‌ای نیز در این خصوص تنظیم شده است که با توجه به اینکه این مشکل را با منطقه ۱۰ داشتیم، پل‌های مربوط به هر منطقه و مدیریت آن مشخص شد و در صورتی که مشخص شود پلی باید توسط این منطقه احداث می‎‌شود، در صورت کار قرار خواهد گرفت؛ در حال حاضر در رابطه با اینکه این پل مربوط به کدام منطقه است اطلاعاتی ندارم.

قاسم‌زاده شهردار اصفهان: با توجه به اینکه منطقه ۷ مسئولیت احداث این پل را قبول کرده، بهتر است هماهنگی‌ها و احداث آن توسط مدیریت این منطقه انجام شود.

برای احداث این پل شهرداری مرکزی کمک مالی خواهد داشت تا هر چه سریع‌تر این مشکل شهروندان رفع شود.

احداث خیابان کمکی امام خمینی (ره) بررسی شود/ لزوم همراهی شهروندان برای احداث گرمخانه‌ها

شهروندان از بلاتکلیفی احداث خیابان کمکی امام خمینی (ره) خارج شوند

شهروند: در نزدیکی ساختمان مخابرات منطقه رهنان یک قطعه زمینی داریم که هر موقع به شهرداری مراجعه کردیم، بهانه‌هایی مطرح شده است؛ به‌تازگی مدیر منطقه ۱۱ گفت که از دست من کاری برنمی‌آید و افراد دیگری در این زمینه صاحب‌نظر هستند.

در زمان ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» نیز نامه‌نگاری انجام شد و با حضور نماینده رئیس جمهور وقت تاکید شد که طرح احداث خیابان کمکی خیابان امام خمینی (ره) به‌دلیل احداث طبقه دوم این خیابان منتفی است، اما مشخص نیست چه زمانی ابلاغ شود.

شهردار اصفهان: این موضوعی که مطرح شد، در رابطه با خیابان کمکی خیابان امام خمینی (ره) است.

برخی صاحب‌نظران فنی معتقد هستند که با توجه به احداث طبقه دوم خیابان امام خمینی (ره) و احداث آنتن خط یک مترو از ایستگاه قدس تا میدان استقلال، نیاز به خیابان کمکی نداریم؛ از این قبیل موارد مطرح شده است.

البته به‌احتمال زیاد بیشتر از یک ماه زمان نیاز دارد تا این مشکل رفع شود و امیدواریم تا پایان سال شهروندان از بلاتکلیفی خارج شوند.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان: موضوع احداث دو خیابان کمکی خیابان امام خمینی (ره) از حدود ۵۰ سال قبل پیش‌بینی شده است که در طول زمان اولویت‌بندی شده است.

احداث این خیابان با طول حدود ۲۴۰۰ حدفاصل خیابان امام رضا (ع) تا پشت کارخانه روغن‌نباتی، مورد مراجعه اهالی بود که دستور پیگیری آن از چند ماه قبل به من داده شد.

در دوره ششم مدیریت شهری در رفع مشکلات شهروندان اهتمام ویژه‌ای داریم که در قالب دو روش برای رفع این مشکل می‌توانست اقدام شود؛ یکی پیگیری در کمیسیون ماده ۵ است که مجاب کردن اعضای آن مقداری طولانی است و دیگری اولویت‌بندی بود.

با دستور شهردار اصفهان و همکاری معاونت‌های شهرسازی و معماری و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، روش دوم اجرا شود که در مراحل پایانی است و امیدواریم تا یک ماه آینده به نتیجه برسد و مشکل کسانی که ملکی در این نقطه دارند، رفع شود.

با توجه به جلسه برگزار شده با معاونت‌های حمل‌ونقل و شهرسازی به جمع‌بندی رسیدیم و امیدواریم به نتیجه نهایی نیز دست پیدا کنیم؛ طبق مصوبه کارگروه مربوطه، پروژه احداث خیابان کمکی خیابان امام خمینی (ره) از اولویت خارج می‌شود و فاز به فاز مشکل شهروندان دارای پروانه ساختمانی را رفع خواهیم کرد.

کد خبر 717062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.