قهرمان قدسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سیزدهم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهادت نفر دوم حماس در بیروت» به شهادت شیخ صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: شب گذشته یک پهپاد اسرائیلی ساختمانی در ضاحیه جنوبی را که صالح العاروری در آن حضور داشت با ۳ موشک هدف قرار داد که طی آن، او و سه نفر از همراهانش به شهادت رسیدند. حماس در واکنش به این رویداد، به واسطه‌های مصری و قطری خبر داد، مذاکرات با اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد.

کینه سران تل‌آویو از شهید العاروری از مدت‌ها پیش از طوفان‌الاقصی وجود داشته است. اما امسال بعد از کشته شدن ۳۵ شهروند رژیم صهیونیستی که تل‌آویو، وی را مغز متفکر چنین حمله‌ای می‌دانست، به اوج خود رسید. طوری که بنیامین نتانیاهو که قدمت سیاست او برای ترور رهبران فلسطینی به قدمت دوران نخست‌وزیری وی در تل‌آویو است، اواخر ماه آگوست امسال (اوایل شهریور) در جلسه کابینه به طور رسمی از العاروری نام برد و خواهان ترور او شد. او و سایر سران رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بارها نام العاروری را به عنوان رأس تهدیدی که علیه آنها وجود دارد، مطرح و تأکید کردند، در بسیاری از حوادثی که در یک سال گذشته در کرانه باختری روی داده و در آنها نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هدف گرفته می‌شدند، او نقش اصلی را بازی می‌کرد.

بلافاصله پس از اعلام خبر شهادت صالح العاروری، مقاومت لبنان به آن واکنش نشان داد. حسین الجشی، نماینده حزب‌الله لبنان به العربی الجدید گفت: «حزب‌الله به این ترور پاسخ خواهد داد و این مسأله مشخص است و برای همیشه نیز همین طور بوده است.»

قهرمان قدسی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عقب‌نشینی بی‌سروصدای ۵ تیپ اسرائیلی از غزه اولمرت: شکست خوردیم» نوشت: ماجرا از خبر «عقب‌نشینی بی‌سروصدای ۵ تیپ اسرائیلی از غزه» شروع شد. عده‌ای گفتند «تغییر تاکتیک است» اما عده‌ای نیز نوشتند، تلفات سنگین عامل اصلی این عقب‌نشینی‌ها است. دلیل هرچه هست «ایهود اولمرت» معتقد است، اسرائیل در جنگ غزه شکست خورده است چون با گذشت حدود ۳ ماه، ضمن تحمل خسارات و تلفات سنگین، به هیچیک از اهداف اعلامی‌اش نرسیده است.

اخراج ۲۵۰ نظامی اسرائیلی به دلیل آنچه سایت عبری زبان والا رسانه عبری «مشکلات جدی روحی و روانی» خوانده شده نیز می‌تواند از دلایلی این عقب‌نشینی‌ها باشد. پیش از این یحیی سنوار اعلام کرده بود ۵۰۰۰ افسر و نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته و همه آنها یا کشته، مجروح یا دچار نقص عضو دائم شده‌اند. رجوع سه هزار سرباز و نظامی صهیونیست به روان‌شناس و ۳۰۰ هزار صهیونیست شهرک‌نشین به کلینیک‌های درمان روانی نیز کمک می‌کنند، چرا باور نکنیم، عقب‌نشینی پنج تیپ صهیونیستی از غزه، تغییر تاکتیک نیست.

قهرمان قدسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صنعا: آمریکا از جنگ با ما آسان خارج نخواهد شد» نوشت: با افزایش تنش‌ها در جنگ غزه، انصارالله یمن با اشاره به حمله مستقیم آمریکا به قایق‌های یمنی گفته که این کار دری را به روی آمریکایی‌ها گشوده که «قادر به بستن آن نخواهند بود.» «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفته که امریکایی‌ها با حمله به قایق‌های نیروی دریایی یمن در دریای سرخ «آتش جنگی را شعله‌ور ساختند که نمی‌توانند به راحتی از آن بیرون بیایند و برای آن‌ها هزینه زیادی خواهد داشت و برای آن‌ها مصیبت و بدی به بار خواهد آورد.» «سفر الصوفی» مدیر دفتر رهبر انصارالله یمن هم روز سه‌شنبه گفت: آمریکا با حمله به نیروهای مسلح یمن به خودش شلیک کرده و از پاسخ یمن جان سالم به در نخواهد برد.» هم‌زمان با تشدید تنش‌ها، دوشنبه شب گزارش‌هایی درباره حمله یمنی‌ها به یک ناو جنگی ارتش آمریکا در دریای سرخ و تبادل آتش شدید بین طرفین منتشر شد ولی انصارالله وقوع چنین درگیری را رد کرد. با این حال، وقوع درگیری بین انصارالله و نیروهای امریکایی هیچ بعید نیست. هم‌زمان حملات اضلاع دیگر جبهه مقاومت به منافع و استحکامات آمریکا در منطقه ادامه دارد.

قهرمان قدسی

روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود در قالب ویژه نامه‌ای به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی تیتر «قهرمان قدسی» را برگزیده و با افراد مختلفی درباره شهید سردار سلیمانی به گفت‌وگو پرداخته است. یکی از پژوهشگران مطرح جهان که به دلیل نوشتن ۲ کتاب در حوزه مقاومت و نگاه مثبت به این ایران از دانشگاه سیدنی استرالیا اخراج شد، دکتر «تیم اندرسون» بود. اندرسون استاد دانشگاه سیدنی استرالیا بود که به خاطر مواضع ضداستکباری و ضد صهیونیستی‌اش ۵ سال پیش از این دانشگاه اخراج شد. وی مدیر «مرکز مطالعات ضد هژمون» سیدنی در استرالیاست. اندرسون سابقه بیش از ۳۰ سال تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های مختلف استرالیا در زمینه‌های مختلف همچون حقوق بشر با تمرکز بر مناطق آسیا - پاسیفیک، آمریکای لاتین و غرب آسیا را در کارنامه خود دارد.

وی در قسمتی از گفت‌وگو با وطن امروز می‌گوید: طوفان‌الاقصی تنها یک تحول است که به وضوح نشان می‌دهد مقاومت و میراث ژنرال سلیمانی در منطقه زنده است، همچنین شاهد حملات قهرمانانه نیروهای مقاومت عراق به پایگاه‌های نیروهای اشغالگر آمریکا در عراق و سوریه و تحقیر مداوم اسرائیل در شمال فلسطین توسط حزب‌الله و ممانعت مؤثر یمن برای تأمین منابع رژیم صهیونیستی هستیم. دشمن در خواب دید که با حذف یک رهبر مقاومت می‌تواند مقاومت را بکشد؛ درست است که شهادت سلیمانی باعث اندوه فراوان شد اما او در چهار دهه تجربه خود، صدها فرمانده مقاومت را در سراسر منطقه خلق کرد. ایده مقاومت یکپارچه منطقه‌ای و بیرون راندن دشمن از کل منطقه، از انسان‌ها بزرگ‌تر شده است. ما به‌زودی وارد دنیای پسا واشنگتن می‌شویم.

قهرمان قدسی

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم کامبیز نوروزی حقوقدان، با تیتر «بی‌دفاع در جهان ژلاتینی دیجیتال» نوشت: زمانی برای آنکه کسی سرقتی انجام دهد، باید با تجهیزات و دقت فراوان وارد محیط فیزیکی می‌شد و کار سرقت را انجام می‌داد؛ اما اکنون می‌توان از هزاران کیلومتر دورتر حساب‌های یک بانک را خالی کرد یا مدارک و اسناد سرّی را دزدید. در تعریف سنتی سرقت می‌گوئیم سرقت زمانی رخ می‌دهد که مال از محل نگهداری خارج شده باشد؛ اما در سرقت‌هایی که در محیط دیجیتالی رخ می‌دهند یا اصل مال سر جایش باقی است، مثل مورد هک اسنپ‌فود یا اصلاً مالی به صورت فیزیکی خارج نمی‌شود، مانند سرقت از حساب‌های بانکی. این یک مثال ساده و تکراری و پیش‌پاافتاده است که نشان می‌دهد تفکر سنتی و متداول حقوقی قادر به نظم‌بخشی حقوقی دنیای ژلاتینی دیجیتال نیست که به‌سرعت گسترده‌ترین ابعاد زندگی بشریت را تسخیر می‌کند. اگرچه در کشورهای پیشرفته تمهیدات حقوقی نوینی اندیشیده شده است؛ ولی آنها هم هنوز در اول راه هستند؛ علاوه بر این تجربه این قبیل کشورها چندان به کار ما نمی‌آیند؛ زیرا شرایط تکنولوژیک و سیاسی و حقوقی کاملاً متفاوتی داریم. ایجاد نظم در محیط دیجیتال پیش از هر چیز نیازمند برقراری نظم حقوقی کارآمد است. حال آنکه در وضعیت کنونی نظم حقوقی موجود تا حد زیادی ناکارآمد شده و قادر به انتظام حقوقی امور نیست.

قهرمان قدسی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط‏‏‌‏‏ سقوط بازار مسکن» ‬ به بررسی بازار مسکن پایتخت پرداخت و نوشت: حجم «حضور» در بازار خرید و فروش آپارتمان در تهران به کمتر از یک‌سوم ۱۰ سال پیش رسیده است؛ خلوت‌ترین سال بازار معاملات مسکن، ظاهر امیدوارکننده‌ای برای سیاست‌گذار دارد؛ اما این «زلزله بزرگ ملکی» به کدام بازارهای مرتبط، خسارت شدید وارد کرده است؟ یک تصویر ۱۰ ساله از پرواز قیمت مسکن و سقوط معاملات مسکن، پیام‌های روشن و معنادار به بازیگران این بازار و ناظران و سیاست‌گذارانش ارائه می‌کند. سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ بازار مسکن را می‌توان به لحاظ اتفاقاتی که در روند «قیمت» رخ داد، به چهار مقطع «آرامش»، «جهش»، «حفظ وضعیت» و «آتش‌بس» تقسیم کرد. همین مقاطع زمانی از زاویه «معاملات» به‌صورت «رکود نسبی و رونق کوتاه»، «رکود شدید»، «ابر رکود» و «ابر رکود مطلق» قابل توصیف است. در این سال‌ها، سقوط معاملات مسکن از باند قیمت‌ها، اگرچه به معنای «تخریب کامل جریان خریدهای مصرفی آپارتمان» در تهران و همه شهرهای ایران است، اما ابعاد و عمق خرابی‌ها، دو بازار دیگر را هم تحت تأثیر قرار داد.

قهرمان قدسی

کد خبر 716916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.