مشکلات زیرساختی قطب گردشگری جنوب کشور/  بارگاه «بی‌بی حکیمه» و ظرفیتی که از دست می‌رود

حرم مطهر «بی‌بی حکیمه خاتون»، خواهر امام رضا(ع) در شهرستان گچساران برای رسیدن به‌عنوان چهارمین حرم اهل بیت (ع) و قطب گردشگری جنوب کشور با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های با ظرفیت بالای گردشگری در کشور به شمار می‌رود و در این مورد علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نقش وجود جاذبه‌های مذهبی و وجود بقاع متبرکه امامزادگان (ع) را نباید نادیده گرفت.

وجود بارگاه‌های متبرکه امامزادگان (ع) در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری به بر سر زبان افتادن این استان در زمینه گردشگری و توریسم مذهبی کمک زیادی کرده‌است.

مرقد مطهر امامزاده بی‌بی‌حکیمه خاتون، یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این استان بوده که در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شهرستان گچساران واقع شده‌است و راه ارتباطی این مرقد مطهر از روستاهای باباکلان و بُن‌پیر و از کنار لوله‌های انتقال نفت و گاز در شهرستان گچساران می‌گذرد.

بی‌بی‌حکیمه خاتون خواهر بزرگوار امام رضا (ع) است که در زمان حیات امام رضا (ع) به دعوت وی راهی ایران می‌شود و در مسیر رفتن به طوس مورد حمله کفار قرار می‌گیرد و پس از کشته شدن همراه خود به‌نام «کاکا مبارک» برای در امان ماندن از شر دشمنان به درون غاری که هم‌اکنون مرقد ایشان است، پناه می‌برد.

مرقد مطهر بی‌بی حکیمه خاتون هرساله به‌ویژه در فصل زمستان و بهار پذیرای قدوم شیفتگان اهل‌بیت (ع) از سراسر کشور و کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس است.

قرار گرفتن مرقد بی‌بی حکیمه خاتون در دل کوه و جاری بودن یک رودخانه از زیر و کنار مرقد علاوه بر جاذبه مذهبی و فرهنگی این منطقه را به یک مکان منحصر به فرد در مناطق کوهستانی و گرمسیر گچساران تبدیل کرده‌است.

از امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون (ع) به عنوان چهارمین حرم اهل‌بیت (ع) در کشور نام می‌برند اما مردم برای رساندن دست خود به ضریح این امامزاده و لذت بردن از یک سفر زیارتی در دل منطقه کوهستانی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نبود راه ارتباطی استاندار، نقاط کور ارتباط تلفنی، نبود گاز و سایر مشکلات باعث شده آنچنان که باید و شاید به حرم مطهر بی‌بی حکیمه خاتون توجه نشود و مردم و زائران در مسیر رسیدن به این حرم با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند.

نبود زائرسرا و امکانات رفاهی از جمله سرویس‌های بهداشتی و چشمه‌های حمام باعث شده‌است تا زائرانی که به عشق زیارت مرقد مطهر خواهر امام رضا (ع) تمام مشقات را به جان می‌خرند، فقط در حد یک زیارت چند ساعته لذت ببرند و اگر اسکان در چادرهای مسافرتی را نپذیرند باید مسیر طولانی و پر خطر رفته را خسته و کوفته برگردند.

مشکلات زیرساختی قطب گردشگری جنوب کشور/  بارگاه «بی‌بی حکیمه» و ظرفیتی که از دست می‌رود

سال‌های گذشته توجه مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت نهایی حرم مطهر بی‌بی حکیمه خاتون (ع) به عنوان چهارمین حرم اهل‌بیت (ع) معطوف شد و تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه در دستور کار قرار گرفت.

گازرسانی به بی‌بی حکیمه، لنگ صدور مجوزها

ریحان بهادر مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط می‌گوید: مجوز گازرسانی به روستاهای منطقه بی‌بی‌حکیمه داده نشده‌است و در سفر دوم رئیس‌جمهور نیز این موضوع مطرح شده و اولویت در گازرسانی با مناطقی است که سرانه هزینه گازرسانی زیر ۴۵ میلیون تومان است، این اولویت‌بندی در حالی است که تنها دو شهرستان دنا و باشت در استان شامل این تبصره می‌شوند و هفت شهرستان دیگر استان که سرانه گازرسانی به آنها بیش از ۴۵ میلیون تومان است، باید در نوبت بمانند.

وی با بیان اینکه کار مطالعه و طراحی گازرسانی به امامزاده بی‌بی‌حکیمه انجام شده‌است و امیدواریم مجوز گازرسانی به این منطقه در سال ۱۴۰۳ اخذ شود، می‌افزاید: استفاده از گاز ترش در حیطه مدیریت و اختیارات شرکت نفت و گاز گچساران است و ما مجوز استفاده از این گاز نداریم و باید کار گازرسانی به روستاهای منطقه بی‌بی‌حکیمه از سمت روستای باباکلان در نزدیک‌ترین منطقه انجام شود.

بهادر ادامه می‌دهد: مدیران ارشد استانی و نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت نیز پیگیر گازرسانی به این مناطق هستند و کار گازرسانی به بی‌بی‌حکیمه با روستاهای اطراف در قالب یک مجموعه باید انجام شود.

سید محمود رادمنش، مدیرکل سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد نیز در ارتباط با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در این مکان می‌گوید: قریب به شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی به منطقه بی‌بی‌حکیمه جذب شده‌است و کار اتصال منطقه بی‌بی‌حکیمه به شبکه تلفن همراه و اینترنت پایدار و استاندارد تا پایان سال‌جاری نهایی می‌شود.

مشکلات زیرساختی قطب گردشگری جنوب کشور/  بارگاه «بی‌بی حکیمه» و ظرفیتی که از دست می‌رود

هزینه‌های گزاف ساخت راه، سد راه راهسازی

محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه هزینه راه‌سازی در این استان بالا است، می‌گوید: هزینه راه‌سازی در مسیر منطقه بی‌بی‌حکیمه بسیار بالا است و برآورد اولیه هزینه احداث هر کیلومتر راه در این مسیر ۵۰ میلیارد تومان است که احتمال افزایش این رقم تا صد میلیارد تومان نیز وجود دارد اما اعتبارات حال حاضر استان جوابگوی اتمام کار راهسازی منطقه بی‌بی‌حکیمه نیست و نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

وی می‌افزاید: از ۷۲ کیلومتر مسیر تا مرقد مطهر بی‌بی‌حکیمه ۵۴ کیلومتر آن در حال اجرا است و در سه قطعه کار بالغ به سه میلیون متر مکعب خاکبرداری و در دو قطعه ۴۰ دستگاه پل بر روی لوله‌های انتقال نفت و گاز ساخته شده‌است.

راستا با بیان اینکه به دلیل توپوگرافی خاص منطقه و وجود تأسیسات انتقال نفت و گاز در مسیر شرایط خاصی را به وجود آورده است، تصریح می‌کند: اعتباراتی در ابتدای کار از طرف شرکت نفت و گاز اختصاص داده شد و بخش زیادی از پروژه با همین اعتبارات انجام شد و وعده تزریق اعتبار مجدد را نیز داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین انتفاع از مسیر منطقه بی‌بی‌حکیمه را شرکت نفت و گاز به دلیل وجود تأسیسات این شرکت می‌برد و انتظار داریم که در ساخت این مسیر از لحاظ ریالی کمک کنند، ادامه می‌دهد: ۱۶ کیلومتر از مسیر آماده بهره‌برداری است و در ۲۴ کیلومتر از مسیر بیش از ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و بزرگ ساخته شده‌است و دو دستگاه پل بزرگ بر رودخانه زهره در مسیر نیز باید ساخته شود.

درآمد حرم کفاف کار عمرانی را نمی‌دهد

حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: تمام نذورات امامزادگان (ع) صرف کارهای عمرانی و فرهنگی می‌شود و مرقد مطهر بی‌بی‌حکیمه خاتون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه اعزام مبلغان محلی در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته به حرم مطهر بی‌بی حکیمه خاتون (ع) انجام می‌شود، می‌افزاید: با همکاری هیئت امنای امامزاده بی‌بی‌حکیمه (ع) کار سنگ‌فرش صحن حرم در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای منطقه بی‌بی‌حکیمه نباید صرفاً به امامزاده بی‌بی‌حکیمه نگاه داشته باشیم و باید بپذیریم که ایجاد این زیرساخت‌ها علاوه بر بی‌بی‌حکیمه روستاهای اطراف را نیز پوشش می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار ساخت زائرسرای امامزاده بی‌بی‌حکیمه از سال گذشته به صورت موقوفه مشارکتی در دستور کار قرار دارد که مردم با خرید سهام با مبلغ ۵۰ هزار تومان می‌توانند در این کار خیر شرکت کنند.

وی افزود: درآمد مرقد مطهر بی‌بی‌حکیمه خاتون در سال چند صد میلیونی است و این مبلغ جوابگوی ایجاد زیرساخت‌های لازم در مکان را نمی‌دهند و نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی این حرم مطهر هستیم.

به گزارش ایمنا، بدون شک اگر زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی امامزاده بی‌بی‌حکیمه خاتون (ع) فراهم شود، علاوه بر ایجاد شور و نشاط معنوی در زیارت این امامزاده، رونق اقتصادی این منطقه و رفاه روستاهای اطراف از پیامدهای آماده‌سازی این زیرساخت‌ها است.

کد خبر 716911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.