معرفی کامل انواع سنگ فرز برقی و شارژی و کاربردشان

سنگ فرز یکی از ابزارهای بسیار حیاتی در حوزه‌های مختلف صنعتی است. تنوع بسیار زیادی در خصوص انواع سنگ فرز وجود دارد و این دستگاه با تغییرات کم در ساختار خود، به مرور زمان در زمینه‌های مختلف نیازها را پاسخ داده است. امروزه هر صنعتی بر حسب نیازش به نوع خاصی از فرز نیاز دارد.

در ادامه به معرفی جامع انواع دستگاه فرز از فرز آهنگری و سنگبری گرفته تا انواع سنگ فرز بزرگ و مینی فرز را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را به شما خواهیم گفت تا بتوانید به‌راحتی بهترین نوع سنگ فرز را متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

معرفی انواع سنگ فرز

انواع فرزها کارایی، ساختار، ابعاد و اندازه‌های مختلفی دارند. این دستگاه‌ها به دلیل کارایی گسترده‌ای که در حوزه‌های فنی و صنعتی دارند، بر اساس تنظیمات‌شان و به تناسب نوع کارها و نیازهایی که رفع می‌کنند، به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

پیش از خرید دستگاه فرز بهتر است شناخت درستی از انواع آن و کاربرد هرکدام داشته باشید و بدانید کدام فرز مناسب کار شماست. در ادامه انواع سنگ فرز را بر اساس سایز، مدل صفحه و منبع تغذیه با هم بررسی می‌کنیم.

انواع دستگاه فرز بر اساس سایز و اندازه

سایز و ابعاد انواع سنگ فرزها به‌صورت مستقیم بر نوع کارهایی که انجام می‌شوند، تأثیر می‌گذارند. دستگاه‌های فرز با ابعاد مختلف، از فرزهای کوچک دستی گرفته تا دستگاه‌های بزرگ صنعتی، قابلیت پوشش نیازهای مختلف را دارند.از یک سو، فرزهای کوچک معمولاً برای وظایف جزئی و دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از سوی دیگر، انواع سنگ فرز بزرگ‌تر، با امکانات متنوع و توان بیشتر برای انجام کارهای صنعتی و حجیم مناسب‌تر هستند.

البته اندازه انواع دستگاه فرز نقش مهمی در تعیین میزان توان و کارایی آن‌ها دارد. در ادامه انواع سنگ فرزها را بر اساس ابعاد متنوعی که دارند، معرفی کرده‌ایم.

مینی فرز "Mini Grinder"

مینی فرز یکی از انواع فرزهاست که برای کارهای نیمه سنگین، خانگی و صنعتی سبک استفاده می‌شود. این فرزها با ابعاد کوچک‌تر خود، برش‌های کوچک‌تری را انجام می‌دهند و با داشتن موتوری با قدرت کم‌تر، به‌خوبی عملیات‌های کوچک را انجام می‌دهند. مینی فرزها غالبا در دو نوع شارژی و برقی به بازار عرضه می‌شوند.

فرز مینیاتوری "Micro Grinder"

فرز مینیاتوری یک نوع جذاب از سنگ فرز است که با ابعاد بسیار کوچک خود به‌عنوان کوچک‌ترین عضو در خانواده فرزها شناخته می‌شود. این نوع فرز، به‌صورت گسترده در صنایع مختلف از جمله زمینه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

باید توجه داشت که علاوه بر کاربری در صنعت، فرزهای مینیاتوری در زمینه‌های هنری هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. این ابزارها با سری‌های مختلف عرضه می‌شوند تا برای انجام فرایندهای مختلف فرزکاری قابل استفاده باشند. مدل‌های شارژی فرزهای مینیاتوری محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌کنندگان دارند.

فرز انگشتی "Die Grinder"

فرز انگشتی از انواع سنگ فرزهای پرکاربرد در زمینه‌هایی مانند نجاری، ظریف کاری و منبت کاری است. برای کارهایی که نیاز به ظرافت بالا دارند، خرید فرز انگشتی توصیه می‌شود. این دستگاه قادر به از بین بردن زنگارها و رنگ‌ها در سطوح فلزی است. فرزهای انگشتی نسبت به مدل‌های دیگر دارای موتوری با توان کم‌تر هستند.

برای مشاهده و مقایسه لیست قیمت فرز انگشتی، می‌توانید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

معرفی کامل انواع سنگ فرز برقی و شارژی و کاربردشان

این فرزها به دو دسته‌ گلو بلند و گلو کوتاه تقسیم می‌شوند. گلو بلند برای کار در فضاهای تنگ مناسب است و به‌راحتی قسمت‌هایی با زاویه‌های تند را فرزکاری می‌کند. در این نوع فرز انگشتی، می‌توان انواع تیغه‌ها و صفحه‌های برش را نصب کرد تا کارهای متنوعی انجام شود.

در مقابل، فرزهای انگشتی گلو کوتاه به‌عنوان جایگزین مناسب برای مینی فرزها شناخته می‌شوند. این ابزار، برش‌کاری و فرزکاری در فضاهایی که مینی فرزها به‌سختی توانایی اجرای کار دارند را به‌خوبی انجام می‌دهد.

فرزهای بزرگ "Angle Grinder"

در میان انواع فرز صنعتی، فرز بزرگ یک ابزار بسیار پرکاربرد است و به‌صورت گسترده برای مصارف صنعتی در ابعاد بزرگ‌تر به کار می‌روند. از آن‌ها برای برش، ساییدن یا تغییر شکل مواد مختلف مانند فلزات استفاده می‌کنند. این ابزار، توان و قدرت بالایی دارد.

اور فرز نجاری "Outer Angle Grinder"

استفاده از دستگاه‌های فرز نجاری برای ایجاد لبه‌های تزیینی، ساخت کام، زبانه و طراحی‌های خاص روی چوب یا سایر متریال‌ها به‌منظور ایجاد شیار یا حفره رایج است. این ابزارها جهت انجام عملیات دقیق و دلخواه در صنعت نجاری و خراطی، به‌ویژه در زمینه کابینت‌سازی به کار می‌روند.

انواع سنگ فرز بر اساس نوع صفحه سنگ

سنگ فرزها بر اساس نوع صفحه، انواع مختلفی دارند که هرکدام برای کاربردهای خاصی طراحی شدند. در ادامه انواع دستگاه فرز را بر اساس نوع صفحه معرفی می‌کنیم.

فرز آهنگری

فرز آهنگری یکی دیگر از انواع سنگ فرزها است که برش مؤثری را روی آهن و فلزات انجام می‌دهد. در میان انواع فرزهای صنعتی این دستگاه با صفحه برش به ابعاد 180 میلی‌متر، دارای سرعت کارکرد میان 8000 تا 8500 دور در دقیقه است. همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، از آن برای کارهای مرتبط با آهن و فلزات استفاده می‌کنند.

فرز سنگبری

فرز سنگبری یک وسیله برقی پرکاربرد در عرصه صنعت است. این فرز به شیوه‌ای قدرتمند برای برش سنگ و گرانیت به‌کار می‌رود و صفحه برش آن ابعادی حدود 230 میلی‌متر دارد. سرعت کارکرد این فرز در محدوده 6000 تا 6500 دور در دقیقه است.

فرز پولیش

فرز پولیش معمولاً برای پولیش و سطح زدایی مواد مختلف از جمله فلزات و سنگ‌ها استفاده می‌شود. ابعاد صفحه برش این ابزار ممکن است متغیر باشد و سرعت کارکرد آن نیز با توجه به نوع مصالح مورد استفاده، تغییر می‌کند.

سنگ فرز رومیزی (چرخ سنباده)

چرخ سنباده با دو سنگ فرز به‌صورت مستقر روی سطوحی همچون میز نصب می‌شود. این ابزار برای انجام وظایفی نظیر تیز کردن ابزار، ایجاد حالت در لبه‌ها، انجام پولیش کاری و سنباده زنی قطعات فلزی به کار می‌رود.

انواع فرز صنعتی بر اساس نوع منبع تغذیه

انواع سنگ فرزها بسته به منبع تغذیه‌ای که دارند به مدل‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. آن‌ها برای شرایط خاصی مانند محیط‌های خطرناک یا فرایندهای خاصی طراحی شدند. انواع فرزهای صنعتی بر اساس منبع تغذیه عبارت‌اند از:

فرز برقی

فرز برقی به‌وسیله سیم یا کابل به منبع برق متصل شده و از انرژی شهری برای عملکرد خود استفاده می‌کند. این فرز نه تنها سبک‌تر از فرزهای شارژی است، بلکه به‌راحتی نیز جابه‌جا می‌شود.

معرفی کامل انواع سنگ فرز برقی و شارژی و کاربردشان

فرز شارژی

فرز شارژی انرژی خود را از طریق باتری داخلی تأمین می‌کند؛ در نتیجه در محیط‌های بدون دسترسی به برق هم قابل استفاده است. این فرز، وزن بالاتر و قدرت کم‌تری نسبت به فرزهای برقی دارد. باتری‌های این فرز ممکن است از نوع لیتیوم یون یا نیکل کادمیوم باشد.

فرز بادی

فرز بادی یا پنوماتیک از هوای فشرده در کمپرسور برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. این نوع فرز از انواع سنگ فرزها، با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و دارای قدرت بیشتری است. با وجود اینکه فرز بادی نیاز به روغن دارد، اما عمر آن‌ نسبت به مدل‌های دیگر بیشتر است.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع سنگ فرز پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد، انواع فرزها به‌صورت گسترده در حوزه‌های گوناگون برای اهداف صنعتی و خانگی تولید شدند. از جمله برندهای برجسته در زمینه تولید انواع دستگاه فرز می‌توان به رونیکس، دیوالت، توسن، ادون، متابو، ماکیتا و... اشاره کرد. این برندها با توجه به نیازهای متنوع بازار و با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته، فرایند تولید انواع فرزهای صنعتی را بهبود بخشیده و محصولاتی با کیفیت را ارائه می‌دهند.

کد خبر 716783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.