معضل قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی و بهداشتی / گردش مالی سالانه ۴ میلیارد دلاری این حوزه

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، گفت: شناسه‌گذاری محصول روشی است که مصرف کننده می‌تواند با استفاده از آن به اصالت فرآورده پی ببرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، محمود آل‌بویه امروز _سه‌شنبه دوازدهم دی_ در پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ایران کازمتیکا محلی برای یادگیری فوت و فن‌ها از اساتید این حوزه است، اظهار کرد: در عین حال اینجا محلی برای ارائه محصولات و تکنولوژی‌های جدید است، دانشکده‌های داروسازی و مراکز آکادمیک برای نوآوری زیاد داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان هم به این مراکز اضافه شدند که باید محصولاتی در افق دانش تولید کنند تا حرف جدیدی در این حوزه برای گفتن داشته باشند؛ از همین رو اقتضا این است که شرکت‌های دانش بنیان محصولات جدید خود را در این نمایشگاه‌ها ارائه دهند.

وی افزود: این نمایشگاه محلی برای نمایش توانمندی‌های این صنعت است، اعداد و ارقام متفاوتی ارائه می‌شود و این صنعت سالیانه چهار میلیارد دلار گردش مالی دارد، مشخص است که تولید کنندگان این صنعت توانمندی خوبی دارند و باید این توانمندی را به نمایش بگذارند و اینجا محلی برای کسب تجربه باشد.

مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به استفاده از ظرفیت خالی صنایع کمک می‌کند، گفت: تولید بدون کارخانه عرصه جدیدی است که از ظرفیت خالی صنایع استفاده شود، اگر کارخانه‌ای توانمندی، امکانات و دانش دارد و در عین حال در ارزیابی‌ها از نمره بالایی برخوردار است، نباید خط تولید خالی داشته باشد.

آل بویه ادامه داد: روش‌های نو برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد در این نمایشگاه به عموم مردم و مصرف کنندگان آموزش داده می‌شود که سبب می‌شود افراد کالای قاچاق را بشناسند تا کالای اصیل به راحتی شناخته شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، اظهار کرد: مبارزه با این پدیده در مرحله اول به عهده خود صاحبان برند و تولید کنندگان است، تولید کنندگان نشان دادند که این توان را دارند که محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار ارائه کنند، امیدواریم در زمینه قیمت هم راهکارهایی اتخاذ شود که تولید با کیفیت ادامه یابد و قیمت مناسبی بر کالا گذاشته شود و مصرف کننده به راحتی خرید کند.

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاری محصول را یکی از راهکارهایی معرفی کرد که به شناسایی کالای اصیل کمک می‌کند و اضافه کرد: شناسه‌گذاری روشی است که مصرف کننده می‌تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد و این نمایشگاه محلی برای نشان دادن توانمندی‌های توسعه صادرات است.

آل بویه خاطرنشان کرد: اکنون هم صادرات وجود دارد، اما اعداد آن چشمگیر نیست و امیدواریم با توانمندی که داریم بتوانیم بازارهای جهانی را به دست بگیریم، بازار ۸۵ میلیونی ایران باید به یک بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفره برسد و آنها هم کیفیت و محصولات تولیدی ما را قبول دارند، شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم، تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده و تولید کننده هم به تولید دلگرم شود.

وی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه پایش محصولات آرایشی بهداشتی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، گفت: محصولات را در سطح عرضه پایش می‌کنیم که تحت عنوان PMS اتفاق می‌افتد و فرآورده‌ای که ریسک بالاتری برای مصرف دارد را از تمام برندها بررسی می‌کنیم، به عنوان مثال ۲۷ نوع محصول را در این مدت بررسی کردیم که از نظر ارزیابی ویژگی‌های میکروبی از حدود ۷۰۰۰ مورد کمتر از ۰.۲ درصد نبود انطباق در ارزیابی ویژگی میکروبی در سطح عرضه داشتند و این نشان می‌دهد که تولید کنندگان ما به تولید با کیفیت اهمیت می‌دهند.

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: در مورد ارزیابی فلزات سنگین، هفت محصول را انتخاب کردیم و در این مورد ۱۰۰ درصد محصولات مناسب بودند، در حوزه مندرجات شناسه‌گذاری میزان نداشتن انطباق حدود ۱۲ درصد است.

آل بویه با تاکید بر اینکه مندرجات روی محصولات نباید موجب فریب مصرف کننده شود، اضافه کرد: این موضوع خطوط قرمز است و اگر جایی مشخص شود که تولید کننده ادعایی برای محصولش داشته که این ادعا می‌تواند سلامت مصرف کننده را به خطر اندازد، به طور قطع حضور جدی خواهیم داشت و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های سراسر کشور از این موضوع عقب نمی‌شینند.

وی اظهار کرد: محصولات اسیدی و بازی به قفل کودک مجهز شدند که به جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به کودکان بسیار مهم و ارزشمند است، همچنین میزان نیتروزآمین شامپوها و شوینده‌ها بررسی شده است.

کد خبر 716777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.