ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

کافه تعمیر راهکاری ساده و داوطلبانه برای کاهش ضایعات، کسب درآمد و حضور در اجتماع است که مزایای زیست‌محیطی، پایداری و فراگیری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با توجه به وضعیت نگران‌کننده پسماندهای امروزی، دور ریختن اقلام قابل تعمیر یا استفاده مجدد، رعایت نکردن اصل انصاف درباره سیاره زمین و حیات محسوب می‌شود. بر همین مبنا بسیاری از دوستداران محیط زیست به ارائه راهکارهای ساده برای کاهش ضایعات روی آورده‌اند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی کافه‌های تعمیر محسوب می‌شود که به‌صورت داوطلبانه اداره می‌شوند و استفاده از آن‌ها رایگان است.

کافه تعمیر چیست؟

کافه‌های تعمیر، مکان‌های اجتماعی رایگان هستند که محلی‌ها می‌توانند اقلام شکسته یا ازکارافتاده خود را برای تعمیر توسط داوطلبان به آنجا ببرند. این مفهوم در سال ۲۰۰۹ توسط یک دوستدار محیط‌زیست هلندی در آمستردام مطرح شد که از فرهنگ دورریختن اقلام ناامید شده بود. از آن زمان این جنبش با برپایی کافه‌هایی در بلژیک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و فراتر از آن، به یک جنبش جهانی تبدیل شد.

کافه‌های تعمیر هیچ نهاد فراگیر، دولتی یا حاکمیتی نیستند و کاملاً به‌طور مستقل عمل می‌کنند. آن‌ها مکان‌هایی برای گردهم‌آوردن داوطلبان متخصص، اقلام مورد نیاز و علاقمندان به محیط زیست است تا با برپایی این محیط‌ها ساکنان شهرها را دعوت کند به جای دورریختن لوازم ازکارافتاده خود، آن را با کمترین هزینه تعمیر کنند. در ادامه با نمونه‌ای از این کافه‌ها در انگلستان آشنا می‌شویم.

ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

بزرگ‌ترین کافه‌های تعمیر در انگلستان

انگلستان تا سال ۲۰۱۹ هیچ کافه تعمیری نداشت، تا این‌که یک مرد ۵۱ ساله اهل تونبرج ولز به راه‌اندازی آن پرداخت و سه سال بعد سرپرستی یکی از بزرگ‌ترین کافه‌های تعمیر در جنوب شرقی انگلستان را با ۲۸ ایستگاه تعمیر و ۷۵ داوطلب بر عهده داشت.

ابتکار وی با استقبال چشمگیری از سوی داوطلبان مواجه شد، تا جایی که فرم‌های ثبت‌نام کاغذی را با ایجاد یک سیستم آنلاین که توسط یکی از داوطلبان برنامه‌نویسی شده بود جایگزین کرد. این سیستم به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا پیش‌ثبت‌نام کنند، یک ایستگاه تعمیر به آن‌ها اختصاص داده شود و از مدت زمان حضور خود در صف انتظار آگاهی پیدا کنند. این سیستم بر مدت زمان انجام هر تعمیر نظارت می‌کند.

ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

تأمین مالی کافه‌های تعمیر در انگلستان

کافه‌های تعمیر تونبریج ولز به‌طور کامل با کمک‌های مالی فعالیت می‌کنند. مراجعه‌کنندگان پس از تعمیرشدن اقلام ازکارافتاده خود به میز خروج ارجاع داده می‌شوند که در آن‌جا داوطلبان بازخورد و کمک‌های نقدی یا کارتی را جمع‌آوری می‌کنند. هر مراجعه‌کننده به طور متوسط پنج پوند کمک مالی ارائه می‌کند.

این کافه یک روز در ماه (به جز در ماه‌های آگوست و دسامبر) بر پا و هر بار پذیرای حدود ۷۰ مراجعه‌کننده است، به این ترتیب هر رویداد حدود ۳۵۰ پوند درآمد دارد که بسیار بیشتر از هزینه‌های جاری است. این هزینه‌ها شامل حدود ۴۳ پوند نوشیدنی برای داوطلبان و ۳۰ پوند هزینه اشتراک سیستم آنلاین می‌شود. سالانه نیز ۶۰۰ پوند برای ابزار و تجهیزات تعمیرات هزینه می‌شود. در حالت کلی کمک‌های مالی سالانه حدود ۴۲۰۰ پوند و هزینه‌ها ۱۱۰۰ پوند است که مازاد هزینه صرف امور خیریه می‌شود.

ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

تعمیر وسایل در کافه‌های تعمیر انگلستان

هر کافه تعمیراتی در تونبریج ولز متفاوت است و یکی از انواع کالاهای الکتریکی، کالاهای مکانیکی، تیز کردن چاقو و ابزار باغبانی، فناوری اطلاعات، جواهرات، پوشاک و منسوجات و اقلام متفرقه را پوشش می‌دهد.

متداول‌ترین اقلام تعمیری در کافه تعمیر انگلستان شرقی کتری، توستر، قهوه‌ساز، سشوار، پخش‌کننده موسیقی، اسکوتر، جاروبرقی، ماشین اصلاح، ماشین چمن‌زنی و لامپ است. در کافه تعمیر مکانیکی تعداد زیادی ساعت، جعبه موسیقی و اسباب‌بازی مکانیکی تعمیر می‌شود و در ایستگاه فناوری اطلاعات با تعویض صفحه نمایش لپ‌تاپ، مشکلات نرم‌افزاری و درایوهای CD و DVD سروکار دارد.

مراجعه‌کنندگان حتی برای تعمیر گیره‌های موی شکسته و مهره‌های گردنبند خود به کافه تعمیر جواهرات مراجعه می‌کنند و کافه‌های متفرقه هر چیزی از سرامیک‌های شکسته گرفته تا اسباب‌بازی‌های شکسته، صندلی، چمدان و حتی چتر را برای تعمیر می‌پذیرند.

داوطلبان کافه‌های تعمیر

هر کسی می‌تواند در یک کافه تعمیر داوطلب شود. داشتن مهارت یا علاقه در زمینه خاصی از تعمیرات کمک می‌کند. در کافه تعمیرات تونبریج ولز ۷۵ درصد از داوطلبان بازنشسته و مابقی جوانان مشتاق و علاقمندان برای کمک به جامعه هستند که ضمن انجام فعالیت‌های خیریه و انسان‌دوستانه از معاشرت با یکدیگر لذت می‌بزند.

ترویج تعامل اجتماعی و فرهنگ بازیافت با کافه‌های تعمیر

کد خبر 716683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.