پالایشگاه‌های فراسرزمینی افق جدید سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی و توسعه بازار نفت ایران

یک کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر تجارت نفت و گاز بر رشد اقتصادی کشور در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تأثیر رشد تجارت نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور در شش ماهه نخست سال اظهار کرد: بخش از این رشد اقتصادی به اقدامات دولت سیزدهم و دیپلماسی فعالی که با کشورهای منطقه در پیش گرفته است برمی‌گردد.

این کارشناس انرژی در ادامه توضیح داد: کشور ما در حال حاضر با ۱۵ کشور همسایه ارتباط برقرار کرده و مراودات و پیمان‌های دو جانبه افزایش پیدا کرده است، به ویژه در عرصه تهاتر توانسته‌ایم تجارت بیشتری در حوزه‌ی نفت و گاز داشته باشیم.

مرادی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این خروج دلار از سبد ارزهای مورد مبادله کمک کرده به اینکه ما بتوانیم فروش بیشتری در حوزه نفت و گاز داشته باشیم، از سوی دیگر پروژه سوآپ نیز به این مسئله خیلی کمک کرده است.

مرادی گفت: حوزه‌ی پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز اقدامات مفید و مؤثری را دولت انجام داده و ما توانسته‌ایم با وجود تحریم‌ها فرآورده‌های نفت و گاز را به این کشورها صادر و آنها را با ارزش افزوده به فروش برسانیم، هر چند هنوز از این پالایشگاه‌های فراسرزمینی به نتیجه اصلی که می‌خواستیم نرسیدیم.

مرادی توضیح داد: دلیل این مسئله این است که حدود دو سال زمان می‌برد تا نتایج این سرمایه‌گذاری مشخص شود. امیدواریم که دولت در این بخش افق‌های بهتری را باز کند و اجازه دهد که این پالایشگاه‌ها بیشتر توسعه پیدا کنند و ما تولید بیشتری داشته باشیم و در نتیجه درآمد ارزی بیشتری از پالایشگاه‌های فراسرزمینی به دست بیاوریم.

وی در ادامه بیان کرد: اتفاقاتی که در عرصه‌ی بین‌المللی دنیا می‌افتد در رشد تجارت نفت و گاز در شش ماهه نخست سال بی‌تاثیر نبوده است.

مرادی افزود: جنگ اوکراین موجب کمبود عرضه نفت در دنیا شده است و مقداری تحریم‌های ما کاهش پیدا کرد و این مسئله نیز بر رشد تجارت نفت ما تأثیرگذار شد.

مرادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بیم درگیری‌های بزرگ‌تر باعث شده که کشورها به ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی روی بیاورند و این مسئله بر رشد تجارت نفت تأثیر گذار بوده است.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: بخشی از بازار هم توسعه پیدا کرده و قیمت فرآورده‌های نفتی ما به دلیل خرید بیشتر بالاتر رفته است و این مسئله بر روی تولید و صادرات ما نیز اثرگذار شده است، بنابراین بخشی از رشد تجارت نفت و گاز و رشد اقتصادی بالا در شش ماهه‌ی نخست سال مدیون تحولات سیاسی جهان است.

کد خبر 716674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.