مأموریت دریای سرخ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه دوازدهم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همبستگی جهانی با غزه در شب سال نو» نوشت: زنگ سال ۲۰۲۴، در سایه کشتار بی‌امان غیرنظامیان غزه صدایی بلندتر از قبل داشت، صدایی که بسیاری از ساکنان کره خاکی را حتی با وجود ممنوعیت‌های امنیتی به خیابان‌ها کشاند تا این بار در زمانی که آتش بازی‌های رنگارنگ آسمان را روشن کرده بود، با شعارها علیه جنگ طلبان صهیونیستی، مظلومیت مردم فلسطین را فریاد بزنند.

این اعتراضات در حالی جریان داشت که برخی کشورها بویژه در بلوک غرب در هراس از بلندتر شدن صدای معترضان، لشکرهایی از نیروهای امنیتی و پلیس را در خیابان‌های مهم شهرها مستقر کرده و برخی نیز مناطق خاصی را برای برگزاری این تظاهرات تعیین کرده بودند تا کنترل بیشتری بر شرایط داشته باشند.

سی‌بی‌اس نیوز نوشت شمار نیروهای پلیس در شب نخستین روز ۲۰۲۴ در برخی شهرها مانند سیدنی استرالیا چند برابر شده بود. اما این آرایش امنیتی مانع از حضور حامیان فلسطین در خانه اپرا و مرکز جشن سال نوی این کشور نشده بود. پاپ فرانسیس که به شیوه هر سال در شب سال نو از پنجره اتاقش رو به میدان سن پیتر دعا می‌خواند، امسال دعایش را به جنگ‌زدگان جهان از جمله مردم غزه اختصاص داد: «در پایان سال ۲۰۲۳، ما باید جسارت پرسیدن این سوال را داشته باشیم که چند نفر در جنگ‌های مسلحانه آواره شده‌اند، چه تعداد جان باخته و چقدر ویرانی به بار آمده و مردم فقیر شده‌اند. از همه کسانی که از این جنگ‌ها منفعت می‌برند می‌خواهم که به ندای وجدانشان گوش کنند.» وی در حالی این سخنان را بیان داشت که روز گذشته آمار شهدای فلسطین به ۲۱ هزار و ۹۷۵ نفر افزایش یافت.

مأموریت دریای سرخ

روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با تیتر «چرا غرب از پاسخگویی در مسئله زن، فرار می‌کند؟» نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اقشار مختلف بانوان فرمودند: «در مسئله «زن»، هم بحث هویّت زن، هم ارزش‌های زن، هم حقوق زن، هم تکالیف زن، هم آزادی‌های زن، هم محدودیّت‌های زن… دو رویکرد وجود دارد: یک رویکرد، رویکرد رایج متداول غربی است… یک رویکرد هم رویکرد اسلامی است؛ این دو در مقابل هم قرار دارند… منتها یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد که این نکته به نظر من نکته قابل توجّهی است و آن، این است که نظام فرهنگی و تمدّنی غرب، در این مسائل حاضر به مباحثه نیست و از ورود در بحث و تحقیق فرار می‌کند.» به بهانه فرمایشات اخیر حضرت آقا، مرور کوتاهی داریم بر نقض حقوق زنان در کشورهای غربی:

آمریکا رکورددار نقض حقوق زنان در جهان است. چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی «ساندویژن» در گزارشی نوشت: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تجاوز به زنان و دختران بالای ۱۲ سال در آمریکا انجام می‌شود و تعداد سایر خشونت‌ها علیه این گروه از جامعه قریب به ۴ میلیون مورد است. همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد زنانی که به به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند آثار ضرب و شتم روی بدن خود دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، آمریکا به لحاظ فراوانی تجاوز جنسی در میان کشورهای جهان در رده سوم قرار دارد. از هر سه زن آمریکایی، یک زن در طول زندگی خود آزار جنسی را تجربه می‌کند. این در حالی است که ۶۸ درصد خشونت‌های جنسی به پلیس آمریکا گزارش نمی‌شود و ۹۸ درصد متجاوزان حتی یک روز هم در زندان نمی‌مانند.

مأموریت دریای سرخ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «حقه‌های توزیع لوازم خانگی!» به چالش‌های شبکه انحصاری توزیع لوازم خانگی پرداخت و نوشت: باز هم غده «انحصار»، این بار در سیستم توزیع لوازم خانگی. این روزها به هر صنعت و تولیدی سرک می‌کشیم، ردپای انحصار در آن دیده می‌شود. چهار سال است صاحب‌نظران و فعالان صنعت لوازم خانگی از ایجاد انحصار در این صنعت سخن می‌گویند. تولیدکنندگان که نبض بازار را هم به دست گرفته‌اند، فروش نقدی کالایشان را با یک تا دو ماه تأخیر به دست خریداران می‌رسانند. اکنون در سایه کم‌کاری وزارت صمت و متولیان این صنعت، این بیماری به سیستم توزیع لوازم خانگی هم سرایت کرده است و کالاهایی که کارخانجات روی آن‌ها قیمت نجومی می‌گذارند، در بخش توزیع و فروش نیز ۳۵ تا ۵۰ درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده و مشتری می‌رسد. نبود نظارت بر بازار فروش لوازم خانگی، مردم را در دام سودهای هنگفت کارخانجات تولیدی، سیستم توزیع و هایپرمارکت‌ها انداخته است؛ بازاری که هیچ نهادی بر عملکرد و قیمت‌های آن نظارتی ندارد. به عنوان مثال تلویزیون فلان نشان تجاری (برند) که قیمت کارخانه آن ۴۲ میلیون تومان است، با همین ترفندهای فروش اقساطی که توزیع‌کنندگان به راه انداخته‌اند، به ۶۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد، البته درصد سود بسته به نام برند متفاوت است.
در سال‌هایی که برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی حضور داشتند، بازار این صنعت رقابتی بود و مشتری، اگر گشتی در بازار می‌زد، می‌توانست کالای باکیفیت و با قیمت مناسب خریداری کند، اما از زمانی که این برندها از بازار ایران خارج شده‌اند، دیگر نه رقابتی وجود دارد و نه قیمت مناسبی.

مأموریت دریای سرخ

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «مأموریت دریای سرخ» را برگزید و نوشت: ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد.

روز گذشته وزیر دفاع انگلیس مدعی شد کشورش آماده انجام اقدامات مستقیم برای جلوگیری از تهدید کشتیرانی در دریای سرخ است. گرنت شاپس مدعی شد: از آنجا که حوثی‌های یمن به تهدید تجارت دریایی ادامه می‌دهند، ما مجبور خواهیم شد اقدامات لازم و مناسب را انجام دهیم. وزیر دفاع انگلیس با تروریست خواندن نیروهای یمنی گفت: آنهایی که تجارت در دریای سرخ را مختل می‌کنند بدانند این آخرین هشدار است. این تهدید در حالی است که روز یکشنبه نشریه انگلیسی «تایمز» گزارش داد ارتش انگلیس در حال تدارک یک طرح تحریک‌آمیز برای دست زدن به موجی از حملات هوایی علیه مواضع نیروهای یمنی در دریای سرخ بوده که چشم‌انداز تشدید چشمگیر تنش‌ها در منطقه را مطرح می‌کند. به نوشته تایمز، بر مبنای این برنامه، نیروهای بریتانیا به نیروهای آمریکایی و احتمالاً نیروهای یک کشور اروپایی دیگر ملحق می‌شوند تا حملات موشکی علیه اهداف از پیش برنامه‌ریزی‌شده متعلق به نیروهای مسلح یمن را در دریا یا داخل خود یمن اجرا کنند. یک منبع وابسته به دولت انگلیس گفت لندن برای اجرای این حملات هماهنگ از جنگنده‌های نیروی هوایی خود برای نخستین بار یا ناو جنگی اچ‌ام‌اس دیاموند بهره خواهد گرفت.

در این شرایط ظهر روز گذشته خبر ورود ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تنگه باب ‌المندب دریای سرخ منتشر شد. «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» (دفاع نزدیک دریایی) و سامانه کنترل آتش (FCS) در بخش میانی کشتی، سامانه کنترل آتش شامل مدیریت کنترل آتش الکترواپتیکال و یک سامانه توپی‌شکل (شبیه به سامانه‌های پدافند هوایی «سراج ۱») و پرتابگر ۱۲ تایی چف و فلر از جمله ویژگی‌های ناوشکن البرز است.

مأموریت دریای سرخ

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به طرح مجدد لایحه حمایتی زنان در صحن مجلس پرداخت و با تیتر «بازگشت بعد از ۱۲ سال» نوشت: پس از گذشت ۱۲ سال، لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» که در دولت روحانی تحت عنوان لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس دهم ارسال شد، با تغییر و اصلاحاتی متعدد حتی در نام، در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به تصویب مجلس‌یازدهمی‌ها رسید. این لایحه با تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع سعی دارد امنیت زنان را با حمایت‌های قانون تأمین کند. البته با وجودی که لایحه فوق بیش از ۱۰ سال است که در دست بررسی است و قصد دارد به منظور احقاق حقوق زنان گام‌های حمایتی بردارد؛ پس از گذشت مدت زمانی طولانی از ارسال آن به مجلس و اصلاحات متعدد و رفت‌وآمدهای طولانی و چندباره بین قوه قضائیه، دولت، کمیسیون اجتماعی مجلس و… همچنان با مسائلی روبه‌رو است. البته اعضای کمیسیون اجتماعی دلیل این تأخیر را وجود حساسیت‌های جامعه نسبت به این لایحه چالشی می‌دانند و معتقدند اگر همه جوانب امر را در نظر نگیرند، ممکن است مثل لایحه عفاف و حجاب در جامعه حساسیت‌برانگیز شود. به همین دلیل هم بررسی آن در کمیسیون اجتماعی به درازا کشیده است، اما بالاخره روز یکشنبه دهم دی‌، پس از یک بازه زمانی طولانی، قالیباف اعلام کرد لایحه فوق در دستور کار صحن قرار دارد و مجلس قصد دارد جزئیات آن را هرچه سریع‌تر در صحن بررسی کند.

مأموریت دریای سرخ

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جعبه‌سیاه فرود بیکاری» به بخش پنهان آمار جدید اشتغال پرداخت و نوشت: آمار اشتغال در پاییز با ثبت رقم ۲۴.۸ میلیون نفری به محدوده قبل از کرونا رسیده و نرخ بیکاری با رقم ۷.۶ درصد نسبت به پاییز قبل از کرونا، حدود ۳و احد درصد کمتر شده است. مطابق بررسی‌ها، کاهش نرخ بیکاری بیش از آنکه تحت تأثیر افزایش سطح اشتغال باشد، به‌دلیل افت سطح مشارکت بازار کار است. نرخ مشارکت اقتصاد ایران در پاییز ۴۱.۵ درصد گزارش شده که نسبت به پاییز ۹۸ حدود ۳و احد درصد کمتر شده است. بنابراین عامل اصلی کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر افت میزان مشارکت بوده است. نرخ مشارکت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و عربستان کمتر است. کارشناسان معتقدند افزایش اشتغال جدید نیز جنس باکیفیتی ندارد. این اشتغال‌زایی عمدتاً در حیطه بنگاه‌های خرد زیر پنج نفر صورت می‌گیرد که در زنجیره ارزش بنگاه‌های متوسط و بزرگ قرار نمی‌گیرند و امکان دارد با یک شوک دوباره از بازار کار خارج شوند.

مأموریت دریای سرخ

کد خبر 716653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.