کارآمدی مشاوره پیش از ازدواج برای تمام افراد/ پایداری زندگی مشترک در گرو شناخت بهتر

زوج‌درمانگر و مدرس آموزش پیش از ازدواج با اشاره به کارآمدی مشاوره پیش از ازدواج برای تمام افراد گفت: مشاوره پیش از ازدواج با کمک به شناخت بهتر افراد نسبت به هم می‌تواند در رضایت از زندگی مشترک، پایداری آن و کاهش آمار طلاق مؤثر باشد و این روند باید در زمان مناسب و با مشاور متخصص طی شود.

محمدعلی ناجی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر لزوم مراجعه افراد به مشاوره پیش از ازدواج اظهار کرد: تمام زوجینی که در دوران آشنایی به ظاهر شرایط خوبی را طی می‌کنند نیز باید برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند، همچنین افرادی که از انتخاب خود اطمینان کامل دارند یا دچار تردید هستند، باید مشاوره قبل از ازدواج را قبل از تشکیل زندگی زوجی مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه سن افراد برای مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج مطرح نیست و تمام افراد حتی افراد باتجربه باید در جلسات مشاوره‌ای شرکت داشته باشند، افزود: تمام افراد در هر سنی که باشند، به مشاوره قبل از ازدواج نیازمند هستند و سن انسان‌ها، درک آن‌ها از ازدواج، آگاهی و تحصیلات، نمی‌تواند مانعی برای حضور آن‌ها در جلسات مشاوره قبل از ازدواج باشد.

این زوج‌درمانگر تصریح کرد: برخی افراد باور دارند که برای ازدواج دوم خود پس از مواجه شدن با شکست در زندگی زوجی پیشین، نیاز به طی کردن روند جلسات پیش از ازدواج ندارند و این مسیر را بار دیگری پیموده‌اند و این در حالی است که این افراد بیش از سایرین به مشاوره‌های قبل از ازدواج نیازمند هستند.

ناجی‌نیا با تاکید بر لزوم صلاحیت داشتن مشاوران پیش از ازدواج برای راهنمایی مراجعان ادامه داد: افراد در مشاوره‌های پیش از ازدواج باید به دنبال مشاوران باتجربه این حوزه باشند، اما برخی افراد در این جلسات تنها به دنبال تأیید نفر دیگری هستند تا تصمیم خود را عملی کنند و این مرحله را پشت سر بگذرانند؛ چنین افرادی از تأثیر این مرحله در ازدواج خود آگاهی چندانی ندارند.

وی گفت: مشاوره پیش از ازدواج یک تست نیست، اما احتمال دارد در طول این جلسات برای ارزیابی، سنجش و تحلیل شرایط افراد، از آزمون‌هایی نیز استفاده شود؛ در واقع مشاوره پیش از ازدواج مجموعه‌ای از آموزش‌ها، تحلیل‌ها، ارزیابی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای اطلاع از داشتن رابطه مناسب یا نامناسب افراد در ازدواج است.

مدرس آموزش پیش از ازدواج با بیان اینکه گفت و شنود، مصاحبه و استفاده از ابزارهایی مانند تست‌های روان‌شناختی، صحبت با خانواده زن و مرد و ابزارهای سنجش و تحلیل‌های در اختیار روان‌شناس، کمک می‌کند تا روان‌شناس راهنمایی بهتری داشته باشد، اضافه کرد: انجام مشاوره پیش از ازدواج در زمان مناسب ارزشمند است و می‌تواند از طلاق‌های ناخواسته و آسیب‌های بالقوه پیشگیری کند.

ناجی‌نیا افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر جهان و کشور، مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند در رضایت از زندگی مشترک، پایداری آن و کاهش آمار طلاق مؤثر باشد و این روند باید در زمان مناسب و با مشاوره متخصص طی شود.

وی با تاکید بر لزوم صادق بودن افراد در جلسات مشاوره خاطرنشان کرد: در صورتی که مشاوره پیش از ازدواج جوانان در زمان مناسب طی و تمام اصول علمی و حرفه‌ای در آن رعایت شود، به‌یقین می‌تواند در رضایت و پایداری زندگی زوجی و کاهش آمار طلاق عاطفی جامعه مؤثر باشد.

کد خبر 716650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.