طرح محله محوری مسجد بنیان تصویب شد

طرح پیشنهادی شهرداری اراک باعنوان طرح محله محوری مسجد بنیان با ۱۱ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، رئیس شورای شهر اراک عصر امروز _دوشنبه یازدهم دی_ در یکصدوبیست ودومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم و شهادت سید رضی موسوی و همچنین تبریک میلاد مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها و هفته بزرگداشت مقام زن و مادر اظهار کرد: روز ۹ دی، روز بصیرت و وحدت امت با ولایت را پشت سر گذاشتیم، امید می‌رود مردم همیشه در صحنه قدر نعمت ولایت را بدانند و همواره پشتیبان ولایت فقیه باشند.

داوود قربانی افزود: در این روزها شاهد کشتار کور و وحشیانه رژیم اشغال‌گر قدس در فلسطین اشغالی هستیم، صهیونیست‌ها به دلیل استیصال و درماندگی دست به این اقدامات جنایت‌کارانه می‌زنند.

رئیس شورای شهر اراک با اشاره به آلودگی هوای اراک گفت: موضوع آلایندگی سال‌های متمادی است که سبب آزار مردم شهرستان‌های اراک و شازند شده است.

وی ادامه داد: جانمایی نیروگاه از ابتدا اشتباه بوده است، البته توضیحاتی که مسئولین مربوطه در خصوص این موضوع می‌دهند و این توجیهات قابل پذیرش نیست.

قربانی اضافه کرد: اگر دستگاه قضائی به عنوان مدعی‌العموم مسائل را احصا می‌کرد و به صورت تخصصی به شورای تأمین کشور و شورای عالی امنیت ملی گزارش تخصصی ارائه می‌کرد، بدون شک اراک هم جز شهرهایی که نیروگاه دارد و نباید مازوت سوزی در آن رخ دهد، قرار می‌گرفت.

وی اظهار کرد: در صورتی که کم بودن فاصله هوایی میان نیروگاه تا شهر اراک به صورت دقیق به مسئولین تصمیم گیر اطلاع داده می‌شد، بدون شک شاهد مازوت سوزی در اراک نبودیم.

نظرات کارشناسی در طرح محله محوری لحاظ شده است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک هم با بیان اینکه موضوع محله محوری از شورای پنجم آغاز و هم اینک به صورت طرح ارائه شده و نظرات کارشناسی در آن لحاظ شده است گفت: برخی از مناطق مانند منطقه ۳ دارای گستردگی و تراکم جمعیتی بالایی است.

سید وحید میرنظامی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های شهردار جدید مبنی بر اعطای استقلال به مناطق و کاهش ترافیک کاری در شهرداری مرکز و آزاد شدن وقت کارشناسان مرکز به منظور رسیدگی به امورات و وظایف بزرگ‌تر خود، موضوع سرانه کارمند و نیروهای پشتیبانی و کارشناسی که در شهرداری مناطق قرار دارند باید در نظر گرفته شود.

میر نظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تصریح کرد: موضوع حذف نواحی شهرداری که مطرح شده است، صدور پروانه در آنها انجام نمی‌گیرد اما در راستای انجام امورات خدماتی کمک رسان به مناطق شهرداری بودند، برای جایگزینی این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پایه اصلی اجرای طرح محله محوری موضوع استقلال مناطق است

سید رضا قریشی عضو شورای شهر اراک هم گفت: پایه اصلی اجرای طرح محله محوری موضوع استقلال مناطق است.

وی اظهار کرد: تا زمانی که مناطق به سمت و سوی استقلال نروند، اجرای این طرح به صورت تئوری خواهد بود و انتظارات واقعی را برآورده نخواهد کرد.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: طبق قوانین، شهرداری هر چهار سال یک بار می‌تواند درخواست بازنگری سازمان‌ها و تشکل‌های شهرداری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده ساختار فعلی پاسخگوی نیازهای فعلی نیست، یکی از چالش‌های کنونی شهرداری این است که تطابق ساختار با نیازهای واقعی شهروندان همخوانی ندارد.

بازنگری در ساختار تشکل‌ها و سازمان‌های شهرداری می‌تواند راهگشا باشد

دیگر عضو شورای شهر اراک هم گفت: در شرایط کنونی در شهرداری، برخی از پست‌های خالی است و برخی از افراد هم بدون پست هستند افراد بدون پست برای ما یک مانع محسوب می‌شوند.

حسن قربانی اظهار کرد: بازنگری در ساختار تشکل‌ها و سازمان‌های شهرداری می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی افزود: در صورتی که این اتفاق رخ دهد تعداد سازمان‌های شهرداری از ۱۴ به ۹ سازمان کاهش پیدا خواهد کرد.

اعطای اختیارات مالی به شهرداری‌های مناطق

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی شورا هم گفت: شورای ششم از ابتدای فعالیت خود، یک مصوبه‌ای داشت مبنی بر تخلیه املاک واگذار شده شهرداری، با توجه به تلاش‌های صورت گرفته ممانعت‌هایی که در این خصوص صورت گرفته تخلیه این املاک ادامه پیدا نکرده است.

عباس خسروانی اظهار کرد: درخواست اعضای شورا از شهردار جدید این است که مصوبات شورا اجرایی شود.

وی افزود: برخی از این املاک دست مؤسسات و افرادی قرار دارد که سال‌هاست از این املاک استفاده می‌کنند اما حتی حاضر به تنظیم یک قرارداد با شهرداری هم نیستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی شورا تصریح کرد: شهرداری در دوره فعالیت شورای ششم مساعدت‌های بسیار خوبی به نهاد کتابخانه‌های عمومی داشته و به تعهد نیم درصدی قانونی خود به بهترین شکل عمل کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های دریافت شده از کتابخانه‌های سطح شهر و شرایط نامناسب آنها از نظر منابع مالی طبق قانون ما متعهد هستیم، نیم درصد به این نهاد کمک کنیم.

خسروانی ادامه داد: لازم است مدیریت شهرداری در این یکی دو ماه پایانی سال به این نهاد توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در موضوع استقلال مناطق اصل ماجرا استقلال مالی شهردار منطقه است گفت: موضوعات و مسائلی تحت اختیار شهرداری مناطق قرار داده شده است اما در صورتی که اختیار مالی وجود نداشته باشد و شهردار نتواند قراردادی را منعقد کند و پول آن را پرداخت کند و نیاز به تصمیم معاونت و مدیریت مالی شهرداری مرکز وجود داشته باشد، کار منطقه دچار مشکل می‌شود، بنابراین؛ درخواست اعضای شورا در این خصوص اعطای اختیارات مالی به شهرداری‌های مناطق است.

بیش از چند هزار رأی شورا اجرا نشده است

نایب رئیس شورای شهر اراک هم گفت: در حال حاضر بیش از چند هزار رأی اجرا نشده ماده ۱۰۰ داریم. علی جعفر محصولی اظهار کرد: با وجود تبصره شش می‌توانستیم هم مشکل مالی شهرداری و مردم را برطرف کنیم.

وی افزود: این فرصت متأسفانه از دست رفت و به تازگی دیوان بخشی از این تبصره را ابطال کرده است.

نایب رئیس شورای شهر اراک تصریح کرد: در این خصوص جای یک پیشنهاد کارشناسی که همه جوانب در آن لحاظ شود و به صورت دقیق و صحیح به نحوی که منابع شهرداری و مردم در نظر گرفته شود و از تخلفات در آینده جلوگیری شود، خالی است.

وی افزود: این انتظار از شهرداری می‌رود که چنین پیشنهادی را مطرح و به تصویب برساند.

طرح محله محوری مسجد بنیان تصویب شد

مسئولین به رفع مشکل مازوت سوزی توجه جدی کنند

دبیر شورای اسلامی کلان‌شهر اراک هم گفت: مسئله اصلی در حال حاضر آلودگی هوای کلان‌شهر اراک است که با توجه به صحبت‌های ریاست سازمان محیط زیست مبنی بر عدم مازوت سوزی در اطراف شهرها جای این نکته خالی است که یا اراک را کلان‌شهر نمی‌دانند و یا اینکه از مازوت سوزی اتفاق افتاده در اطراف این کلان‌شهر مطلع نیستند.

علی اصغر غفاری اظهار کرد: مطالبه جدی مردم و نمایندگان آنها در شورای شهر توجه جدی مسئولین به رفع مشکل مازوت سوزی است.

وی افزود: در موضوع املاک شهرداری و پروژه‌های مشترکی مانند هتل اطلس و هتل شهید فردین‌پور، سرمایه‌گذار استفاده خود را در این موضوع می‌برد اما مجموعه شهرداری هیچ استفاده‌ای از سرمایه خود نمی‌برد.

شکایت رسمی کمیسیون شورای شهر اراک از دستگاه‌هایی که هوای اراک را آلوده می‌کنند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری خزانه دار شورا هم گفت: مصوبات کمیسیون و توجه به موضوع مهم آلودگی هوا و در ادامه آن شکایت رسمی کمیسیون شورای شهر اراک از دستگاه‌هایی که موجب تشدید آلودگی هوای این شهر شده‌اند را پیگیری خواهیم کرد.

محمد عسگری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۳۰۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده شد و آلودگی آن نصیب مردم کلان‌شهر اراک شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۴۷۰ میلیون لیتر مازوت سوزی افزایش یافت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری خزانه دار شورا تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل ایجاد شده مسئله سلامتی مردم کلان‌شهر اراک است که به صورت عینی و در مراکز درمانی قابل مشاهده است.

توجه به یارانه سلامت می‌تواند آلام بخش دردی از دردهای مردم باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا هم گفت: برای مشکل آلودگی هوا، سال گذشته شکایتی توسط شورای شهر تنظیم شد و به ریاست قوه قضائیه اعلام شد.

پیمان عین القضاتی اظهار کرد: با توجه به حضور ریاست قوه قضائیه برای تودیع و معارفه ریاست دادگستری استان مرکزی این شکایت باید زودتر از صحن کمیسیون تنظیم و در این روز تقدیم ریاست قوه قضائیه شود.

وی افزود: از آنجایی که امیدی به بهبودی وضع مازوت سوزی و عدم تصمیم مبنی بر جلوگیری از این اقدام در حال حاضر نمی‌بینیم پیشنهاد ما به دولت آن است که در این زمینه عدالت محورانه برخورد کند و آلودگی را به صورت عادلانه بین مردم تقسیم کند و به گونه‌ای نباشد که برخی از مردم کشور بیشترین سهم از آلایندگی را داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا گفت: توجه به یارانه سلامت می‌تواند آلام بخش دردی از دردهای مردم باشد.

کد خبر 716606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.