سرخابی‌ها و سپاهان زور لابی‌گری دارند/ بازگشت امتیازات در روند قهرمانی موثر است

کارشناس فوتبال کشور می‌گوید باشگاه‌هایی همچون پرسپولیس، استقلال و سپاهان زور لابی‌گری را دارند و البته که هواداران پرتعداد آن‌ها نیز تأثیرگذار ظاهر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته پایانی نیم‌فصل اول از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از شنبه هفته جاری آغاز شده و پنجشنبه به پایان خواهد رسید؛ در بین سه مدعی قهرمانی نیم‌فصل تنها تیم فوتبال استقلال بازی خود را مقابل پیکان انجام داد و صاحب پیروزی دو بر یک شد تا به‌طور موقت صدرنشین شود، اما امروز تیم‌های سپاهان و پرسپولیس مقابل رقبای خود قرار می‌گیرند و چنانچه سپاهان مقابل شمس‌آذر پیروزی یا مساوی کسب کند، قهرمان نیم‌فصل لقب خواهد گرفت.

با توجه به پایان یافتن بازی‌های نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر، شرایط سه تیم مدعی و بالانشین جدول را در گفت‌وگویی اختصاصی با علی لطیفی، ملی‌پوش اسبق تیم فوتبال استقلال تهران مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: از آنجا که استقلال هر ۱۵ بازی خود در نیم‌فصل اول را پشت‌سر گذاشته است، ابتدا به سراغ این تیم می‌رویم، آیا شرایط آبی‌های پایتخت در فصل جاری مورد قبول بوده است؟

لطیفی: علی‌رغم اینکه اکثر هواداران و کارشناسان می‌گویند استقلال مهره‌های زیادی از دست داده است، اما من چنین باوری ندارم. استقلال فصل گذشته با ریکاردو ساپینتو کامل‌ترین تیم ایران بود و علاوه‌بر ۱۱ بازیکن کامل درون زمین، روی نیمکت هم بازیکنان خوبی داشت که فاصله کیفی چندانی با یکدیگر نداشتند. در لیگ‌های فرسایشی تیم‌هایی موفق می‌شوند که درون زمین و روی نیمکت بازیکنان کارسازی داشته باشند، با این وجود با اشتباهات مهلک ریکاردو ساپینتو استقلال دو قهرمانی را از دست داد که هر سرمربی دیگری بود آن دو جام را کسب می‌کرد.

ایمنا: آیا تغییراتی که ابتدای فصل جدید در ترکیب استقلال به‌وجود آمد پاسخگوی نیاز تیم بود؟

لطیفی: زمانی‌که جواد نکونام به استقلال آمد همان اسکلت را حفظ کرد و در شرایطی که محمد محبی و مهدی قایدی را در خط حمله در اختیار ندارد، اما در فاز دفاعی و سایر خطوط قوی‌تر از فصل قبل شده است و با ترکیب فصل گذشته که اکثرشان کنار یکدیگر بازی‌های زیادی کرده‌اند، شرایط بدی ندارد. البته که استقلال مهاجمان پا به‌توپ و رونده‌ای پیدا نکرد و هنوز نیز چنین بازیکنانی ندارد. مهرداد محمدی تا حدی به فاز هجومی استقلال جان بخشیده است و جواد نکونام باید برای تقویت تیم دو بازیکن در فاز تهاجمی جذب کند.

سپاهان تیمی فراتر از لیگ ایران است

ایمنا: آیا از نگاه شما عملکرد استقلال با جواد نکونام رضایت‌بخش بوده است؟

لطیفی: اگر قرار باشد به عملکرد استقلال در فصل جاری نمره دهیم به اعتقاد من این تیم در نتیجه‌گیری بسیار خوب عمل کرده است و در بازی چشم‌نواز هنوز نیاز به تمرین دارد. جواد نکونام که یک نیم‌فصل را با استقلال سپری کرده، به‌عنوان سرمربی در تیم بزرگ استقلال به خودباوری رسیده است. بسیاری از سرمربیان که بازیکنان بزرگی بودند به‌دلیل اینکه نتوانستند به اعتماد به‌نفس لازم در تیم‌های خود برسند، ناکام مانده‌اند، اما جواد نکونام به شرایط خوبی روی نیمکت رسیده است.

ایمنا: سرمربی استقلال لیست بلندبالایی از بازیکنان مطرح را به مدیران این باشگاه تحویل داده است تا برای جذبشان در پنجره نقل‌وانتقالات اقدام کنند؛ به‌نظر شما نام نفرات بزرگ و گران‌قیمت در این لیست عجیب نیست؟

لطیفی: در لیستی که جواد نکونام به مدیران استقلال داده است، فقط محمد محبی به کار این تیم می‌آید و علیرضا جهانبخش هم چنانچه می‌توانست جذب شود کارساز خواهد بود؛ نکونام می‌داند از لیست بلندبالایی که به باشگاه داده ممکن است فقط دو یا سه نفر از آن‌ها جذب شوند و البته به‌زعم من همچون ابتدای فصل نیازی به دگرگونی چندانی در ترکیب خود ندارد. این موضوع نشان از هوشمندی جواد نکونام دارد که چنین لیست بزرگی تحویل باشگاه داده است تا رقبای خود را تحت فشار بگذارد. هم جواد نکونام، هم من و هواداران می‌دانند این لیست یک بازی یا نمایش برد-برد است که علی خطیر و جواد نکونام آغاز کرده‌اند؛ چرا که در دنیای فوتبال به‌خصوص باشگاه‌های نام‌دار دست روی اسامی بزرگ می‌گذارند تا علی‌رغم اینکه نمی‌توانند جذبشان کنند، بازارگرمی کنند تا با افزایش قیمت آن بازیکنان، به‌راحتی توسط حریفان جذب نشوند.

ایمنا: به‌سراغ سپاهان برویم؛ تیمی که به‌رغم کسر چهار امتیاز همواره نتایج خوبی کسب کرد و بازگشت چهار امتیاز به این تیم، طلایی‌پوشان را در یک‌قدمی قهرمانی نیم‌فصل قرار داده است؛ سپاهان در فصل جاری چطور تیمی نشان داده است؟

لطیفی: سپاهان بدون تردید بهترین تیم فوتبال ایران در فصل جاری بوده و با ساختار حرفه‌ای خودش را از فوتبال ایران نیز جدا کرده است. همچنان فوتبال ایران آماتور پیش می‌رود و فقط سپاهان است که با سیاست‌گذاری درست حرکت می‌کند. باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دولتی هستند، اما سپاهان خصولتی است و یک کارخانه عظیم و درآمدزا پشتوانه این باشگاه است که حتی می‌تواند در اروپا هم حضور پیدا کند. مهم‌تر از آنچه درون زمین می‌بینیم مسائل بیرون زمین است؛ باشگاه‌هایی همچون پیکان که دولتی محسوب می‌شوند قائم به فرد هستند و با آمدن افراد فوتبالی یا غیرفوتبالی فعالیتشان مشخص می‌شود، اما در سپاهان با آمدن هر مدیر یا هیئت‌مدیره‌ای، مشکلی در فعالیت باشگاه به‌وجود نمی‌آید.

سپاهان تیمی فراتر از لیگ ایران است

ایمنا: تفاوت سپاهان و سرخابی‌های پایتخت را در چه می‌بینید؟

لطیفی: سپاهان را نمی‌توانیم با استقلال و پرسپولیس مقایسه کنیم که با وجود اینکه میلیون‌ها هوادار دارند، اما از داشتن یک زمین تمرین و مسابقه بی‌بهره هستند که این موضوع به سیاست‌گذاری غلط برمی‌گردد. برای نجات این دو باشگاه فقط یک راه وجود دارد و آن‌هم خصوصی‌سازی واقعی آن‌ها است تا اتفاقی که سال جاری افتاد رقم نخورد و آینده دو تیم با تصمیم‌گیری‌های رنگی مشخص نشود. خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال یک گام بزرگ در جهت منافع هواداران این دو تیم است.

ایمنا: با وجود اینکه پرسپولیس سال گذشته در قهرمانی هت‌تریک کرد، روزهای خوبی سپری نمی‌کند؛ آیا سرخ‌پوشان باز هم به مدعی جدی قهرمانی تبدیل خواهند شد؟

لطیفی: این قاعده فوتبال است که هیچ تیمی در طول تاریخ نتوانسته است همیشه در اوج بماند و این شامل پرسپولیس نیز می‌شود؛ تیم‌های بزرگ تاریخ فوتبال دنیا چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی دوران فراز و فرود دارند. پایه‌های پرسپولیس را برانکو ایوانکوویچ ساخت و یک تیم را برای چندسال آماده کرد، سپس گابریل کالدرون آن تیم را تکمیل کرد و پس از آن به‌دست یحیی گل‌محمدی رسید که پرسپولیس را به شرایط خوبی رساند.

نگه‌داشتن یک تیم آماده به سرمربی باهوش نیز برمی‌گردد و به‌نظر من یحیی گل‌محمدی توانست این کار را انجام دهد، اما نسل طلایی پرسپولیس که دو بار فینال آسیا رفت و قهرمانی‌های متوالی کسب کرد به پایان خود نزدیک شده است و به پوست‌اندازی جدید نیاز دارد، اما اینکه برخی کارشناسان معتقدند یحیی گل‌محمدی باید برکنار شود، کار بسیار غلطی است، این سرمربی هنوز می‌تواند پرسپولیس را بسازد و فقط باید یک نسل جدید را از فصل جاری بسازد.

ایمنا: کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی در نیم‌فصل و در نهایت پایان فصل دارد؟

لطیفی: از لحاظ فنی سپاهان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده است و نوع بازی و ابزار مهمی از جمله بهترین بازیکنان که در فاز تهاجمی در اختیار دارد، یک سر و گردن از همه حریفان بالاتر است. مورایس با توجه به پیشینه‌ای که دارد و تجربه فعالیت در کنار مورینیو، می‌داند چگونه عملکرد دفاعی تیم خود را بهبود ببخشد و در خط حمله نمایش فوق‌العاده‌ای ارائه دهد. از همین‌رو سپاهان را در فصل جاری شانس نخست و استقلال را شانس دوم قهرمانی می‌دانم.نقطه عطف نیم‌فصل اول برای استقلال به دربی پایتخت و پنالتی‌ای که با VAR اعلام شد برمی‌گردد ؛ چرا که اگر استقلال مقابل پرسپولیس شکست می‌خورد، وارد بحران می‌شد اما با کسب آن تساوی به لحاظ روحی به شرایط خوب بازگشت و پس از آن به دو برد پیاپی رسید.

سپاهان تیمی فراتر از لیگ ایران است

ایمنا: اوایل فصل کمیته‌انضباطی چهار امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس کسر کرد و هفته گذشته کمیته استیناف این امتیازات را بازگرداند؛ فکر می‌کنید رفت‌وآمد امتیازات تیم‌ها در کمیته‌های ذی‌صلاح درست بوده است؟ و در پایان فصل چقدر در تعیین قهرمان تأثیرگذار خواهد بود؟

لطیفی: یقین دارم اگر همین اتفاقات با جزئیات مشابه برای باشگاهی مانند استقلال خوزستان یا نساجی مازندران رقم می‌خورد بدون شک نه‌تنها امتیازات کسرشده بازنمی‌گشت، بلکه با محرومیت شدیدی از سوی کمیته انضباطی و استیناف مواجه می‌شدند؛ چرا که قدرت ورزشی و اقتصادی یا همان لابی‌گری‌هایی که صورت می‌گیرد را ندارند، اما باشگاه‌هایی همچون پرسپولیس، استقلال و سپاهان زور لابی‌گری را دارند و البته که هواداران پرتعداد آن‌ها نیز تأثیرگذار ظاهر می‌شوند. در فوتبال ما قانون برای همه تیم‌ها یکسان نیست. البته من هم اگر به‌جای مدیران سپاهان بودم حق باشگاهم را می‌گرفتم، چرا که با توجه به قوانین عجیب، خلافی مرتکب نشده‌اند و کمیته استیناف سعی کرد همه تیم‌ها را راضی نگه دارد. سال‌ها پیش آمده است که یک تیم با کمترین امتیازات و حتی تفاضل گل قهرمان شده است و به‌طور قطع بازگشت امتیازات به سپاهان و پرسپولیس در روند قهرمانی یک تیم تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 716382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.