چه عواملی منجر به ابتلا به صرع می‌شود؟ / تاثیر ژنتیک در بروز این بیماری

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ بیماری صرع با بیان اینکه عامل ژنتیک حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در ابتلای فرد به بیماری صرع تأثیرگذار است، گفت: عواملی از جمله آسیب‌های ساختاری و ساختمانی مغز، ژنتیک، نقص ایمنی، بیماری‌های عفونی و ابتلاء به بعضی بیماری‌ها می‌تواند از علل ابتلای فرد به بیماری صرع باشد.

جعفر مهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بعضی عوامل از جمله آسیب‌های ساختاری و ساختمانی مغز، ژنتیک، نقص ایمنی، بیماری‌های عفونی و ابتلاء به بعضی بیماری‌ها مانند آلزایمر و پارکینسون، می‌تواند از علل ابتلای فرد به بیماری صرع باشد، البته عوامل ناشناخته‌ای نیز برای ابتلاء به این بیماری وجود دارد، از جمله آسیب‌های ساختاری مغز می‌توان به ضربه‌های زایمانی و ضربه‌های مغزی، تب و تشنج پیچیده در بلندمدت اشاره کرد.

وی افزود: یکی از علل بسیار شایع تشنج، ابتلاء به یک بیماری مادرزادی است که با ابتلاء به آن قسمتی از نورون‌های مغزی تغییر ماهیت می‌دهد و کار خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد، بعضی از علل ناشناخته در طول زمان و افزایش علم بشر، خود را به صورت علل خاصی مانند نقص‌های ایمنی نشان می‌دهد و تبدیل به علل شناخته شده می‌شود.

فلوشیپ بیماری صرع با بیان اینکه عامل ژنتیک حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در ابتلای فرد به بیماری صرع تأثیرگذار است، تصریح کرد: بیماری صرع به صورت کلی به سه دسته صرع‌های یک‌طرفه، صرع‌های منتشر و صرع‌های ناشناخته تقسیم‌بندی می‌شود و علائم بیمار درگیر با صرع، به نوع صرع وابسته است، صرع‌های یک‌طرفه از یک جهت مغز آغاز می‌شود و می‌تواند به صورت علائم حرکتی و ناگهانی در طول چند ثانیه باشد.

امکان پیشگیری از ابتلاء به بیماری صرع وجود دارد؟

وی با بیان اینکه علائم صرع یک‌طرفه می‌تواند پیچیده باشد، ادامه داد: صرع یک‌طرفه می‌تواند به صورت احساسات غریب، آشناپنداری، ترس یا درد شکم خود را نشان دهد، با پیچیده شدن علائم این نوع صرع، حرکات غیرطبیعی در دهان و لب، سندروم لوب پیشانی و علائم گیج‌گاهی بروز می‌کند و حملات تبدیل به حرکات بزرگ می‌شود، سپس بیمار با سفت شدن بدن درگیر می‌شود و در مرحله آخر، بی‌اختیاری ادرار و کاهش سطح هوشیاری بروز می‌کند.

مهوری گفت: در صرع‌های منتشر، مغز به صورت ناگهانی تحریک می‌شود و بدون اینکه فرد متوجه تغییرات خود شود، بیمار به تشنج می‌رسد. صرع‌های منتشر انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بیشتر در کودکان چهار تا هشت ساله دیده می‌شود و به صورت مات شدن بروز می‌کند.

وی اضافه کرد: راهکارهای ویژه‌ای برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری صرع وجود ندارد، اما می‌توان با در نظر گرفتن عواملی، شدت این بیماری را کاهش داد، در ازدواج‌های فامیلی در صورت وجود یک بیمار مبتلا به صرع، احتمال انتقال ۱۰ درصدی به فرزند وجود دارد، بنابراین انجام آزمایش‌های غربالگری نیز در راستای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مورد توجه قرار می‌گیرد.

پاسخگویی خوب بیماری صرع به دارو

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تشخیص اینکه فرزند چه فردی دارای ریسک ابتلاء به بیماری صرع است، اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: در صورتی که فاکتورهایی مانند بی‌خوابی، استرس، استفاده از الکل و سیگارهای خاص و داروهای بدون تجویز پزشک، کاهش پیدا کند، می‌تواند در کاهش ریسک ابتلاء به بیماری صرع تأثیرگذار باشد.

وی افزود: روند درمان این بیماری بر اساس علت ابتلاء به آن در نظر گرفته می‌شود، بیماری صرع، پاسخگویی بسیار خوبی نسبت به داروها دارد و بدن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران مصروع به یک دارو پاسخ می‌دهد و برخی دیگر که طیف اندکی را شامل می‌شوند، نیازمند انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتری هستند.

کد خبر 716378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.