فرایند بارورسازی در هر زمان و مکان امکان‌پذیر است؟

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در هر زمان و مکانی فرایند بارورسازی امکان‌پذیر نیست و هر نوع ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قرن‌ها است که بشر آرزو دارد بارندگی را بسته به زمان و مکان مورد نیاز خود تحت تأثیر قرار دهد، اظهار کرد: تعدیل آب و هوا برای افزایش میزان بارش مورد توجه مدیران منابع آب، نیروگاه‌های آبی و کشاورزان بوده است.

وی افزود: برای اجرای پروژه بارش باید شبکه گسترده‌ای از باران‌سنج که اطلاعات آماری بارش‌های ۲۰ سال اخیر را نیز داشته باشند، در منطقه مورد نظر نصب و روند فعالیت ابرها با توجه به بارورسازی مصنوعی را ارزیابی کنند، اهمیت وجود این شبکه به این دلیل است که ارزیابی آماری بستگی به پایداری رفتارهای اقلیم شناختی دارد و از طرفی ابرها باید با فرضیه‌ها و روش‌های تعدیل آب و هوا سازگاری داشته باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قابلیت ابرها برای بارورسازی نیز باید مورد توجه مجریان این طرح باشد، تصریح کرد: ابرها باید در بسامدهای کافی پدیدار شود تا بتوان پروژه را به صورت کامل انجام داد و این اطمینان ایجاد شود که آزمایش‌ها برای دوره بلندمدت ادامه پیدا می‌کند تا نمونه‌های کاملی از ابداع تعدیل در تنوع طبیعی پدیده‌های آب و هوایی منطقه به دست آید.

وی اضافه کرد: مکان مورد مطالعه برای بارورسازی ابرها باید زیرساخت و شرایط محیطی مناسب داشته باشد، اجرای بارورسازی برای منطقه‌ای که مقدار بارش آن زیادتر و از یکنواختی بیشتری برخوردار باشد، نسبت به منطقه‌ای که بارش کم‌تری دارد و تغییرپذیری آن زیادتر است، مناسب‌تر خواهد بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه مناطقی که متوسط بارش سالانه کم‌تر از ۲۵۰ میلی‌متر دارد برای انجام پروژه‌های بارورسازی مناسب نیست، گفت: لازم است پیش از انجام بارورسازی در هر منطقه مواردی مانند بررسی خرد فیزیک ابر در هر منطقه، فراوانی هسته‌ها (ccn) در ابرهای سرد و گرم، فراوانی قطرک‌های ابر، توزیع اندازه قطرک‌های ابر و وجود گردوخاک انتقال (Dust) در ابر مورد بررسی قرار گیرد.

وی پیرامون اینکه در هر زمان و مکانی فرایند بارورسازی امکان‌پذیر نیست و هر نوع ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد، تاکید کرد: راهکارهای مناسب برای باروری ابرها از جمله استفاده هوشمندانه از منابع در دسترس آب، جمع‌آوری مناسب آب باران، دسترسی به منابع جدید آب از طریق ایجاد باران مصنوعی است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی منابع آبی، فرایند نظرسنجی، اجرای عملیات بارورسازی ابرها، ارزیابی نتایج عملیات بارورسازی و البته مکان و مناسب برای اجرای پروژه بارش، تابع شرایط ویژه است که در رأس آن باید مطالعات مناسب و کافی در مورد اقلیم‌شناسی ابر، نظام خرد فیزیک ابر و دینامیک ابر موجود باشد و از طرفی باید این مطالعات بر اساس سامانه‌های جوی و ابری منطقه مورد نظر بود و قابل اجرا باشد.

کد خبر 716137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.