مرز مشترک ایران و آذربایجان فرصتی بی‌نظیر برای توسعه تجارت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: مرز مشترک خاکی میان ایران و آذربایجان فرصت بی‌نظیری برای توسعه تجارت میان دو کشور را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، مهرداد بذرپاش امروز_ شنبه نهم دی_ در مراسم افتتاح سایت موقت پایانه مرزی و پل مرزی اتومبیل‌رو بر روی رودخانه آستاراچای، اظهار کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه همکاری با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان است.

وی افزود: مرز مشترک خاکی میان ایران و آذربایجان فرصت بی‌نظیری برای توسعه تجارت میان دو کشور را فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضعیت توسعه ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ بسیار خوب بوده است، خاطرنشان کرد: جلسات، نشست‌های دیپلماتیک و تبادل هیئت بین دو کشور و ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه حمل‌ونقل بین دو کشور در بخش جاده‌ای، ریلی و ترانزیت در میدان عمل نتیجه‌بخش بوده است.

بذرپاش تصریح کرد: حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۲۰۲۳ در قالب واردات، صادرات و ترانزیت بین دو کشور تبادل شد که رقم معناداری است که امیدواریم با راه‌اندازی پایانه جدید و زیرساخت‌های ایجاد شده باز هم ظرفیت شبکه ترانزیتی بین دو کشور افزایش پیدا کند و مشکلی که سال‌ها در پایانه آستارا با آن مواجه بوده‌ایم، مرتفع شود.

وی پایانه قبلی آستارا را از پایانه‌های قدیمی و پایانه اصلی تجارت جاده‌ای میان ایران و کشور آذربایجان دانست و گفت: معطلی کامیون‌ها به دلیل ظرفیت کم این پایانه و فرسودگی پلی قدیمی که ده‌ها سال از ساخت آن می‌گذرد، بوده است؛ البته مقاوم سازی پل با همکاری کشور آذربایجان در دست اقدام است تا ظرفیت تردد در این مسیر افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با راه‌اندازی پل جدید که کمتر از دو سال عملیات ساخت آن به اتمام رسید و راه اندازی پایانه موقت جابجایی کالا بین دو کشور، که امیدواریم مسیر دائم آن هرچه سریع‌تر در دسترس قرار گیرد، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک ظرفیت جا به جایی به دو برابر افزایش پیدا کند.

بذرپاش افزود: در نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در شهر تاشکند در ماه‌های اخیر توافقات خوبی انجام شده است؛ در راستای این توافق‌ها عملیات اجرایی پل آق‌بند و مسیر جاده‌ای آق بند به جلفا آغاز شده و توافقی بسیار راهبردی بین دو کشور است که امیدواریم هر چه سریع‌تر آن را افتتاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توافقات بسیار خوب و راهبردی دیگری در حوزه نخجوان و مرز جلفا انجام شده است و روز به روز شاهد توسعه روابط دو کشور خواهیم بود که خواست دولت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع توسعه روابط با همسایگان به ویژه جمهوری آذربایجان است و این کشور در قلب مردم ایران جای دارد.

کد خبر 716040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.